سئو مگ
آموزش رایگان و حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

استراتژی سئو چیست؟ آموزش تدوین استراتژی سئو در ۹ مرحله

4 4,502

امروزه اکثر کسب و کارها مفاهیم اساسی سئو را درک می‌کنند و اینکه چرا سئو مهم است. با این حال، هنگامی که به مرحله تدوین و اجرای یک استراتژی سئو برای کسب و کار می‌رسند، فقط استراتژی تولید محتوا برای کلمات کلیدی پربازدید را پیش می‌گیرند، کاری که نه تنها دشوار بلکه اشتباه نیز هست. استراتژی سئو نباید فقط بر کلمات کلیدی تمرکز کند.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو فرآیند سازماندهی محتوای وب سایت بر اساس موضوع است، که به موتورهای جستجو مانند گوگل در درک قصد کاربر از جستجوی یک عبارت یا کلمه کمک می‌کند.

با بهینه سازی یک صفحه بر اساس موضوع ها و سپس کلمه‌های کلیدی در درون آن موضوع ها، می‌توانید شانس دیده شدن خود را در یک موتور جستجو افزایش دهید و رتبه خوبی برای کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords) مرتبط با موضوع بدست آورید.

تعریف وبسایت Backlinko از استراتژی سئو 

استراتژی سئو (که در انگلیسی به آن SEO Strategy یا استراتژی بهینه سازی موتور جستجو گفته می‌شود) فرایند برنامه ریزی، تدوین و اجرای مراحل طراحی شده برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. به عبارت دیگر یک استراتژی سئو فرایندی است که با آن بدنبال کسب ترافیک ارگانیک بیشتری هستید.

متخصص سئو کیست؟

بهینه سازان برای موتور جستجو (سئوکاران) افرادی هستند که وب سایت ها بهینه سازی می‌کنند تا به آنها کمک کنند در نتایج ابتدائی موتورهای جستجو نشان داده شوند و ترافیک ارگانیک بیشتری را به دست آورند.

در اصل، یک سئوکار یک استراتژیست محتوا بسیار متخصص است و به یک کسب و کار کمک می کند تا فرصت‌هایی را برای پاسخ دادن به سوالاتی پیدا کند که افراد در هر حوزه از طریق موتورهای جستجو بدنبال آن هستند.

سه نوع سئو وجود دارد که یک استراتژیست سئو می تواند بر روی آنها متمرکز شود:

استراتژی سئو۱) سئو داخلی (On-page SEO):

این نوع سئو بر محتوای درون صفحه و نحوه بهینه سازی آن محتوا برای کمک به افزایش رتبه سایت برای کلمات کلیدی خاص تمرکز می کند.

۲) سئو خارجی (Off-page SEO):

این نوع سئو بر لینک هایی که در وب سایت های دیگر در اینترنت به سایت داده میشوند متمرکز است. تعداد بک لینک ها و کسانی که این لینک ها را به وب سایت داده اند به شما کمک میکنند اعتماد موتور جستجو را جلب کنید. این باعث می شود وب سایت شما به عنوان یک نتیجه رتبه بهتری بدست آورد.

۳) سئو تکنیکال (Technical SEO):

این نوع از سئو بر طراحی وبسایت متمرکز است، و قسمت بک اند (backend) وب سایت را بررسی می‌کند تا بفمهد چگونه هر صفحه وب از لحاظ تکنیکال یا فنی تنظیم می شود. گوگل به همان اندازه به کد وب سایت اهمیت می دهد که به محتوای آن اهمیت می‌دهد، و این تخصص برای رتبه گرفتن یک وب سایت در موتور جستجو بسیار مهم است.

در نظر داشته باشید که هر کسب و کار نمی تواند وب سایت خود را برای جستجو به همان شیوه مرسوم بقیه سایت ها بهینه سازی کند و بنابراین هر سئو یک روند بهینه سازی یکسان نخواهد داشت.

این شغل سئوکار است که صنعت مورد نظر خود را تحلیل کند، آنچه که برای مخاطبانش مهم است را پیدا کرده، و یک استراتژی سئو تدوین کند که محتوایی مناسب را در مقابل آن مخاطب قرار دهد.

۹ مرحله تدوین استراتژی سئو

برای شروع هر کاری داشتن یک برنامه ریزی درست و صحیح الزامی است و بر اساس این برنامه می‌توانیم پیشرفت کنیم و مرحله‌به‌مرحله پیش برویم. در فرایند سئو باید طبق برنامه بدانیم در چه تاریخی ریپورتاژ خود را منتشر کنیم یا انتشار مقالات به چه روشی و در چه زمانی باید انجام شود. برنامه‌ریزی صحیح باعث سرعت و سهولت انجام کارها می‌شود. در ادامه ۹ مرحله تدوین استراتژی سئو را مشاهده می‌کنید.

۱) فهرستی از موضوع ها را تهیه کنید

۲) فهرستی از کلمات کلیدی طولانی بر اساس این موضوعات تهیه کنید

۳) برای هر موضوع صفحه بسازید

۴) یک وبلاگ بسازید

۵) یک برنامه وبلاگ نویسی منسجم و پایدار داشته باشید

۶) برنامه لینک سازی ایجاد کنید

۷) قبل از قرار دادن هر گونه محتوای رسانه ای در وب سایت خود، آن را فشرده کنید

۸) اخبار سئو و تجربه‌های موفق سئو را دنبال کنید

۹) موفقیت محتوای خود را اندازه گیری و بر آن نظارت کنید

مرحله اول: فهرستی از موضوع ها را تهیه کنید

کلمات کلیدی قلب سئو هستند، اما آنها در واقع اولین قدم برای رشد ارگانیک شما نیستند. اولین گام نوشتن استراتژی سئو شما این است که فهرستی از موضوعاتی ایجاد کنید  که مایلید از یک ماه تا چند سال دیگر آنها را پوشش دهید.

برای شروع، فهرستی از حدود ۱۰ واژه کوتاه و اصطلاحات مربوط به محصول یا خدمت خود تهیه کنید. از ابزار Google Keyword Tool استفاده کنید تا حجم جستجوی آنها را شناسایی کرده و مشتقات مناسب آنها در کسب و کار خود را بیابید.

شما این موضوعات را با کلمات کلیدی کوتاه محبوب پیوند می‌دهید، اما با این حال برای این کلمات کلیدی پستی در وبلاگ اختصاص نمی‌دهید. اگر به تازگی شروع به بهینه سازی وب سایت خود برای جستجو کرده اید، این کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن در گوگل  بیش از حد رقابتی هستند. در ادامه در مورد چگونگی استفاده از این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

استراتژی سئو

با استفاده از حجم جستجو و رقابت به عنوان معیار سنجش، فهرست خود را به ۱۰ تا ۱۵ کلمه کلیدی کوتاه محدود کنید که برای شما مهم هستند و مخاطبانتان نیز آنها را جستجو میکنند. سپس این فهرست را به ترتیب اولویت بر اساس حجم جستجوی ماهانه و ارتباطش با کسب و کار خود مرتب کنید.

به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار در مورد استخر شنا تلاش میکند برای عبارت استخر فایبر گلاس که در هر ماه ۱۱۰۰۰۰ بار جستجو میشود رتبه بدست آرود، این کلمه کلیدی کوتاه می تواند همان چیزی باشد که نشان دهنده موضوع اصلی است که آنها باید برایش محتوا تولید کنند.

پس از آن، کسب و کار یک سری کلمات کلیدی طولانی را مشخص میکند که مربوط به این کلمه کلیدی کوتاه است، حجم معقولی جستجو ماهانه دارد و به بحث در مورد موضوع استخرهای فایبر گلاس کمک می کند. در ادامه در مورد این کلمه های کلیدی طولانی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

هر یک از این کلمات کلیدی به عنوان ستون (pillar) نامیده می‌شود و به عنوان حامی اصلی برای یک کلاستر یا خوشه (cluster) بزرگتر از کلمات کلیدی طولانی است، و این همان چیزی است که ما را به گام بعدی میرساند.

مرحله دوم: فهرستی از کلمات کلیدی طولانی بر اساس این موضوعات تهیه کنید

در این بخش شما شروع به بهینه سازی صفحات خود برای کلمات کلیدی خاص می کنید. برای هر ستونی که مشخص کرده اید، از ابزار کلمه کلیدی خود استفاده کرده و ۵ تا ۱۰ کلمه کلیدی طولانی مشخص کنید که عمیق تر به کلمه کلیدی اصلی موضوع می‌پردازند.

به عنوان مثال، ما در سئو مگ به طور مرتب محتوای مربوط به موضوع «سئو» را تولید می کنیم، اما با این حال بسیار دشوار است که به خوبی در گوگل برای چنین موضوع محبوبی رتبه بدست آوریم. ما حتی با ایجاد صفحات چندگانه که همه آنها یک کلمه کلیدی مشابه را هدف قرار داده اند ریسک رقابت با محتوای خودمان را می پذیریم.

بنابراین، در مورد انجام تحقیق کلمه کلیدی، بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو، تدوین استراتژی سئو (مانند مقاله ای که اکنون در حال خواندن آن هستید) و سایر موضوعات مرتبط با سئو محتوا تولید می کنیم.

استراتژی سئو
نرخ تبدیل و حجم جستجو کلمات کلیدی کوتاه و طولانی

این به کسب و کار اجازه می‌دهد که افرادی را جذب کند که دارای علایق و نگرانی های مختلف و متنوع در مورد داشتن محصولی هستند و در نهایت نقاط ورود بیشتری (منظور صفحه های مختلف سایت است که مخاطبان را جذب میکنند) برای افراد علاقمند به خرید ایجاد می‌کند.

از موضوعات فرعی برای نوشتن مقاله های وبلاگ یا ایده گرفتن برای صفحاتی استفاده کنید که مفهوم خاصی را در مورد هر موضوع اصلی که در مرحله ۱ شناسایی شده توضیح میدهد.

این موضوعات فرعی را به ابزار تحقیق کلمه کلیدی خود بسپارید تا کلمات کلیدی طولانی را شناسایی کنید که اساس و مبنای هر پست بلاگ قرار می‌گیرند.

موضوع فرعی یا Subtopic چیست؟

موضوع فرعی یا Subtopic بخش کوچک‌ تری از محتوای اصلی است که به یک موضوع زیر مجموعه ای از موضوع اصلی ارتباط دارد. به عنوان مثال پست هایی وبلاگ که با محوریت یک موضوع مثلا بازاریابی ایمیلی نوشته می‌شوند که خود زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ است.

در مجموع، این موضوعات فرعی یک خوشه ایجاد می‌کنند. بنابراین، اگر شما ۱۰ موضوع ستونی (اصلی) داشته باشید، هر یک از آنها باید آماده باشند تا از خوشه ای شامل ۵ تا ۱۰ زیر مجموعه پشتیبانی کنند. این مدل سئو مدل خوشه‌ای محتوا (topic cluster) نامیده می‌شود و الگوریتم های پیشرفته موتور جستجو به آنها متکی هستند تا کاربران را با اطلاعات مورد نظرشان مرتبط سازند.

مدل خوشه‌ای محتوا (topic cluster) چیست؟

به عبارت ساده، خوشه ها مجموعه ای از مقالات یا صفحات مرتبط به هم در مورد یک موضوع مادر هستند. آنها در نهایت به شما اجازه می‌دهند که محتوای شما بیشتر و بهتر در موتورهای جستجو دیده شود. یک خوشه با موضوع اصلی (یا صفحه ستون) شروع می‌شود.

این ویدیو در مورد مدل خوشه‌ای تولید محتوا را ببینید:

 

صفحاتی که به تعاملات مربوط به موضوع کلی می‌پردازند، به عنوان بهترین پاسخ برای پرس و جوی یک فرد جستجو کننده در نظر گرفته می‌شوند و رتبه بهتری خواهند داشت.

مرحله سوم: برای هر موضوع صفحه بسازید

در حوزه وب سایت ها و رتبه گرفتن در موتورهای جستجو، تلاش برای اینکه یک صفحه برای چند کلمه کلیدی رتبه بگیرد غیر ممکن بنظر میرسد. اما اجازه دهید این ایده را به صورت عملی بررسی کنیم:

۱۰ موضوع ستونی که در مرحله اول انتخاب کردید را در نظر بگیرید و یک صفحه برای هر یک ایجاد کنید که بطور خلاصه به ارائه طلاعات در مورد موضوع در سطحی بالا بپردازد و از کلمات کلیدی طولانی که در هر خوشه در مرحله دوم بدست آمده استفاده کنید.

برای مثال، یک صفحه ستون در مورد سئو می تواند سئو را در بخش های مختصر توصیف کند که شامل تحقیقات کلمه کلیدی، بهینه سازی تصویر، استراتژی سئو و سایر موضوعات فرعی مرتبط با سئو باشد.

هر صفحه ستون را به عنوان یک جدول محتوا در نظر بگیرید، که در آن به صورت مختصر خوانندگان خود را با موضوعات وابسته ای آشنا می‌کنید که در پستهای وبلاگ به توضیح آنها خواهید پرداخت.

صفحه ستون یا Pillar Page چیست؟

صفحه ستون، صفحه‌ای جامع است که موضوع اصلی را تحت پوشش قرار می‌دهد و به محتواهای با کیفیتی به نام موضوع فرعی لینک می‌دهد. در حالت ایده‌آل یک صفحه ستون، در بهترین و بالاترین سطح سایت شما و نتایج موتورهای جستجو قرار می‌گیرد، زیرا توانسته ترافیک ارگانیک زیادی را جذب کند. در واقع، این صفحه یک نقشه راهنما محسوب می‌شود.

از فهرست کلمات کلیدی خود برای تعیین تعداد صفحه ستون‌های مختلفی که باید ایجاد شود استفاده کنید. در نهایت تعداد موضوعاتی که برای آنها صفحات ستون ایجاد می‌کنید باید با تعداد محصول، پیشنهادات، تخفیفها و مکانهای کسب و کار شما هماهنگ باشد.

این امر باعث می‌شود که مشتریان بالقوه و مشتریان واقعی شما بتوانند بدون توجه به کلمات کلیدی که سرچ می‌کنند براحتی شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند.

هر صفحه وب باید شامل مطالب مرتبط برای مشتریان احتمالی و مشتریان شما باشد و شامل عکس ها و لینکهایی به صفحات سایت شما برای بهبود تجربه کاربری باشد. در مورد این لینک ها در مرحله بعدی صحبت می‌کنیم.

مرحله چهارم: یک وبلاگ بسازید

وبلاگ نویسی یک راه شگفت انگیز رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی و درگیر کردن کاربران وب سایت است. با این وجود، هر پست وبلاگ یک صفحه وب جدید است که به شما فرصتی دیگر برای رتبه بندی در موتورهای جستجو می‌دهد.

اگر هنوز کسب و کار شما وبلاگ ندارد، یک وبلاگ بسازید. وبلاگ جایی است که شما در مورد هر موضوع فرعی به طور مفصل بحث می‌کنید و شروع به دیده شدن در گوگل می‌کنید.

نکات مهم در مورد وبلاگ

همانطور که هر پست وبلاگ را می‌نویسید و خوشه های خود را پر می‌کنید، باید سه کار زیر را انجام دهید:

۱ – کلمات کلیدی طولانی خود را بیش از سه یا چهار بار در صفحه بکار نبرید.

گوگل برخلاف گذشته دیگر تعداد بکار برده شدن کلمات کلیدی را در نظر نمی‌گیرد. در واقع، بکار بردن زیاد کلمه کلیدی در مقاله شما ممکن است یک هشدار برای موتورهای جستجو باشد به این معنی که شما در حال keyword stuffing یا بکار بردن بیش از حد کلمات کلیدی هستید. این کار می‌تواند وبسایت شما را در خطر جریمه شدن و کاهش رتبه توسط گوگل قرار دهد.

۲ – به صفحه ستونی که در این موضوع ایجاد کرده اید، لینک بدهید.

شما میتوانید این کار را با استفاده از تگ ها در سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) یا با انکرتکست ساده در متن مقاله انجام دهید.

۳ – هنگامی که هر پست وبلاگ را منتشر می‌کنید از صفحه ستون اصلی به آن لینک دهید.

بخشی را در صفحه ستون خود که این موضوع فرعی را معرفی می‌کند پیدا کرده و لینک را در آن قرار دهید. با پیوند دادن بین صفحه ستون و خوشه به یکدیگر، شما به گوگل می‌گویید بین کلمات کلیدی طولانی و موضوع اصلی که شما بدنبال رتبه گرفتن برای آن هستید رابطه ای وجود دارد.

مرحله پنجم: یک برنامه وبلاگ نویسی منسجم و پایدار داشته باشید

اینگونه نیست که هر پست وبلاگ یا صفحه ای که شما نوشتید، باید به یک خوشه موضوع تعلق داشته باشد. همچنین نوشتن در مورد مباحث مشابه که برای مشتریان شما اهمیت دارد باعث افزایش اعتبار شما در گوگل می‌شود. هرچه بیشتر محتوای مرتبط تولید کنید گوگل بیشتر به شما توجه خواهد کرد.

با در نظر داشتن این موضوع، حداقل یک بار در هفته وبلاگ نویسی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که شما در ابتدا برای مخاطبان خود وبلاگ نویسی می‌کنید، نه برای موتورهای جستجو.

در مورد چیزهایی بنویسید که مخاطبان و یا مشتریان بالقوه شما به آن علاقمند هستند. اطمینان حاصل کنید که از کلمات کلیدی مرتبط به میزان کافی استفاده کنید، و مخاطبان شما به آرامی شروع به توجه به آن ها و کلیک کردن خواهند کرد.

استراتژی سئودر نظر داشته باشید که اهمیت موضوع ها با هم برابر نیست و وقتی که خوشه های شما موفق می شوند، باید بر اساس نیازهای شرکت آنها را اولویت بندی کنید. بنابراین، فهرستی تهیه کنید از تمام صفحات مختلف که میخواهید ایجاد کنید و آنها را رتبه بندی کنید. سپس، برنامه زمانی و برنامه ای برای ایجاد آن صفحات آماده کنید.

فهرست های خود را به روز و بر اساس صفحاتی که به شما در دستیابی به اهداف کسب و کارتان کمک خواهند کرد اولویت بندی کنید.

مرحله ششم: برنامه لینک سازی ایجاد کنید

مدل خوشه ای موضوع روشی است که شما در استراتژی سئو باید دنبال کنید، اما این تنها راه برای به دست آوردن رتبه بالاتر برای محتوای وب سایت نیست.

پنج مرحله اول به تاکتیک های سئو داخلی اختصاص داشت.

لینک سازی هدف اصلی سئو خارجی است و همچنین یک عامل بسیار مهم در نحوه رتبه بندی صفحات شما در موتورهای جستجو است.

لینک سازی چیست؟

لینک سازی فرآیند جذب و بدست اوردن لینک های ورودی یا inbound links (که بک لینک نیز نام دارند) به وب سایت شما از دیگر سایتهای وب است.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه اعتبار صفحه وب سایت لینک دهنده بیشتر باشد، تاثیر آن بر روی رتبه وب سایتی که به آن لینک می‌دهد بیشتر خواهد بود.

زمانی را برای تفکر و یافتن تمام راههای مختلفی که می‌توانید لینک های ورودی به وب سایت خود جذب کنید اختصاص دهید. با تعداد کم شروع کنید – مثلا با سایر شرکت ها و کسب و کارهای محلی خود به تبادل لینک بپردازید. چند پست وبلاگ بنویسید و آنها را در توییتر، فیس بوک، و لینکدین به اشتراک بگذارید.

با دیگر وبلاگ نویسان برای پست مهمان ارتباط برقرار کرده و از طریق آن می توانید به وب سایت خود لینک بدهید.

 

استراتژی سئو

یکی دیگر از روش های عالی جذب بک لینک ها این است که از وبلاگ خود برای انتشار مقالات مربوط به رویدادهای کنونی (ترندها) یا اخبار استفاده کنید. به این ترتیب، شما این شانس را دارید که از یک تاثیرگذار (اینفلوئنسر) صنعت یا وبلاگ نویسان دیگر در صنعت خود لینک بگیرید.

مرحله هفتم: قبل از قرار دادن هر گونه محتوای رسانه ای در وب سایت خود، آن را فشرده کنید

این یک گام کوچک اما مهم در فرایند سئو است. همانطور که بلاگ یا وب سایت شما رشد می کند، بدون شک، تصاویر، فیلم ها و رسانه های مرتبط بیشتری خواهید داشت.

این سرمایه های تصویری می تواند به حفظ جلب توجه بازدید کنندگان شما کمک کند، اما فراموش نکنید که این دارایی ها هنوز از لحاظ فنی فایلهای کامپیوتری هستند و فایلها دارای سایز هستند.

به عنوان یک قاعده کلی، هر چه اندازه فایل بزرگتر باشد، برای مرورگر رندرینگ سایت شما سخت تر است. و نکته جالبش اینست که سرعت صفحه یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی است که موتورهای جستجو بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که محتوای شما در کجای فهرست نتایج قرار گیرد.

بنابراین، هر چه اندازه فایل کوچکتر باشد، وب سایت شما سریعتر بارگذاری خواهد شد، و می توانید در نتایج ابتدایی گوگل حضور داشته باشید. اما چگونه میتوان اندازه فایل ها را در کامپیوتر کاهش داد؟

ابزارهای فشرده سازی تصویر

برای مثال، اگر میخواهید یک تصویر به یک پست وبلاگ اضافه کنید، ابتدا اندازه فایل خود را بررسی کنید. اگر حجم آن مگا بایت (MB) است، حتی فقط ۱ مگابایت، از ابزارهای فشرده سازی تصویر برای کاهش حجم فایل قبل از ارسال آن به وبلاگ خود استفاده کنید.

وبسایت‌هایی مانند TinyPNG فشرده سازی تصاویر به صورت انبوه را آسان ساخته است، علاوه بر آن سایت Squoosh اندازه تصاویر را تا سطح بسیار کوچک کاهش می‌دهد.

استراتژی سئودر نهایت، با نگه داشتن اندازه فایل های خود را در حد کیلوبایت (KB) می توانید به اندازه کافی از سرعت صفحه وب سایت خود محافظت کنید.

مرحله هشتم: اخبار سئو و تجربه‌های موفق سئو را دنبال کنید

مانند چشم انداز کلی بازاریابی، فضای بهینه سازی موتور جستجو همواره در حال تکامل است. استقبال از روندهای جدید و انجام بهترین شیوه ها کار دشواری است، اما منابع آنلاین متعددی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند همیشه از اخبار سئو و تغییراتی مطلع باشید که ممکن است بر وب سایت و استراتژی سئو شما تأثیر بگذارد.

منابع آموزش سئو

در اینجا چند منبع آموزش سئو که باید دنبال کنید معرفی شده اند:

SEOmoz

SEOBook

Search Engine Roundtable

Search Engine Land

Diggity Marketing

Hubspot Blog

 

مرحله نهم: موفقیت محتوای خود را اندازه گیری و بر آن نظارت کنید

سئو نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی است. اگر نتوانید ثمره تلاش خود را بدست آورید، این همه وقت و تلاش چه فایده ای دارد؟ معیارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید روزانه، هفتگی یا ماهانه پیگیری کنید تا برنامه سئو خود را بررسی کرده و موفقیت خود را اندازه گیری کنید.

از آنجا که معیار مورد نظر سئو، ترافیک ارگانیک است (ترافیکی که از یک موتور جستجو بدست می آید)، به دنبال یک ابزار سئو باشید که اجازه دهد تا هم ترافیک ارگانیک کلی خود را بررسی کنید و هم چگونگی رتبه بندی صفحات خود بر اساس هر یک از کلمات کلیدی طولانی که برایشان هدف گذاری کرده اید.

برای این منظور SEMrush و Ahrefs ابزارهای گزارش دهی عالی هستند.

با استفاده از اکسل یا Google Sheets یک داشبورد ماهانه ایجاد کنید تا بتوانید بر ترافیک وب سایت خود از جستجوهای ارگانیک نظارت کنید.

همچنین نظارت و بررسی مستمر صفحات ایندکس شده، لیدها، بازگشت سرمایه یا ROI، لینکهای ورودی (بک لینکها)، کلمات کلیدی و رتبه واقعی شما در SERPs (صفحات نتایج موتورهای جستجو) می‌توانند در تشخیص میزان موفقیت و همچنین شناسایی فرصت های شغلی به شما کمک کنند.

فرآیند سئو و بهینه سازی سایت

هنگامی که استراتژی سئو خود را تدوین کردید، باید یک فرآیند سئو و بهینه سازی سایت پیوسته و منسجم را برای کلمات کلیدی جدید دنبال کنید.

به طور مرتب محتوای خود را بهینه و آپدیت کنید

هر ماه زمانی را برای آپدیت پستهای قدیمی وبلاگ با اطلاعات جدید و به‌روز اختصاص دهید تا رتبه صفحه در نتایج جستجو حفظ شود. همچنین می‌توانید در این زمان از روشها و الگوهای موفق سئو که در ابتدا به آنها نپرداخته‌اید استفاده کنید، مثلا متن جایگزین را به تصاویر اضافه کنید یا لینک سازی داخلی انجام دهید.

حواستان به کلمات کلیدی جدید و هدف جستجوی کاربر باشد

پس از چند ماه رتبه مطالب سایت خود را ببرسی کنید و ببیند کدام کلمات کلیدی رتبه نگرفته است. این کار به شما کمک می‌کند عنوانهای فرعی مانند H2 و H3 و متن را ویرایش کنید تا به هدف جستجوی جدید و مورد علاقه مخاطب نزدیک شوید.

محتوای قدیمی را ویرایش کنید

گاهی مطالبی در وب سایتتان پیدا می‌کنید که تاریخ انقضایشان گذشته است و نیاز به یک ویرایش جدی دارد. می‌توانید اطلاعات و آمارهای قدیمی را به‌روزرسانی کنید، بخشهای جدید، نقل قول یا داده‌های دست‌اول به محتوا اضافه کنید تا ترافیک بیشتری بدست آورد.

یک پلن محتوا ماهانه ایجاد کنید

برای تقویت استراتژی سئو، ایجاد و اصلاح برنامه محتوای ماهانه می‌تواند مفید باشد. اینکار را در اکسل انجام دهید تا تمام تیم شما به آن دسترسی داشته باشند. مواردی که باید در پلن محتوا ماهانه در نظر گرفته شود شامل:

پلن ماهانه سئو

  • اختصاص زمان به تحقیقات کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری
  • تهیه فهرست ایده‌ها برای پست‌های بلاگ و به کار بردن کلمات کلیدی در آنها
  • شناسایی و تهیه لیست مطالب نیازمند آپدیت و بهینه سازی
  • شناسایی فرصتهای سئو مانند تعطیلات و مناسبت‌ها
  • فهرست کردن ایده‌های محتوا
  • تعیین و تقسیم وظایف تیم محتوا
  • اندازه گیری پیشرفت در پایان هر ماه

تدوین استراتژی سئو مطابق با اهداف کسب‌وکار

رتبه گرفتن در نتایج جستجو دشوار است. اگرچه تولید محتوا با کلمات کلیدی پربازدید وسوسه انگیز است، اما شاید این استراتژی به شما در رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان کمک نکند. درعوض، استراتژی سئو خود را بر اساس نیازهای کسب و کار تدوین کنید. علاوه بر آن فراموش نکنید موتورهای جستجو به ارزشی که شما برای مخاطبین خود ایجاد می‌کنید توجه می‌کنند، پس محتوای باکیفیت تولید کنید.

 

سوالات متداول

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو فرایند برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای مراحل طراحی شده برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو با هدف کسب ترافیک ارگانیک بیشتر است.

آیا به استراتژی سئو نیاز داریم؟

برای شروع هر کاری داشتن یک برنامه ریزی درست و صحیح الزامی است و بر اساس این برنامه می‌توانیم پیشرفت کنیم و مرحله‌به‌مرحله پیش برویم. در فرایند سئو باید طبق برنامه بدانیم در چه تاریخی ریپورتاژ خود را منتشر کنیم یا انتشار مقالات و لینک‌سازی به چه روشی و در چه زمانی باید انجام شود.

استراتژی سئو چه زمانی نیاز به تغییر دارد؟

اگر استراتژی سئو به درستی و با دقت تدوین شده باشد کمتر به تغییرات نیاز خواهد داشت؛ با این حال به دلایلی مانند به‌روزرسانی الگوریتمهای گوگل، کلمات کلیدی جدید و تغییر در هدف جستجوی کاربر باید تغییراتی در استراتژی اعمال کرد.

منبع Hubspot
4 Comments
  1. مسعود says

    مطلبتون خیلی کامل و عالی بود . من ۲ بار مطالعه کردم .

    1. مصطفی سلامیان says

      خیلی ممنون دوست عزیز، موفق باشید

  2. علی says

    سلام. تو مرحله چهارم ، گزینه دوم یعنی چی دقیقا؟
    از محتوایی که کلمه کلیدی طولانی داره به ستون لینک بدیم یا برعکس؟
    و اینکه اگه هر دوش باشه میشه؟
    یعنی از ستون به خوشه هاش و از تک تک خوشه ها به ستون خودشون

    1. مصطفی سلامیان says

      سلام
      البته سوالی که پرسیدین فقط مربوط به این بخش نیست و در قسمتهای قبل و ویدئو هم توضیح داده شده. برای هر موضوع، صفحه یا صفحاتی که شامل کلمه کلیدی طولانی هستن رو به عنوان خوشه در نظر بگیرید و به روشی که گفته شده از هرکدام از این خوشه ها به ستون اصلی موضوع لینک بدین. بعد از انتشار هر مطلب هم از ستون به اون مطلب لینک بدین. این ارتباط باید دوطرفه باشه.
      موفق باشید

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.