سئو مگ
آموزش رایگان و حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

معرفی ۱۵ ابزار رایگان سئو

0 913

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو امروزه از هر زمان دیگری مهمتر است. روندهای جدید (به عنوان مثال، افزایش جستجوی صوتی، انقلاب هوش مصنوعی) به این معنی است که اگر امروزه بخواهید موفق باشید، باید در بازی سئو ماهر باشید. اگر از برنامه استراتژی سئو خود برای بررسی عملکرد سایتتان عقب افتاده اید، نگران نباشید.

۱۵ ابزار رایگان سئو

اگر به دنبال شروع سئو هستید یا می خواهید با حداقل سرمایه گذاری مالی به نتایج بهتر برسید، در این ادامه مقاله ۱۵ ابزار رایگان سئو برای استفاده معرفی شده است.

۱) Google Analytics

ابزار رایگان سئوگوگل آنالیتیکس یک منبع ارزشمند برای هر دیجیتال مارکتری است که با جدیت در حوزه سئو فعال است. این ابزار تحلیلی اطلاعات و داده های بسیار ارزشمندی را ارائه می‌کند:

  • ترافیک ارگانیک
  • نرخ بازگشت
  • منابع ترافیک
  • زمان روی سایت
  • سرعت صفحه

داده های گوگل انالیتکس به شما کمک می‌کند ببینید که آیا تلاش هایی که در زمینه سئو انجام داده‌اید نتیجه داده است.

با استفاده از اطلاعات مفصل گوگل آنالیتیکس، بازاریابان دیجیتال می توانند استراتژی محتوا خود را بهینه سازی کنند و بخش هایی که بخوبی کار می‌کنند را تشخیص دهند. گوگل انالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی و پرکاربرد برای سئو است که هر دیجیتال مارکتر باید از آن استفاده کند.

۲) Answer the Public

ابزار رایگان سئوابزار رایگان سئو Answer the Public یک سایت عالی است که بازاریابان محتوا را با اطلاعات ارزشمندی درباره سوالاتی که مردم از طریق اینترنت جستجو میکنند آشنا می‌کند.

هنگامی که یک کلمه کلیدی را وارد می کنید، این ابزار پرس و جوهای (queries) محبوب را بر اساس آن کلمه کلیدی جمع آوری می‌کند و یک نگاره جذاب با استفاده از سوالات و عبارات مردم هنگام جستجوی برای آن کلمه کلیدی تولید می‌کند.

این داده ها بینش هایی به تولیدکنندگان محتوا در مورد نگرانی ها و خواسته های مشتریان بالقوه میدهد و آنها را قادر می‌سازد محتوای بسیار هدفمند و پاسخگوی آن نیازها طراحی کنند.

بعلاوه، Answer the Public پیشنهادات کلمه کلیدی را با استفاده از حروف اضافه ای مثل در مقابل (versus)، مانند (like) و با (with) ارائه میدهد.

ابزار رایگان سئواین یک ابزار عالی تحقیق است که می تواند به شما در ایجاد محتوای بهتر کمک کند که مردم از آنها لذت می برند و احتمال بیشتری برای به اشتراک گذاشتن دارند .

۳) MozBar

ابزار رایگان سئوMozBar یک نوار ابزار رایگان سئو است که با مرورگر Chrome کار می‌کند. این ابزار دسترسی آسان به معیارهای پیشرفته در صفحات وب و نتایج جستجو را فراهم می کند.

با MozBar، شما به راحتی به اعتبار صفحه و دامنه هر صفحه یا سایت دسترسی خواهید داشت.

ویژگی آنالیز صفحه (Page Analysis) به شما اجازه می دهد عناصر هر صفحه را کشف کنید (به عنوان مثال، نشانه گذاری، عنوان صفحه، ویژگی های کلی، معیارهای لینک).

شما می توانید کلمات کلیدی را در هر صفحه ای که مشاهده می‌کنید پیدا کنید، لینکها را برجسته و از یکدیگر تمیز دهید، و لینک متریکهای سایت های مختلف را در صفحه نتایج موتور های جستجو مقایسه کنید. اگر شما نیاز به تحقیق و بررسی دقیق سئو دارید، MozBar یکی از بهترین گزینه ها است.

حتی می توانید ویژگی های پیشرفته تر مانند بهینه سازی صفحه و دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) را با خریدن اشتراک MozPro باز کنید.

۴) SEMrush

ابزار رایگان سئوSEMrush یک ابزار سئو عالی برای تحقیق کلمه کلیدی است که پیدا کردن رتبه کلمات کلیدی هر صفحه را آسان می‌سازد.

این ابزار اطلاعات دقیقی در مورد آن کلمات کلیدی ارائه می‌دهد از جمله موقعیت آنها در نتایج موتورهای جستجو، URL هایی که به آنها ترافیک می‌فرستند و روندهای ترافیک در طول ۱۲ ماه گذشته.

یک کلمه کلیدی را وارد کنید و فهرستی از کلمات کلیدی دریافت کنید.

ابزار رایگان سئوبا استفاده از این ابزار پرکاربرد، به راحتی می‌توانید دریابید که رقبای شما برای چه کلمات کلیدی رتبه می‌گیرند و محتوای عالی در مورد آن کلمات کلیدی و عبارتها تولید کنید.

SEMrush همچنین ویژگی های بیشتر و دسترسی نامحدود در پلن های پولی مختلف ارائه می‌کند. در حالی که این قابلیت ها ارزان نیستند، اما اگر می‌خواهید ویژگی های کامل را تست کنید میتوانید یک دوره آزمایشی رایگان ۱۴ روزه این ابزار را درخواست کنید.

۵) Keyworddit

ابزار رایگان سئویکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو برای پیدا کردن ایده های کلمه کلیدی، Keyworddit است، یک ابزار رایگان سئو که کلمات کلیدی را از subreddits در سایت Reddit جمع آوری می‌کند و چارچوبی ارائه میکند شامل فهرستی از موضوعاتی که در آن یک کلمه کلیدی خاص استفاده شده است.

اگر چند دقیقه را با این ابزار سئو بگذارنید، مطمئنا ایده های عالی برای کلمات کلیدی خود کشف خواهید کرد.

استفاده از Keyworddit بسیار آسان است و بینش های ارزشمندی را ارائه می‌دهد.

۶) Woorank

ابزار رایگان سئوWoorank یک آنالیز کننده وب سایت کاربردی است که بینش های مفیدی را ارائه می‌دهد که در بهبود سئو سایت به شما کمک می‌کنند.

این سایت یک نمره سئو و یک چک لیست اقدامات بازاریابی قابل اجرا برای سایت شما را ارائه میکند که شامل مراحل و اقداماتی است که باید برای حل هرگونه مشکلی در سئو سایت خود اتخاذ کنید.

یکی دیگر از ویژگی های جذاب این ابزار رایگان سئو، قاب به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی است. این بخش داده های شبکه های اجتماعی مانند تعداد لایک، به اشتراک گذاری ها، نظرات، لینکها و بوک مارک ها را در بین شبکه های اجتماعی محبوب فراهم می کند.

Woorank همچنین یک بخش موبایل عالی دارد که در آن شما می توانید اطلاعاتی در مورد نحوه نمایش صفحات خود در موبایل و سرعت بارگذاری آنها پیدا کنید.

۷) Mobile Friendly Test

ابزار رایگان سئوالگوریتم جستجوی گوگل تاکید زیادی بر نحوه و میزان موبایل پسند بودن (mobile-friendly) یک سایت دارد.

اگر سایت شما برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه سازی نشده باشد، در معرض مشکل بزرگی هستید!

به همین منظور، ابزار Google Mobile-Friendly Test طراحی شده است تا به شما در تعیین اینکه آیا سایت شما به درستی برای گوشی های هوشمند و تبلت ها بهینه شده کمک کند.

شما فقط URL سایت خود را خود تایپ کرده و این ابزار به شما اطلاع می دهد که آیا وب سایت شما موبایل پسند است یا خیر.

این ابزار همچنین پیشنهادات خود را در مورد چگونگی بهبود قابلیت موبایل پسند بودن سایت شما ارائه می‌دهد.

ویژگی Page Loading Info به شما اجازه می دهد تا بدانید که آیا گوگل میتواند به درستی به تمام منابع در یک صفحه خاص دسترسی پیدا کند و اگر نمی‌تواند باید چه کاری انجام داد.

۸) Ubersuggest

ابزار رایگان سئوUbersuggest یک ابزار جستجوی ساده کلمه کلیدی است که بر اساس کلمه کلیدی که ارائه می‌کنید مقداری اطلاعات را از Google Keyword Planner برای پیشنهاد کلمه کلیدی فراخوانی می‌کند.

این ابزار سئو همچنین داده های مفیدی برای هر کلمه کلیدی شامل حجم جستجو، هزینه هر کلیک (CPC) و سطح رقابت را ارائه می‌کند.

یک ویژگی عالی از Ubersuggest قابلیت فیلتر کردن کلمات کلیدی از نتایج جستجو است که شما به آنها علاقه مند نیستید.

ابزار رایگان سئوبا نسخه اخیرا به روز شده Ubersuggest 3.0، شما هم اکنون می‌توانید URL ها را وارد کرده و متریک های دامنه را نیز دریافت کنید.

۹) BROWSEO

ابزار رایگان سئوBROWSEO به شما اجازه می دهد تا ببینید که وب سایت شما از دید یک موتور جستجو چگونه است.

این ابزار رایگان سئو اساسا تمامی style های صفحه سایت شما را بررسی کرده و ساختار نهفته آن را نشان می‌دهد. این به شما کمک می‌کند تا دریابید که آیا ربات گوگل مشکلی برای دسترسی به محتواهای مهم سایت شما دارد.

دیگر ویژگی خوب این ابزار رایگان سئو پیش نمایش صفحه نتایج موتورهای جستجو است. این قابلیت یک پیش نمایش از نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجو را نشان می‌دهد.

شما می توانید ببینید که آیا عناوین و توضیحات متا شما به اندازه کافی بهینه شده اند و در صورت نیاز تغییراتی را انجام دهید.

۱۰) CanIRank

ابزار رایگان سئوهمانطور که از نامش بر می آید، CanIRank به شما کمک می کند دریابید آیا می‌توایند در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بدست آورید.

بر خلاف سایر ابزارهایی که صرفا اطلاعاتی در مورد میزان رقابتی بودن کلمات کلیدی ارائه می‌دهند، CanIRank به شما احتمال رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی را ارائه می‌کند و با استفاده از هوش مصنوعی به شما پیشنهاداتی در مورد چگونگی هدفمندتر کردن کلمات کلیدی ارائه می‌دهد.

ابزار رایگان سئوابزار رایگان سئو CanIRank داده های تجزیه و تحلیل رقابتی و اقدامات عملی را ارائه می‌کند تا با سئو بهتر رتبه سایت خود را بهبود بخشید.

۱۱) Keywords Everywhere

ابزار رایگان سئوKeywords Everywhere دیگر ابزار رایگان سئو برای تحقیق کلمه کلیدی مورد نیاز هر سئوکار است و این دلیل آن فهرست گسترده ای از سایت هایی است که این ابزار برای آنها حجم جستجوی رایگان، نرخ هر کلیک و داده های رقابتی را ارائه می‌کند:

  • Google Search
  • Google Trends
  • eBay
  • Answer The Public
  • Google Keyword Planner
  • Bing
  • Etsy
  • Soovle
  • Google Search Console
  • YouTube
  • Ubersuggest
  • Majestic
  • Google Analytics
  • Amazon
  • Keyword Shitter
  • Moz Open Site Explorer

این ابزار کاملا رایگان است و برای گوگل کروم و فایر فاکس در دسترس است.

۱۲) Check My Links

ابزار رایگان سئوCheck My Links یک افزونه کروم بسیار جذاب است که صفحه سایت شما پایش کرده و کد وضعیت هر لینک در صفحه را شناسایی می‌کند، از جمله لینک های خراب یا معیوب.

هر کد وضعیت با یک رنگ مشخص میشود به این صورت:

  • کد وضعیت ۲۰۰ به رنگ سبز تیره
  • کد وضعیت ۳۰۰ به رنگ سبز روشن
  • کد وضعیت ۴۰۰ به رنگ قرمز

پس از شناسایی، می‌توانید با یک کلیک تمام لینک های بد را در کلیپ بورد خود کپی کنید.

۱۳) Counting Characters Google SERP Tool

ابزار رایگان سئودر حالی که شمارش حروف یک روش قدیمی برای ارزیابی توضیحات متا (meta description) و طول تگ عنوان (title tag) است، واقعیت این است که گوگل تعداد حروف عنوان و توضیحات متا را نمی شمارد. بلکه به جای آن از پیکسل ها استفاده می‌کند.

ابزار رایگان سئو Counting Characters هر دو قابلیت شمارش تعداد حروف (کاراکترها) و پیکسل ها را ارائه میکند برای اطمینان از اینکه شما در حال ایجاد متا تگهایی هستید که به صورت روبرو توسط گوگل کوتاه نمی‌شوند (…).

۱۴) Redirect Path

ابزار رایگان سئوافزونه کروم Redirect Path کدهای وضعیت ۳۰۱، ۳۰۲، ۴۰۴، و ۵۰۰ را مشخص می‌کند.

علاوه بر این، تغییر مسیرهای سمت سرویس گیرنده مانند ریدایرکت متا و جاوا اسکریپت نیز مشخص خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که هر گونه ریدایرکت مستقیم می تواند بلافاصله کشف شود.

HTTP Headers مانند انواع سرورها و هدرهای ذخیره سازی یا کش بهمراه آدرس IP سرور را می‌توان با کلیک یک دکمه نمایش داد.

بعلاوه، تمام این جزئیات را می‌توانید در کلیپ بورد خود برای به اشتراک گذاری آسان و یا افزودن به یک سند بررسی فنی (technical audit) کپی کنید.

۱۵) Google Search Console

ابزار رایگان سئودر نهایت اینکه فهرست ابزار رایگان سئو بدون اشاره به سرچ کنسول گوگل کامل نیست.

گذشته از این واقعیت که داده های آن از گوگل می آیند، کنسول جستجوی گوگل مملو از بینشهایی مربوط به موارد زیر است:

  • کلمه کلیدی و عملکرد URL
  • مشکلات نمایه یا ایندکس شدن
  • قابلیت استفاده در موبایل
  • وضعیت سایت مپ
  • و دهها مورد دیگر

سئو در سال جدید

شروع کار سئو هرگز ساده تر از امروزه نبوده است.

تعداد بسیار زیادی ابزار رایگان سئو مانند مواردی که در بالا عنوان شد برای تازه واردین سئو و دیجیتال مارکترها با بودجه محدود وجود دارد. این ابزارها بسیاری از ویژگی های عالی را ارائه می‌دهند و هنگامی که به درستی استفاده شوند، می‌توانند نتایج قابل توجهی ارائه کنند.

بنابراین ابزاری پیدا کنید که برای شما کارساز باشد و بهترین استفاده را از آن داشته باشید.

منبع Search Engine Journal

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.