گراف دانش (Knowledge Graph) گوگل چیست؟

2 572

از زمان معرفی گراف دانش گوگل در سال ۲۰۱۲ تا به حال، تغییرات اندکی در جستجو به این اندازه در جستجوی گوگل تاثیر گذار بوده اند. گراف دانش تنها یکی از راه هایی است که گوگل تلاش می کند تا قصد فرد جستجو کننده و ارتباط بین موجودیت های واقعی را درک کند. برای آگاهی از اینکه منظور از گراف دانش چیست و چگونه تعداد بازدیدکنندگان سایت را با استفاده از آن به حداکثر برسانیم، این مقاله سئو مگ را مطالعه نمایید.

گراف دانش چیست ؟

Knowledge Graph: گراف دانش، نمودار دانش، جعبه دانش

گراف دانش یک مدل هوشمندانه است که به مخزن بزرگ موجودیت و اطلاعات مبتنی بر واقعیت گوگل متصل می شود و به دنبال درک ارتباطات واقعی بین آنها است. به عبارت دیگر، به جای تفسیر تحت الفظی هر کلمه کلیدی و جستجو، گوگل هدف افراد از جستجو را حدس میزند.

بر طبق توضیح گوگل، هدف از گراف دانش تبدیل شدن از یک موتور اطلاعاتی به یک موتور دانش است.

گوگل از قابلیت درک معناشناختی جستجو و ارتباط بین مفاهیم توسط گراف دانش استفاده می کند تا مرتبط ترین اطلاعات را در یک پانل یا پنجره (Knowledge panel) در سمت راست نتایج جستجو نشان دهد.

گراف دانش چیست ؟

گراف دانش (Knowledge Graph) یک پایگاه دانش است که در موتور جستجوی وب گوگل استفاده می‌شود و به صورت جستجوی مفهومی عمل می‌کند و اطلاعاتش را از پایگاه‌های داده بسیاری کسب می‌کند. این پنجره اطلاعات گسترده‌ای درباره موضوع مورد جستجو ارائه می کند و هدف آن کمک به کاربران برای رسیدن به اطلاعات مورد نظرشان در کمترین زمان ممکن است. (ویکی پدیا)

در ابتدا، این نتایج ثابت بود، اما اخیرا می توانید از طریق این پنجره ها بلیط سینما رزرو کنید، فیلم های یوتیوب را تماشا کنید و در Spotify موسیقی گوش کنید. پانل های دانش به ویژه برای برندها مفید هستند. آنها برای بهتر دیده شدن و تقویت اعتبار برند عالی هستند.

گراف دانش چیست
نمونه گراف دانش

هنگامی که مالک پانل دانش خود شوید، میتوانید برخی تغییرات را پیشنهاد کرده و کارهایی مانند لوگوی نمایش داده شده، اطلاعات تماس و پروفایل شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهید .

گراف دانش برای همیشه جستجو را برای مصرف کنندگان، برندها، و کسب و کارها تغییر داد.

تشریح گراف دانش

هنگامی که گوگل گراف دانش را در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، آنها یک ویدیو عالی برای معرفی آن ایجاد کردند. این ویدئو به زبان ساده توضیح می‌دهد که چگونگی عملکرد گراف دانش چیست و چگونه بر نتایج شما در هنگام جستجوی یک عبارت خاص تاثیر می گذارد. این ویدئو را حتما ببینید، چون هنوز هم مانند روزهای نخست ارائه اش مفید و مرتبط است:

 

 

آیا نتایج گراف دانش همان نتایج غنی است؟

Rich Snippet: ریچ اسنیپت، نتایج غنی

گوگل میان نتایج گراف دانش و سایر دسته بندی های نتایج جستجو تمایز قایل می شود، اما آنها اعتراف می کنند که تشخیص بصری بین یک نتیجه غنی از یک نتیجه ی گراف دانش می تواند دشوار باشد.

به عنوان مثال هر دو نوع آنها از طراحی، تصاویر و ویژگی های دیگر برای ارائه اطلاعات فراوان به پرسش ها یا جستجوهای خاص استفاده می‌کنند.

تفاوت اصلی بین نتایج غنی و نتایج گراف دانش چیست ؟

تفاوت اصلی این دو در میزان کنترل شما بر محتوا است. در حالی که شما معمولا کنترل زیادی بر نتایج غنی ندارید، می توانید تغییراتی را در مورد نمودار دانش پیشنهاد دهید، مخصوصا مواردی که مربوط به هویت برند و اطلاعات شما باشد.

شایان ذکر است که نمودار دانش همچنین در تعیین اینکه چه نتایجی در carousel ها با هم مرتبط هستند نقش دارد. با این حال، به دلیل آنکه نتایج carousel در حال حاضر به جستجوهای اطلاعات غیر تیلیغاتی محدود هستند و چون آنها ترافیک مستقیم و یا مزیتی برای سئو بهمراه ندارند، در این مقاله فقط به صورت مختصر به معرفی carousel می‌پردازیم.

نتایج Carousel چیست؟

Carousel: چرخ فلک، گردونه، اسلاید تصاویر

نتایج Carousel چیستcarousel، یک ردیف عکس در بالای صفحه نتایج گوگل با یک پس زمینه تاریک است. در حال حاضر، carousel حاوی ۲۰ نتیجه است و به نظر می‌رسد در درجه اول برای نتایج جستجو در مورد سفر، هتل داری، و رستوران نمایش داده می‌شود.

علاوه بر آن carousel برای جستجوهای ورزشی (مثل Chicago bears roster)، سرگرمی (James bond movies) و آموزش (best California colleges) نیز نمایش داده میشود، که نشان می دهد که گوگل در حال افزودن carousel به دسته بندی های اضافی است.

انواع و نمونه های رایج گراف دانش چیست

گرفتن پنجره گراف دانش برای برند یک راه عالی برای راه اندازی کسب و کاری جدید، کسب ترافیک اضافی برای وب سایت و کمک به افراد برای پیدا کردن مکان شما است.

در این بخش، به بررسی برخی از محبوب ترین جستجوهایی که پنجره گراف دانش را نشان می‌دهند و چگونگی استفاده از آنها خواهیم پرداخت.

۱) شرکت ها

گراف دانش چیستاگر از پانل های گراف دانش برای کسب و کار، نمادها و لوگوهای خود استفاده نمی‌کنید فرصت عالی را از دست می‌دهید. این کارتها با دسته بندی اطلاعاتی مفید در کنار یکدیگر، اطلاعاتی مانند توضیحات اساسی، اطلاعات قیمت سهام و یک یا دو واقعیت جالب توجه به کاربران کمک می‌کنند تا با برند شما درگیر شوند.

این کارتها یا پنجره ها نه تنها این اطلاعات را برای فرد جستجو کننده فراهم می‌کنند بلکه می‌توانند به طور مستقیم به وب سایت و پروفایل شبکه های اجتماعی شما لینک بدهند. بسته به نوع کسب و کار، افراد جستجوکننده با موبایل حتی ممکن است بتوانند از طریق پنجره دانش شما به پنجره جستجو دسترسی پیدا کنند و محصولات را مستقیما بررسی کنند.

۲) سازمان های غیر انتفاعی

گراف دانش چیست

به عنوان مثال جستجوی کلمه “کمیته امداد” در ایران لینکهای مربوط به سایت کمیته امداد امام خمینی و یک پنجره نمودار دانش در مورد این نهاد را نشان میدهد.

این تغییری نسبتا جدید در پانل گراف دانش است و این نشان دهنده یک فرصت عالی برای سازمان های غیر انتفاعی برای بهتر دیده شدن است. شرکت های غیر انتفاعی، دقیقا مانند شرکت های دیگر، می توانند به وب سایت و پروفایل شبکه های اجتماعی خود در پنجره لینک اضافه کنند.

۳) افراد تاثیرگذار

گراف دانشاساسا نام برخی افراد به برند تبدیل شده است. جستجو برای چهره های برجسته مانند Elon Musk برابر با یک تبلیغ بزرگ برای تمام تلاش ها و دستاوردهای او است.

پنجره های گراف دانش مانند این یک راه عالی برای گروه بندی رسانه های اجتماعی شما هستند و به شما کمک می کنند که بر روی چگونگی شناخته شدن نام و شرکت خود تاثیر بگذارید.

۴) کسب و کارهای محلی

گراف دانش چیستکسب و کارهای محلی میتوانند بیشترین استفاده را از نمودار دانش داشته باشند. اگر گوگل بتواند اطلاعات را پیدا کند، آنها را به پنجره شما اضافه می کند، اطلاعاتی مانند:

  • نظرات مشتریان
  • نظرات منتقدین
  • ساعات کاری
  • زمان های محبوب
  • شرایط رزرو
  • شماره تلفن ها
  • مسیریابی
  • لینک به وب سایت

دادن توانایی رزرو میز و یا تنظیم قرار ملاقات مستقیما از نتایج جستجو به افراد به این معنی است که با حداقل تلاش جستجو کنندگان به راحتی دقیقا همان چیزی را پیدا می کنند که دنبال آن می‌گردند و شما مشتری جدید به دست می‌آورید.

۵) رسانه (فیلم، نمایش تلویزیونی، کتاب، موسیقی)

نمودار دانش چیستاگر اغلب به دنبال فیلم های جدید سینما میگردید، احتمالا به پنجره گراف دانش برای رتبه بندی، تریلر جدید، اطلاعات بازیگران و تاریخ انتشار فیلم ها نگاهی انداخته اید. بسته به سینمای محل شما ممکن است حتی بلیط خود را از طریق پنجره خریداری کرده باشید.

به طور مشابه، اگر تا به حال کتابی نوشته و یا محصولی را تولید کرده باشید که از طریق جستجو بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کارت گراف دانش یک روش عالی برای تأثیر گذاشتن بر بهتر دیده شدن در نتایج جستجو و افزایش نرخ کلیک است.

۶) اطلاعات تغذیه ای

گراف دانش چیستگراف دانش یک راه عالی برای انتقال اطلاعات بیشتر در مواردی مانند لینک به دستور العمل های پخت، کالری روزانه و سایر اطلاعات تغذیه ای است. این پنجره به خصوص در صورتی مفید است که کسب وکار شما با تهیه غذا، برنامه غذایی و یا به اشتراک گذاری دستور العمل پخت غذا سر و کار داشته باشد.

۷) محصولات

گراف دانش محصولاتاگر کسب وکار خود را حول محصولات خاص ساخته اید، پس پنجره های محصول می‌تواند با افزایش آگاهی از برند و نرخ کلیک همانند پنجره های گراف دانش شرکت عمل کند. با این حال، پنجره های محصول با پنجره های دانش تفاوتهایی دارند. در بالای صفحه پنجره محصول معمولا تبلیغات حمایت شده نمایش داده می‌شود.

چگونه بر گراف دانش تاثیر بگذاریم؟

لازم به ذکر است که هیچ راه صد در صد تضمین شده ای برای به دست آوردن یک پنجره گراف دانش وجود ندارد. حتی اگر شما نشانه گذاری (Markup) درست را داشته باشید، گوگل مجبور نیست که به آن احترام بگذارد و شما را در نتایج جستجو نمایش دهد.

با این وجود، ما دقیقا می دانیم که گوگل از چه منابعی برای نمودار خود استفاده می کند، بنابراین با دنبال کردن گام های زیر شانس بهتر دیده شدن برند شما وجود خواهد داشت.

گراف دانش چیست۱) بکار گرفتن Schema Markup در صفحه اصلی

Schema markup برای بازدیدکنندگان نامرئی است، اما اگر می‌خواهید گراف دانش اطلاعات مربوط به کسب و کار شما را انتخاب کند بسیار مهم است.

تمام اطلاعات مربوط به خود را پر کنید، مانند سازمان، شخص، و کسب وکار محلی. هر داده ای که از عناصر Schema.org استفاده می کند ممکن است توسط نمودار دانش انتخاب شود، بنابراین تا حد ممکن از نشانه گذاری استفاده کنید.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، به خلاصه گوگل در مورد انواع کلیدی نشانه گذاری لازم برای سفارشی سازی گراف دانش مراجعه کنید (نیازمند به فیلترشکن).

پس از اتمام کار، از ابزار تست Google Structured Data استفاده کنید تا مطمئن شوید که Schema markup شما معتبر است.

۲) فهرست شدن در Wikidata.org و ویکی پدیا

احتمالا متوجه شده باشید که هر پنجره گراف دانش توضیحات مربوط به شرکت ها را از ویکی پدیا بدست می آورد.

گوگل اغلب به ویکی پدیا برای آدرس وب سایتهای رسمی نیز متکی است (مگر آنکه خودتان آن را ارائه دهید). بنابراین نیازی به گفتن نیست که اگر کسب و کار شما صفحه ویکی پدیا ندارد، باید یک صفحه برایش ایجاد کنید و یا یک ویرایشگر ویکی پدیا مورد اعتماد را استخدام کنید تا یک صفحه برایتان بسازد.

گوگل همچنین برخی از اطلاعات خود را از سایت Wikidata دریافت می کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که یک ورودی در مورد کسب و کار خود در آن ایجاد کنید و در مقاله صفحه ویکی پدیای خود نیز به آن ورودی لینک بدهید. این راهنما در مورد Wikidata می‌تواند برای شروع کار به شما کمک کند.

۳) بهینه سازی نقشه های گوگل برای شرکت های محلی

با تنظیم صفحه کسب و کار خود در گوگل شروع کنید. جزئیات را پر کنید، مانند ساعات کاری، و اطلاعات تان را مختصر و دقیق نگاه دارید.

از همه مهمتر، اطمینان حاصل کنید که از اکانت های شبکه های اجتماعی خود به طور مرتب برای تعامل با مشتریان، نظرات جدید و کسب نقل قول های محلی استفاده میکنید. همه اینها به شما کمک می کنند یک کارت گراف دانش برای کسب و کارتان کسب کنید.

۴) تایید اکانت های شبکه های اجتماعی

حتی اگر گوگل نتواند وب سایت رسمی شما را پیدا کند، اگر پروفایل شبکه های اجتماعی خود را به درستی شناسایی و تأیید (verify) شوند، ممکن است یک گراف دانش بدست آورید.

در واقع، یکی از راه هایی که گوگل می‌تواند شما را به عنوان نماینده رسمی یک برند شناسایی کند، از طریق کانال یوتیوب شما است که به شما این اجازه را می دهد تا درخواست تغییر در پنجره گراف دانش خود بدهید.

۵) درخواست تغییر از گوگل

هنگامی که پنجره گراف دانش داشته باشید، درخواست تغییر یک فرایند دو مرحله ای است:

الف) شما باید به عنوان نماینده رسمی برند خود شناخته شوید. انجام این کار به معنای مالکیت بر وب سایت رسمی برند یا کانال یوتیوب آن است و باید به عنوان مالک به گوگل وارد شوید.

ب) باید تغییری را پیشنهاد کنید. تغییرات را می توان برای تصاویر اصلی، اندازه تصویر، URL ها، افراد، لوگوها، پروفایل شبکه های اجتماعی و غیره درخواست کرد.

پس از آن گوگل پیشنهادات تغییرات شما را بررسی خواهد کرد و زمانی که تصمیم گرفت که تغییرات را منتشر کند به شما ایمیل خواهد زد.

برای اطلاعات بیشتر، به راهنمای گوگل برای پیشنهاد تغییر در یک پنجره گراف دانش مراجعه کنید.

آینده گراف دانش چیست ؟

روزی روزگاری پانل های گراف دانش تنها یکی از انواع نتایج غنی بودند ولی آنها بلافاصله توجه کاربران را به خود جلب کردند.

امروزه کارت گراف دانش برای جلب توجه همراه با local 3-pack ها، carousel ها، اسنیپت ویژه، اسنیپت های غنی، تبلیغات گوگل Ads و موارد دیگر ارائه می‌شود.

در حالی که می توانیم استدلال کنیم که گوگل بهتر از همیشه قادر به پیش بینی هدف ما از جستجو است، اما یک چالش دیگر برای ما ایجاد می کند و این پرسش را مطرح می کند:

چگونه ما مطمئن شویم که در مقابل دید مشتریانی قرار می‌گیریم که محصولات و خدمات ما را جستجو می کنند؟

پاسخ به این سوال فقط می تواند گراف دانش گوگل باشد. اگر شما به طور مداوم در نتایج جستجو نادیده گرفته می‌شوید، هم شما و هم افرادی که به دنبال راه حل شما می گردند، از پنجره گراف دانش بیشترین بهره را خواهید برد.

منبع Yoast Search Engine Journal Search Engine Watch
2 Comments
  1. سعید عشقی says

    مطلبتون بسیار مفید بود.

    1. مصطفی سلامیان says

      سلام و عرض ادب
      خوشحالم که مفید بوده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.