سئو مگ
آموزش رایگان و حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

۳ شاخص کلیدی عملکرد سئو برای تصمیمات بازاریابی

0 45

شاخص کلیدی عملکرد (Key performance indicator) به شما کمک می‌کند بفهمید که کسب و کار شما تا چه حد به سمت اهداف خود پیش می‌رود. شاخص کلیدی عملکرد سئو شامل مواردی مثل نرخ پرش، زمان ماندن در سایت، زمان حضور در صفحه و غیره می‌شود.

اینها معیارها ممکن است ارتباطی با اهداف کلی بازاریابی یا کسب و کار شما نداشته باشند. در واقعیت شاخص های مهم عملکرد اندک بوده و اقدامات شما را تعیین می‌کنند.

در این مطلب ۳ شاخص کلیدی عملکرد سئو که برای تصمیمات بازاریابی مهم هستند را بررسی می‌کنیم:

۱. نمایش سایت در جستجوی گوگل

۲. نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک

۳. نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک کمکی

شاخص کلیدی عملکرد kpi چیست؟

شاخص های کلیدی عملکرد معیارهای قابل اندازه‌گیری هستند که اهمیت استراتژیک داشته و نشان می‌دهند یک شرکت تا چه حد به اهداف کلیدی کسب و کار خود رسیده است.

۱) نمایش سایت در جستجوی گوگل

مناسب برای: هر وب سایتی

مرتبط با: سهم بازار

رسیدن به صفحه اول گوگل نسخه سئو یکی از مهمترین KPI های بازاریابی به نام سهم صدا (SOV) است. این معیار میزان دیده شدن برند شما در بازار را اندازه گیری می‌کند.

سهم صدا Share of Voice چیست

سهم صدا معیاری برای سنجش سهم بازاری است که برند شما در مقایسه با رقبا در اختیار دارد. بعبارت دیگر، سهم صدا نمایانگر میزان نمایان بودن برند شما و میزان تسلط برندتان بر گفتمان صنعت است.

سهم صدا به طور سنتی معیاری برای سنجش سهم تبلیغاتی شما در مقایسه با رقبا است.

فرمول محاسبه سهم صدا به شرح زیر است:

فرمول سهم صدا sov
فرمول محاسبه سهم صدا

نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل مهم است زیرا بین سهم صدا و سهم بازار رابطه قوی وجود دارد. به طور کلی، هرچه سهم صدای شما بیشتر باشد، سهم شما از بازار بیشتر خواهد بود. و چون این یک معیار نسبی است، آن را به KPI مناسب تری نسبت به رشد ترافیک ارگانیک تبدیل می‌کند.

بین SOV و سهم بازار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اگر سهم صدای شما ۱۷ باشد می‌توانید انتظار داشته باشید که سهم بازار شما به ۱۷ درصد برسد.

سهم صدا (SOV)ترافیک جستجوی ارگانیک تخمینی خود را با رقبا مقایسه کنید تا میزان نمایش سایت در نتایج جستجو را بدست آورید. برای این کار، دامنه‌های خود و دامنه‌های آنها را در ابزار تجزیه و تحلیل دسته ای Ahrefs وارد کنید، سپس ستون ترافیک را بررسی کنید.

شاخص کلیدی عملکرد سئوبا این حال، این اعداد و آمار کمی انحراف دارند زیرا شامل ترافیک از کلمات کلیدی با نام برند و کلماتی که رقبای شما برای آن رتبه دارند نیز هست. این اعداد برای شما هیچ ارزش تجاری خاصی ندارند.

برای فهم دقیقتر میزان نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل، کلمات کلیدی مهم خود را در Ahrefs Rank Tracker وارد کنید. توجه داشته باشید که اینها باید کلمات کلیدی اصلی باشند که مخاطب مورد نظر شما آنها را در گوگل جستجوی می‌کنند (خودتان را درگیر کلمات کلیدی طولانی نکنید).

شاخص کلیدی عملکرد سئواز آنجا، به تب Competitors Overview بروید و ستون Visibility را علامت بزنید:

شاخص کلیدی عملکرد سئومیزان نمایش سایت در نتایج جستجو یک شاخص کلیدی عملکرد سئو عالی است زیرا بدون در نظر گرفتن مدل کسب و کار، شما همیشه رقبای تجاری مستقیمی دارید.

۲) نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک

مناسب برای: هر وب سایت تجارت الکترونیکی یا لید جنریشن برای سایت

مرتبط با: فروش

این مورد خیلی تعجب آور نیست. نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک تنها KPI سئو موجود در این لیست است که اکثر مشاغل از قبل اندازه گیری می‌کنند. اگر اینکار را انجام داده اید که عالی است، اما باید چند کار انجام شود و هنگام استفاده از این داده ها به خاطر بسپارید که:

اهداف اصلی نرخ تبدیل خود را هوشمندانه انتخاب کنید

نمونه های رایج اهداف وب سایت یا انواع تبدیل شامل پرداخت صورت حساب توسط بازدیدکنندگان یا مشترک شدن در یک سرویس است. اینها موارد خوبی هستند، اما اگر در کسب و کار شما مشتری باید چند جنس را همزمان بخرد، این اهداف ارزش خاصی برای آن کسب و کار نشان نمی‌دهند.

بنابراین اگر برای یک فروشگاه تجارت الکترونیک کار می‌کنید، افزایش میانگین مقدار سفارش (Average Order Value) برای بخش ترافیک ارگانیک احتمالا KPI بهتری خواهد بود.

نرخ تبدیل ترافیک ارگانیکبرای یک تحلیل دقیق تر می‌توانید حاشیه ناخالص یا سود خالص به ازای هر بازدید کننده جستجوی ارگانیک را اندازه گیری کنید.

مطمئن شوید که گوگل آنالیتیکس شما به درستی تنظیم شده است

هنگام تنظیم Google Analytics یا هر نرم افزار تجزیه و تحلیل دیگر، ممکن است اشتباهاتی رخ دهد. قبل از تصمیم گیری بر اساس داده های آنالیتیکس، باید بدانید که داده ها چگونه جمع آوری و پردازش می شوند.

نتایج ممکن است غیر واقعی باشند

داده های بدست آمده از ابزارهای تجزیه و تحلیل ممکن است توسط مواردی مانند مسدودکننده های تبلیغات، نحوه پیش فرض مدیریت اتریبیوشن گوگل تحت تاثیر قرار گرفته باشند.

هر تغییر نسبی در نرخ تبدیل باید با وضعیت واقعی کسب و کار شما مطابقت داشته باشد. بنابراین دوره هایی را مقایسه کنید که به هم مرتبط است.

به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما دارای نوسانات فصلی فروش است، باید نتایج سال به سال را مقایسه کنید.

نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک

۳) نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک کمکی

مناسب برای: هر وب سایت تجارت الکترونیکی یا لید جنریشن برای سایت

مرتبط با: فروش

تنها در صورتی از این KPI استفاده کنید که از قبل در حال استفاده از شاخص نرخ تبدیل باشید. این شاخص در واقع یک معیار حمایتی است که به برای اصلاح تخصیص یا اتریبیوشن نادرست (flawed attribution) استفاده می‌شود.

مدل اتریبیوشن Attribution چیست

مدل انتساب یا مدل اتریبیوشن قانون یا مجموعه ای از قوانین است که مشخص می کند اعتبار فروش و میزان تبدیل (conversion) چگونه به نقاط تماس کاربر در مسیر تبدیل او اختصاص داده شود. به عبارت ساده، انواع مدلهای اتریبیوشن به ما می‌گویند که برای فروش یا تبدیل باید به کدام کلمه کلیدی یا کانال ارتباطی اعتبار بیشتری بدهیم.

دلیل اهمیت این شاخص چیست؟

مدل انتساب پیش فرض آخرین کلیک غیر مستقیم در Google Analytics کاملاً نامناسب است. مشکل در انتساب ۱۰۰ درصد اعتبار به یک کانال است. به مثال زیر توجه کنید:

اگر یک مربی فقط از گلزنهای تیم خود ستایش کند دروازه بان و دفاع های تیمش خیلی خوشحال نخواهند شد.

Last Non-Direct Click model چیست

مدل آخرین کلیک غیر مستقیم ، ترافیک مستقیم را نادیده می گیرد و ۱۰۰ درصد مقدار تبدیل را به آخرین کانالی که مشتری قبل از خرید یا تبدیل از آن روی آن کلیک کرده نسبت می دهد. گوگل آنالیتیکس هنگام انتساب مقدار تبدیل در گزارشهای non-Multi-Channel Funnels به طور پیش فرض از این مدل استفاده می‌کند.

معنی آن در میزان تبدیل در وب سایت شما چیست؟

وب سایت شما احتمالا در تمام مراحل سفر مشتری ترافیک ارگانیک دریافت می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است افراد به ۱۰ مقاله شما از نتایج جستجوی گوگل وارد شوند و پس از کلیک بر روی یک سرچ یا تبلیغ ریتارگتینگ، تبدیل شوند. در این صورت، تمایل خوهید داشت آن سهم اولیه جستجوی ارگانیک را ببینید.

مشاهده نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک کمکی

به Conversions و از آنجا به Multi-Channel Funnels و در نهایت به Assisted Conversions بروید.

ابتدا ، conversion اصلی خود را انتخاب کنید:

نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک کمکیسپس یک look-back window مناسب را انتخاب کنید. این تعداد روزهایی است که می خواهید قبل از تبدیل در نظر بگیرید.

نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک کمکیاطمینان حاصل کنید که این کار را براساس چرخه فروش کسب و کار خود تنظیم می‌کنید.

مثلا کسب و کارهای B2B به طور کلی باید طولانی ترین پنجره انتساب را داشته باشند زیرا طول فرایند تصمیم گیری قبل از تبدیل، بیشتر از خرید لباسی به صورت آنلاین است. بنابراین، اعداد پنجره را تغییر دهید و بررسی کنید که چه تغییری در تعداد تبدیل های کمکی رخ می‌دهد.

سپس تنها کاری که باقی مانده است مقایسه داده ها در طی دو دوره است:

نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک کمکیشما یک نمای کلی از چگونگی مشارکت هر یک از کانال در میزان تبدیل ها و مقایسه بین دوره‌های تعیین شده را دریافت خواهید کرد:

شاخص کلیدی عملکرد سئوپس از پایان این کار، می‌توانید بقیه گزارش های قیفهای چند کانالی Multi-Channel Funnels را نیز بررسی کنید. ابزار Model Comparison Tool را پیدا کنید که تنها گزارشی در آنالیتیکس است که به شما امکان می‌دهد سایر مدل های اتریبیوشن را اعمال کنید. در این صورت درک بهتری از نحوه کار هر یک از کانال های خود در طول سفر مشتریان خود خواهید داشت.

کلام آخر

اگرچه این ۳ شاخص کلیدی عملکرد سئو تا حد زیادی نیاز شما را برطرف خواهند کرد اما پیگیری سایر معیارهایی که با این KPI ها ارتباط دارند نیز باید در برنامه روزانه سئو قرار داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر موتورهای جستجو نتوانند به درستی صفحات شما را ایندکس کنند، بهبود شاخص کلیدی عملکرد سئو تقریباً غیرممکن است.

بنابراین، شما می توانید انواع آموزشهای عملی در Google Analytics را یاد بگیرید، برای ایجاد کمپین های موفق لینک بیلدینگ آستانه هایی تعیین کنید و سئو فنی سایت را بررسی کنید.

بازاریاب های امروزی اکثرا داده محور هستند. با این حال درک درست و دقیق داده های آنالیتیکس یا سرچ کنسول چالش برانگیز است زیرا بیشتر داده ها کمی هستند.

منبع Ahrefs

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.