سئو مگ
آموزش رایگان و حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

پینترست چیست | راهنمای جامع آموزش سئو پینترست

0 114

پینترست (Pinterest) یک موتور جستجوی تصویر است برای یافتن ایده‌هایی مانند دستور پخت غذا، طراحی داخلی و خارجی، سبک زندگی و موارد دیگر. با وجود میلیاردها پین در Pinterest همیشه ایده‌هایی برای الهام گرفتن پیدا خواهید کرد. وقتی پین های موردعلاقه خود را کشف کردید، آنها را در Board ذخیره کنید تا ایده های شما مرتب شده و آسان پیدا شوند. دانشنامه ویکی‌پدیا پینترست را به صورت زیر معرفی می‌کند:

پینترست چیست

پینترست (به انگلیسی: Pinterest) یک سرویس اشتراک گذاری تصاویر و یک شبکه اجتماعی است که هدف از ایجاد آن امکان ذخیره و کشف اطلاعات جدید (به ویژه ایده ها) در شبکه جهانی وب است. پینترست از تصاویر و در مقیاس کوچکتر GIF ها و ویدئوها استفاده می‌کند که آنها را پین نامیده است.

آموزش پینترست مارکتینگ

اگرچه Pinterest اغلب به عنوان پلتفرمی برای پین کردن دستور پخت غذا و ایده های دکوراسیون منزل در نظر گرفته می‌شود، اما پینترست یک ابزار دیجیتال مارکتینگ قدرتمند است.

در گزارش سایت statista مشخص شد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۱۶ میلیون نفر ماهانه از پینترست بازدید می‌کردند تا ایده های مورد علاقه خود را بررسی، کشف و طبقه بندی کنند.

آموزش بازارایابی پینترستممکن است فکر کنید Pinterest فقط در خانواده شبکه‌های اجتماعی است، اما پینترست یک موتور جستجوی قدرتمند نیز هست.

Pinterest به منبع اصلی درآمد بسیاری از شرکتها، به ویژه شرکتهای تجارت الکترونیکی، تبدیل شده است. اگر از این پلتفرم برای گسترش نفوذ خود در وب و تبدیل طرفداران به مشتری استفاده نمی‌کنید قطعا پشیمان خواهید شد.

پینترست اخیرا از کاربرانش نظرسنجی کرده است تا از نحوه استفاده آنها از این سایت برای خرید آگاه شود. نتایج نشان میدهد Pinterest بر آنچه مردم می‌خرند، برندهایی که انتخاب می‌کنند و میزان هزینه کردن آنها تأثیر می‌گذارد.

آمار بدست آمده نشان دهنده موارد قابل توجهی است:

  • %۷۲ می گویند پینترست فقط به آنها الهام می‌بخشد
  • %۷۰ محصولات جدید را در پینترست پیدا می‌کنند
  • %۹۰ می‌گویند پینترست به آنها در تصمیم خرید کمک می‌کند
  • %۷۸ می‌گویند دیدن محتوای برندها در Pinterest مفید است
  • %۶۶ پس از دیدن پین‌های یک برند محصولی را خریداری می‌کنند
  • %۵۹ از آن برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد خریدهای خود استفاده می‌کنند

پینترست مارکتینگ چیستبا توجه به این آمار، در ادامه چگونگی جستجوی افراد در پینترست، نحوه کار الگوریتم جستجوی Pinterest و آموزش سئو پینترست را بررسی می‌کنیم. قبل از آن ببینیم اصطلاحات پینترست چیست.

اصطلاحات پینترست چیست (Pinterest)

عملکرد Pinterest بسیار متفاوت از شبکه های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک ، توییتر یا لینکدین است و دائماً در حال تکامل است.

بیایید با مرور سریع ویژگیها و اصطلاحات مختلفی که باید برای استفاده کامل از Pinterest بدانید شروع کنیم.

Pin چیست

پین ها بوکمارک‌هایی هستند که مردم برای ذخیره ایده هایی که دوست دارند در Pinterest از آن استفاده می‌کنند. 

افراد می‌توانند آنها را جستجو کنند، مواردی را که دوست دارند ذخیره کنند و برای اطلاعات بیشتر روی پین کلیک کنند.

به عنوان یک کسب و کار، می‌توانید پین کنید تا محصولات و ایده های خود را به نمایش بگذارید و آنها را به وب سایت خود لینک دهید. در اکانتهای بیزینسی شما می‌توانید پین هایی شامل تصویر (عکس)، ویدئو و گیف را آپلود کنید.   

Repin چیست

حتی اگر کسب و کاری محتوای اصلی تولید نکند، می‌تواند از طریق Repin کردن برای فالورهای خود ارزش ایجاد کند.

ریپین (Repin) زمانی است که کاربر در حین گشتی زدن در پینترست یک پین را به برد شخصی خود اضافه می‌کند. لازم به یادآوری است که وقتی کاربر پین اصلی را دوباره پین می‌کند، کاربری که برای اولین بار تصویر را پین کرده است نیز اعتبار کسب خواهد کرد.

Repin چیست
Repin چیست

به خاطر داشته باشید که Repin کردن لینک منبع اصلی محتوا را حفظ می‌کند بدون توجه به اینکه چند بار دوباره پین شود.

Pinner چیست

پین کننده یا Pinner یک کاربر در پلتفرم پینترست است. این اصطلاح شخصی را توصیف می‌کند که یک صفحه یا تصویر را از اینترنت ذخیره یا پین می‌کند.

Board در پینترست چیست

برد یا تخته‌های پینترست مجموعه ای از پین های منفرد است. بردهای پینترست راهی برای سازماندهی ایده‌ها هستند.

Board در پینترست چیست
Board در پینترست چیست

بردها همیشه متعلق به یک شخص پین کننده هستند، اما می‌توان آنها را به اشتراک گذاشت. برای برد در فارسی ممکن است از مترادف‌هایی مانند تخته، تابلو یا صفحه استفاده شود.

Secret Board در پینترست چیست

بردهای مخفی (شخصی) شما فقط توسط خودتان و هر فردی که به برد دعوت کنید قابل مشاهده هستند. 

پین ها وبردهای مخفی در صفحه خانه، صفحه جستجو ، یا هیچ مکان دیگری در Pinterest نمایش داده نمی‌شوند. اگر می خواهید یک برد مخفی جدید ایجاد کنید، یک board ایجاد کنید و وقتی نام آن را اضافه کردید برد را به حالت Secret در آورید.

Secret Board در پینترست
Secret Board

Pinterest tag چیست

تگ پینترست قطعه کدی است که اکانتهای business برای جمع آوری داده های نرخ تبدیل و جذب مخاطبان در سایت خود قرار می‌دهند. شما به عنوان یک کسب و کار می‌توانید یک رویداد یا event را با اقدامات خاص کاربر در وب سایت خود تعریف کنید، مانند ثبت نام در خبرنامه یا خرید یک محصول. متاسفانه هنوز استفاده از تگ پینترست برای کاربران داخل ایران فعال نیست.

Promoted Pins چیست

مانند بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر، پینترست مجموعه قدرتمندی از ابزارهای تبلیغاتی را در اختیار مشاغل قرار می‌دهد تا محتوای آنها را در معرض دید کاربران جدید قرار گیرد. در پینترست، به آنها Promoted Pins می‌گویند.

Promoted Pins در پینترست چیست
Promoted Pins

پین های تبلیغاتی، پین هایی هستند که با استفاده از آنها پینترست پین‌های کسب و کارها را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. پین های تبلیغاتی که کاربر می‌بیند براساس علایق و سابقه فعالیت در پینترست است (این خدمت رایگان نیست).

چگونه از پینترست ترافیک رایگان دریافت کنید

اگر کسب و کار آنلاین دارید Pinterest می‌تواند منبع ترافیکی شگفت انگیزی برای سایت شما باشد. فرمول هدایت گام به گام ترافیک به سایت کسب و کار شما چیست؟

 

الگوریتم جستجوی پینترست چگونه کار می‌کند؟

به عنوان یک کاربر پینترست می‌توانید هر تصویری که به صورت آنلاین پیدا می‌کنید را ذخیره یا پین کنید. با ایجاد گروههای مختلف و دسته بندی کلکسیون‌های خود، می‌توانید موضوعات مورد علاقه خود را گردآوری کنید. بیشتر تصاویری که پین می‌شوند به وب سایت‌های اصلی که از آن هستند لینک داده می‌شوند.

فرض کنید که به دنبال دستور پخت یک پیتزا جدید هستید. به راحتی می‌توانید آن عبارت را در Pinterest جستجو کنید و بسیاری از تصاویر و گزینه های دستور پیتزا را مرتب کنید.

هنگامی که مورد دلخواه خود را انتخاب کردید، می‌توانید آن را در برد خود ذخیره کرده و آن را برای فالوورهای خود هم قابل مشاهده کنید.

پینترست چیستپینترست چگونه می‌فهمد هنگام جستجوی کلمه یا عبارتی باید چه محتوایی را ارائه دهد؟

چهار فاکتور اصلی وجود دارند که بر نتایج جستجو در پینترست تأثیر می‌گذارند:

  1. کیفیت دامنه
  2. کیفیت پین
  3. کیفیت پین کننده
  4. ارتباط موضوع

هر یک از اینها به چه معناست؟

۱) کیفیت دامنه (domain quality)

از نظر پینترست کیفیت دامنه به کیفیت وب سایت شما بستگی دارد. Pinterest می‌داند که چند آیتم از سایت شما پین شده است.

باید به طور مرتب و مداوم پین کنید، پین های غنی (rich pins) را در حساب کاربری خود فعال کنید و محتوای با کیفیتی تولید کنید که اینگیجمنت یا تعامل ایجاد می‌کند.

۲) کیفیت پین (pin quality)

پینترست کیفیت پین را با توجه به تازگی، محبوبیت و نرخ تعامل با آن پین تعیین می‌کند. Pinterest تمام موارد پین شما را مانیتور می‌کند.

به عنوان مثال، اگر یک پین در برد شما وجود داشته باشد و شخص دیگری آن را در برد خود به اشتراک بگذارد، Pinterest نرخ تعامل پین را در هر برد اندازه گیری می‌کند. با تولید گرافیک و تصاویر جذاب و محتوای جالب که افراد ترغیب شوند آن را به اشتراک بگذارند، کیفیت پین را بهبود ببخشید.

۳) کیفیت پین کننده (pinner quality)

پینترست با اندازه گیری میزان فعالیت شما و اینکه محتوای شما چقدر مورد پذیرش است کیفیت کلی شما به عنوان یک تولید کننده محتوا و پینر را ارزیابی می‌کند.

با فعال بودن، به اشتراک گذاری مطالب پرطرفدار، ذخیره کردن پین های بیشتر و تعامل با فالورها، کیفیت پین کننده خود را ارتقا دهید.

۴) ارتباط موضوع (topic relevance)

ارتباط موضوع به کلمات کلیدی اشاره دارد. مشابه نحوه عملکرد گوگل، کلمات کلیدی در نتایج جستجوی پینترست تأثیر می‌گذارند.

Pinterest به عنوان یک موتور جستجو

شما از موتور جستجوی پینترست برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده می‌کنید. Pinterest برای بهبود هدف گذاری در سال ۲۰۱۷ نمودار The Taste Graph را برای اولین بار ارائه کرد. آنها گفتند:

نمودار Pinterest Taste Graph با درک سلیقه در حال تکامل، ترجیح و علایق افراد، میلیونها نفر را در پینترست به صدها میلیارد ایده تازه متصل می‌کند.

پینترست سالهای زیادی را صرف اصلاح درک خود از رفتار کاربر و تبدیل آن به یک منبع کاربردی برای مشاغل کرده است.

شما باید به پینترست نشان دهید که پین های شما مربوط به عباراتی است که کاربران جستجو می‌کنند. مرتبط بودن به این معنی است که پین شما چقدر با علایق مخاطب، سابقه جستجوی اخیر و جستجوهای مجزا مطابقت دارد.

آموزش سئو پینترست

نحوه استخراج و اختصاص کلمات کلیدی به پین در پینترست به چه صورت است؟

پینترست به هر پین نوعی از کلمات کلیدی اختصاص می‌دهد که بین یک تا شش کلمه است و آنها را annotaion یا حاشیه نویسی نامیده است. سپس آنها ارتباط پین شما با این کلمات کلیدی را با یک نمره اطمینان براساس عوامل زیر ارزیابی می‌کنند:

  • کیفیت اطلاعات استخراج شده (کلمات کلیدی مبتنی بر متن دارای امتیاز بالاتری هستند)
  • تعداد دفعات ظاهر شدن آن کلمه کلیدی

سئو پینترست چیستدر این تصویر دو مازراتی بیشتر شبیه یکدیگر هستند تا هوندا. این موضوع در نمرات شباهت کسینوسی یا Cosine similarity منعکس شده است.

آموزش پین کردن دستی محتوا

پین ها را می‌توان به صورت دستی نیز ایجاد کنید.

برای این کار، یک برد را انتخاب کنید که می‌خواهید به آن پین اضافه کنید. سپس، “ایجاد پین” را انتخاب کنید.

آموزش پین کردن دستی محتوا
آموزش پین کردن دستی محتوا

نحوه بهینه سازی بردهای پینترست

بردهای پینترست را با استراتژی ایجاد کنید و محتوای مربوطه را پین و ریپین کنید تا حضوری پررنگ داشته باشید.

در مثال بالا در مورد مازراتی و هوندا پینترست چگونه می‌داند کدام خودروها را با یکدیگر مقایسه کند؟ با کلمات کلیدی.

شما باید کلمات کلیدی را در نام برد، توضیحات برد و در توضیحات هر عکسی که پین می‌کنید قرار دهید. این کار به Pinterest می‌گوید که چگونه پین ها و مطالب شما را دسته بندی کند.

۱) آموزش ایجاد و ویرایش board در پینترست

برای ایجاد برد درپینترست بر روی گزینه create board کلیک کنید و نام آن را وارد کنید. حتما در نام برد کلمه کلیدی مد نظر خود را بکار ببرید.

هنگامی که برد ایجاد شد بر روی edit board کلیک کنید و به آن کاور مخصوص و توضیحات برد را هم اضافه کنید.

ویرایش board در پینترست
ویرایش board در پینترست

۲) توضیحات برد Board Description

برای بهینه سازی محتوای خود، با تحقیق درباره کلمات کلیدی شروع کنید. اصطلاحاتی که با مخاطبان و صنعت شما ارتباط دارند را در پینترست جستجو کنید.

همانطور که تایپ می‌کنید پینترست به صورت خودکار اصطلاحات و کلمه های کلیدی مختلفی را برای کمک به شما در محدود کردن جستجویتان ارائه می‌دهد. این اصطلاحات را یادداشت کنید.

پیشنهاد کلمه کلیدی توسط پینترست
Pinterest auto-suggests

آنها را به توضیحات پین، عنوان برد، متن تصویر و پروفایل‌های خود اضافه کنید. شما همچنین باید هشتگ های مرتبط را با عبارات مربوطه ادغام کنید.

به عنوان مثال، CaféPress دارای بردهایی برای بخشهای مختلف محصول است. با کلیک بر روی پین های نشان دهنده ماسک های مخصوص کودکان، شرح کاملی شامل انواع مختلف کلمات کلیدی مرتبط نشان داده می‌شود.

بهینه سازی بردهای پینترست
بهینه سازی بردهای پینترست

توجه داشته باشید که آنها عبارت “Kids Face Masks” را هم در عنوان و هم در توضیحات پین استفاده کرده‌اند. آنها صفتهای گوناگونی که افراد ممکن است هنگام جستجوی ماسک از آنها استفاده کنند را هم اضافه کرده‌اند: قابل استفاده مجدد، قابل شستشو و راحتی.

این تصویر برای بچه ها نیز جذاب است. کافه پرس با استفاده از پین کردن تصاویر تاثیرگذار و بهینه سازی طرح ظاهری پین‌ها (یک هویت بصری ثابت و یکپارچه) محتوای خود را با نحوه جستجو افراد در Pinterest تنظیم کرده است.

در تصویر زیر نمونه ایرانی آن را مشاهده می‌کنید.

آموزش سئو پینترست
بهینه سازی بردهای پینترست

این کسب و کار ایرانی، عبارت ماسک بچه گانه را در عنوان پین، در عنوان برد و در توضیحات خود استفاده کرده است. بعلاوه از کلمات پیشنهاد شده توسط پینترست کلمه ماسک کودک را هم در توضیحات پین خود استفاده کرده است. با این حال برای بهینه سازی کاملتر می‌توانست به ویژگی های مهمی مانند پارچه ای و قابل شستشو بودن هم اشاره کند.

در هر دوی این نمونه ها از هشتگ استفاده نشده است که فرصت بهینه سازی خوبی را از دست داده‌اند.

استفاده از هشتگ در پینترست

هشتگ ها بخش مهم جستجو در پینترست و نمایش پین‌ها هستند.

هشتگ ها باید مانند کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل باشند و از بکار بردن هشتگهای بی معنی یا کم استفاده پرهیز کرد.

هشتگ در پینترست
هشتگ در پینترست

از هشتگ ها در Pinterest پشتیبانی می‌شود. اما در این پلت فرم، هشتگهای داخل توضیحات اکانت (بیو)، عنوان برد، توضیحات برد یا نام پروفایل قابل کلیک نیستند و بکار بردن آنها بی فایده است. تنها مکانی که در آن هشتگها قابل کلیک و جستجو هستند در توضیحات Pin است. 

چند هشتگ استفاده کنیم؟

شما می‌توانید تا ۲۰ هشتگ به توضیحات Pin خود اضافه کنید، اما این بدان معنی نیست که حتما باید از این تعداد استفاده کنید. در واقع، استفاده از هشتگ های زیاد می‌تواند پین شما را اسپم نشان دهد، همانگونه که پشت سر هم وارد کردن تعداد زیادی کلمه کلیدی درست نیست.

از طریق آزمایش های شخصی، می‌توانم استفاده از ۲ تا ۵ هشتگ را توصیه کنم، اما مطمئناً باید خودتان آزمایش کنید.

توجه کنید که شما فقط ۵۰۰ کاراکتر برای نوشتن دارید، استفاده از هشتگ های زیاد (مخصوصا در ابتدای متن) فضایی را اشغال می کند که می‌توان از آن برای کلمات کلیدی تحقیق شده یا اطلاعات بیشتر استفاده کرد. 

اهمیت پینترست در تجارت الکترونیکی

پینترست با ساده سازی جستجوی محصولات، تجربه خرید آنلاین را ساده می‌کند. اگر هدف شما فروش در Pinterest است، یک اکانت بیزینسی (Pinterest Business Account) ایجاد کنید که دارای ویژگی‌هایی شامل پشتیبانی شخصی، استراتژی های خلاقانه و راهنمایی های تبلیغاتی است.

یک اکانت تجاری همچنین امکان دسترسی به تجزیه و تحلیل و تبلیغات را فراهم می‌کند. هرچه محتوای بیشتری به اکانت خود اضافه کنید، می‌توانید اطلاعات مربوط به بازدیدها و نرخ مشارکت را جمع آوری و مشاهده کنید.

بهینه سازی وب سایت برای کاربران پینترست بسیار مهم است. افرادی را در نظر بگیرید که ممکن است بخواهند محصولات یا تصاویری را از سایت شما به بردهای خود اضافه کنند.

برای شروع پیگیری و نظارت بر نرخ تبدیل تگ پینترست را به وب سایت خود اضافه کنید.

همچنین، دکمه به اشتراک گذاری (share) را به صفحه‌های محصول خود اضافه کنید. این کار بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا شما را در پینترست فالو کنند و محصولات شما را در شبکه‌های خود به اشتراک بگذارند.

وب سایت Sellbrite به کار خوب برند لباس Forever 21 در این زمینه اشاره کرده است.

اهمیت پینترست در تجارت الکترونیکی چیست
پینترست مارکتینگ

کلیک بر روی دکمه به اشتراک گذاری بازدیدکنندگان را به سایت پینترست می‌فرستد. در پینترست آنها می‌توانند محصولی که دوست دارند را پین کنند.

این کار می‌تواند تعامل با وب سایت شما را افزایش دهد و مشتریان شما را در سراسر فضای دیجیتال با برند شما درگیر کند. بعلاوه، هنگامی که تگ پینترست را در سایت خود قرار دهید، می‌توانید از داده های آن برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند استفاده کنید.

انواع تبلیغات در پینترست

گزینه‌های متنوعی برای تبلیغات در پینترست برای هدفهای مختلف وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • استاندارد: تصویر عمودی یا مربع
  • ویدئو
  • خرید: پین های قابل خرید به کاربران امکان خرید فوری را می‌دهند
  • اسلاید تصاویر (carousel): کاربران می‌توانند چندین تصویر را در یک پین مشاهده کنند
  • کلکسیون ها: ترکیب عکس های سبک زندگی با تصاویر محصول

تبلیغی را انتخاب کنید که بیشتر از همه برای برند شما منطقی باشد. به عنوان مثال، اگر محصولی با قابلیت عکاسی دارید احتمالا یک تبلیغ ویدیویی یا کاروسل بهترین گزینه باشد. اگر شرکت شما خدمات یا تجربه ای را ارائه می‌دهد، کلکسیونها بهترین انتخاب خواهند بود.

یک کاربر پینترست به نام Jess Bahr یک برد شامل انواع تبلیغات پینترست تهیه کرده است. این برد دارای تعداد زیادی از مشاغل و انواع تبلیغات است.

یکی از نمونه های موفق فروش در پینترست شرکت BlendJet است که فروش ۲ برابر بیشتری را تجربه کرده است. این شرکت یک کمپین بسیار تصویری را انتخاب کرد که قابلیت حمل، همه کاره بودن و طراحی جذاب مخلوط‌ کن (بلندر) را برجسته می‌کند و در نتیجه فروش آن را دو برابر کرد.

انواع تبلیغات در پینترست چیست

تبلیغات ویدئویی مانند دموی محصول عمل می‌کردند و نحوه عملکرد مخلوط کن را نشان می‌دادند. در همین حال، تبلیغات استاندارد استفاده های متنوع از BlendJet One را از داخل اتومبیل گرفته تا در قطار را نشان می‌داد. کمپین های شرکت اکنون بازدهی ۸ برابر سرمایه را ارائه داده است.

کلام آخر

سئو پینترست ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد، اما با تمرین و تکرار فرایندی ساده خواهد بود. اگر به دنبال یک روش اثبات شده برای افزایش آگاهی از برند و همچنین افزایش ترافیک وب سایت خود هستید، پینترست را از دست ندهید.

همچنین، برای اینکه Pinterest برای کسب و کار آنلاین شما مفید باشد، یک استراتژی پینترست ایجاد کنید که شامل تولید تصاویر جذابی باشد که در فرمتهای مختلف به اشتراک گذاشته شده می‌شوند. اگر بازاریابی پینترست درست انجام شود، می‌تواند به مکانی تبدیل شود که لیدهای جدید (مشتریان بالقوه) شما را پیدا می‌کنند و از بردهای خود برای کشف ارزش پیشنهادی شما استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که ماهانه بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از پینترست بازدید می‌کنند و ۹۰ درصد از آن کاربران تصمیم به خرید خود را از طریق این پلت فرم می‌گیرند.

منبع Neil Patel Buffer Bloggingwizard

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
برای مشاوره سئو 🚀 بر روی باز کردن چت کلیک نمایید 👇