آموزش جامع سئو داخلی سایت

0 51

حتما چندین مقاله در مورد اینکه سئو داخلی چیست خوانده‌اید. نکات و ترفندهای بی شماری برای بهبود سئو داخلی سایت خود بکار گرفته‌اید. حتی شاید به متخصصان پر ادعا پول پرداخت کرده اید تا به شما در ایجاد یک استراتژی سئو کمک کنند که با اهداف کسب و کار شما هماهنگ باشد.

سئو داخلی نیز (همانند دیگر انواع سئو) به طور کامل به شما بستگی دارد:

باید موضوع و یا هدف هر صفحه را مشخص کنید. می بایست مخاطبان مورد نظر برای آن صفحه را نیز در نظر بگیرید. و می‌توانید کلمات کلیدی هدف و عباراتی را که می خواهید بر روی آن تمرکز کنید را انتخاب کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که شروع کنید و این راهنما را برای کمک به شما آماده شده است تا درک کنید سئو داخلی چیست و چگونه میتوانید آن را در وبسایت خود پیاده سازی کنید تا ترافیک بیشتری بدست آورید.

سئو داخلی چیست ؟

به طور کلی هر عملی که به منظور افزایش و بهبود رتبه سایت در موتور های جستجو و در داخل سایت شما انجام شود را سئو داخلی یا On-page SEO می‌گویند.

الگوریتم گوگل وب سایت شما را بر اساس سه عامل اصلی رتبه بندی می‌کند:

سئو داخلی

سئو داخلی چیست:

سئو داخلی (On-page SEO) فرآیند بهینه سازی اجزای متنوع فرانت اند و بک اند وب سایت شما است تا در موتورهای جستجو بهبود رتبه داشته باشید و ترافیک جدید کسب کنید. در ادامه مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

سئو خارجی چیست:

سئو خارجی (Off-page SEO) بر لینک هایی که در وب سایت های دیگر به سایت شما داده می‌شوند متمرکز است. تعداد بک لینک ها و کسانی که این لینک ها را به وب سایت داده اند به شما کمک میکنند اعتماد موتور جستجو را جلب کنید.

سئو تکنیکال چیست:

سئو تکنیکال (Technical SEO) به تمام عناصر سئو اطلاق می‌شود که در روشهای داخلی و خارجی نیست از جمله داده های ساختار یافته، سرعت سایت و مناسب بودن برای موبایل. گوگل به همان اندازه به کد وب سایت اهمیت می دهد که به محتوای آن اهمیت می‌دهد.

توجه: این سه گانه سئو همیشه در سه بخش مجزا قرار نمی‌گیرند؛ برخی از این عناصر سئو همپوشانی دارند که برخی از آنها را در همین مطلب مشاهده خواهید کرد.

آموزش سئو داخلی

سئو داخلی مهم است چون همه چیز را در مورد وب سایت شما به گوگل می‌گوید و اینکه چه ارزشی که برای بازدیدکنندگان و مشتریان فراهم می‌کنید.

تنها ایجاد و انتشار وب سایت کافی نیست، برای رتبه بندی و جذب ترافیک جدید، باید آن را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

سئو داخلی به این دلیل در زبان انگلیسی در صفحه (On-page) نامیده می شود، زیرا تغییرات و اصلاحاتی که شما برای بهینه سازی وب سایت خود انجام می‌دهید، توسط بازدیدکنندگان روی صفحه شما دیده می‌شود (در حالی که سئو خارجی و سئو فنی همیشه قابل مشاهده نیستند).

بیشتر مسئولیت سئو داخلی بر عهده خود شماست به همین دلیل مهم است که آن را به درستی انجام دهید. در ادامه آموزش سئو داخلی ارائه شده است.

فهرست موارد سئو داخلی:

۱) محتوای با کیفیت
۲) عنوان های صفحه
۳) هدرها
۴) توضیحات متا
۵) متن جایگزین تصویر
۶) نشانه گذاری ساختار یافته
۷) آدرس های (URL) صفحه
۸) لینک سازی داخلی
۹) قابلیت نمایش در موبایل
۱۰) سرعت سایت

تمام موارد لیست سئو داخلی ارائه شده در بالا به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام توضیح داده شده است:

  • عناصر محتوا
  • عناصر HTML
  • عناصر طراحی سایت

موارد محتوایی سئو داخلی چیست

سئو داخلی چیست
موارد محتوایی سئو داخلی

عناصر محتوا به موارد متنی و محتوای سایت شما اشاره دارند. در این بخش، تمرکز اصلی بر روی ایجاد محتوای با کیفیت بالایی است که برای بازدید کنندگان سودمند است و به گوگل می گوید که وب سایت شما ارزش دارد.

۱) محتوای با کیفیت

محتوای صفحه قلب سئو داخلی است. محتوا به موتورهای جستجو و خوانندگان می‌گوید که وب سایت و کسب و کار شما در مورد چه چیزی است و چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید.

اولین گام برای ایجاد محتوای با کیفیت انتخاب کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط است. تحقیق کلمات کلیدی را با جستجو در گوگل برای کلمات و عبارتهای پر جستجو انجام دهید. شما همچنین می توانید از ابزارهایی نظیر Ahrefs، AnswerthePublic و UberSuggest استفاده کنید.

سپس، در نظر بگیرید که چگونه محتوای شما در سفر خریدار و هدف جستجو بازدید کننده ها قرار می‌گیرد. این کار چگونگی استفاده شما از کلمات کلیدی و انواع محتوایی که ایجاد می کنید را تحت تاثیر قرار خواهد داد:

مرحله سفر خریدار محتوای پیشنهادی صفحه سایت پیشنهادی
آگاهی مقاله، ویدئو صفحه اصلی (خانه)
توجه راهنمای خریدار، مطالعات موردی درباره (ما)
تصمیم گیری دمو محصولات، ابزار مقایسه صفحات محصول یا قیمت، صفحه تماس

 

اگر در حال رسیدگی به سئو داخلی سایت خود هستید، حال وقت آن است که محتوای صفحه خود را بنویسید یا آن را پاک و اصلاح کنید.

در اینجا چند نکته برای نوشتن محتوای با کیفیت وجود دارد:

  • از کلمات کلیدی کوتاه و کلمات کلیدی طولانی به صورت طبیعی استفاده کنید.
  • محتوای بصری جذاب و مرتبط اضافه کنید.
  • برای شخصیت خریدار (buyer persona) خاص خود بنویسید.
  • مشکلات مخاطبان خود را فعالانه حل کنید.
  • محتوایی را توسعه دهید که افراد آن به اشتراک بگذارند و لینک بگیرد.
  • با کال تو اکشن های پیشنهادی و صفحات محصول نرخ تبدیل را بهینه کنید.

محتوای صفحه فرصت شما برای برقراری ارتباط ارزشی با گوگل و بازدیدکنندگان سایت شما است. این قلب فرآیند سئو داخلی است. تمام دیگر عناصر سئو داخلی برگرفته از محتوای با کیفیت هستند، بنابراین منابع زیادی را برای توسعه و بهینه سازی آن سرمایه گذاری کنید.

موارد HTML سئو داخلی چیست

سئو داخلی چیست
موارد HTML سئو داخلی

عناصر HTML به عناصری در منبع کد (source code) شما اشاره دارند.

توجه: برای دیدن منبع کد هر صفحه در مرورگر کروم کلیک راست کرده و روی View Page Source کلیک کنید.

۲) عنوان های صفحه

عناوین صفحه سایت شما (که همچنین به عنوان تگ عنوان یا Title tag شناخته می شوند) یکی از مهمترین عناصر سئو هستند.

عنوان ها به بازدید کنندگان و موتورهای جستجو می گویند که در هر صفحه چه چیزی را خواهند یافت.

برای اطمینان از اینکه صفحات سایت شما درست رتبه بندی می‌شوند، مطمئن شوید که کلمات کلیدی مورد نظر هر صفحه در عنوان داشته باشید. کلمات کلیدی خود را در عنوان به طور مصنوعی بکار نبرید.

در هنگام نوشتن عنوان یک صفحه، این نکات را در نظر بگیرید:

  • تعداد حروف آن کمتر از ۷۰ کاراکتر باشد (با توجه به آخرین بروزرسانی گوگل) … هر عنوان طولانی تری در نتایج جستجو کوتاه خواهد شد. در نتایج جستجو در تلفن همراه تا ۷۸ کاراکتر نشان داده می شود.
  • کلمات کلیدی را به زور در عنوان قرار ندهید. چپاندن کلمات کلیدی نه تنها تجربه بدی را بوجود می‌آورد، بلکه موتورهای جستجو نیز باهوشتر از قبل هستند و این گونه طراحی شده اند که به طور خاص محتوایی که به طور طبیعی با کلمات کلیدی پر شده است را شناسایی و جریمه کنند.
  • به محتوای صفحه مرتبط باشد.
  • فقط از حروف بزرگ استفاده نکنید (برای متون انگلیسی)
  • برند خود را در عنوان بکار ببرید، مثال: آموزش سئو داخلی سایت – سئو مگ

۳) هدر ها

هدر ها، که به عنوان تگ های هدر یا تگ های داخل متن نیز شناخته می شوند، به تگ های h1 و h2 و h3 وغیره اشاره دارند.

مثال: <h2/>آموزش سئو داخلی<h2>

این تگ ها به سازماندهی محتوا شما برای خوانندگان کمک می‌کند و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بسته به اهداف جستجو، تشخیص دهند چه بخش هایی از محتوای شما مهم تر و مرتبط تر است.

کلمات کلیدی مهم را در هدرهای خود قرار دهید، اما مواردی را انتخاب کنید که در عنوان صفحه شما نباشد. کلمات کلیدی مهم خود را در تگهای هدر <h1> و <h2> قرار دهید.

۴) توضیحات متا

توضیحات متا (Meta Descriptions) توضیحات کوتاه صفحه هستند که در زیر عنوان در نتایج جستجو ظاهر میشوند. اگر چه این یک عامل رتبه بندی رسمی برای موتورهای جستجو نیست، اما می تواند بر تصمیم بیننده برای کلیک کردن یا نکردن بر روی لینک صفحه شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل، به اندازه دیگر موارد در سئوی داخلی مهم است.

سئو داخلیبعلاوه وقتی که محتوای شما به اشتراک گذاشته میشود، توضیحات متا در شبکه های اجتماعی کپی خواهند شد (با استفاده از نشانه گذاری ساختار یافته)، بنابراین می توانند بر نرخ کلیک نیز تاثیر بگذارند.

ویژگی های توضیح متای خوب:

  • حروف آن کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد، اگر چه گوگل توضیح متاهای طولانی تر را نیز مجاز شمرده است، و حداکثر ۲۲۰ کاراکتر باشد (توجه داشته باشید: نتایج جستجو در موبایل تا ۱۲۰ کاراکتر توضیحات متا را نشان میدهند).
  • کل کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی شما را شامل شود.
  • از یک یا دو جمله کامل تاثیر گذار استفاده کنید.
  • از بکار بردن کاراکترهای آلفا نومریک (دارای حروف الفبا و عدد) مثل -، &، یا + اجتناب کنید.

۵) متن جایگزین تصویر

متن جایگزین تصویر (Image alt-text) حکم سئو را برای تصاویر شما دارد. این متن به گوگل و سایر موتورهای جستجو می گوید تصاویر شما مربوط به چیست و به این دلیل مهم است که گوگل اکنون تقریبا به همان اندازه نتایج متنی، نتایج تصویری را هم ارائه می‌دهد.

جستجو کنندگان و مصرف کنندگان ممکن است از طریق تصاویر سایت شما را پیدا کنند. با این حال، برای اینکه بتوانند این کار را انجام دهند، باید متن جایگزین را به تصاویر خود اضافه کنید.

در هنگام اضافه کردن متن جایگزین تصویر به موارد زیر توجه کنید:

  • توصیفی و خاص باشد.
  • به محتوای صفحه مرتبط باشد.
  • حروف آن کمتر از ۱۲۵ کاراکتر باشد.
  • شامل کلمات کلیدی باشد.
  • اما بیش از اندازه کلمه کلیدی در آن نباشد.

۶) نشانه گذاری ساختار یافته

نشانه گذاری ساختار یافته (Structured markup) یا داده های ساختار یافته، فرایند نشانه گذاری منبع کد وب سایت شما است تا گوگل بتواند عناصر مختلف محتوای شما را پیدا کرده و درک کند.

نشانه گذاری ساختار یافته کلید مخفی اسنیپت های ویژه، پانل های دانش و سایر ویژگی های محتوایی است که شما هنگام جستجوی چیزی در گوگل می‌بینید. و همانگونه که گفته شد در نشان دادن محتوای شما در شبکه های اجتماعی هنگام به اشتراک گذاری مطالب نیز موثر است.

سئو داخلی چیستنکته: داده های ساختار یافته به عنوان بحث سئو فنی در نظر گرفته می شوند، اما من از آن در اینجا نیز استفاده می‌کنم زیرا بهینه سازی آن یک تجربه کاربری بهتر در صفحه برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

موارد طراحی سایت سئو داخلی چیست

سئو داخلی چیست
موارد طراحی سایت سئو داخلی

عناصر طراحی سایت به عناصری اشاره دارند که وب سایت شما و صفحات آن را تشکیل می دهند. چگونگی ساختار دهی و معماری وب سایت شما می تواند به گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک کند صفحات و محتوای شما را به راحتی پایش (crawl) کنند.

۷) آدرسهای صفحه

URL های صفحه های شما باید برای خوانندگان و موتورهای جستجو ساده و قابل فهم باشند. آنها همچنین هنگامی که صفحات فرعی، پستهای بلاگ و سایر انواع صفحات داخلی را ایجاد می‌کنید برای هماهنگ ساختن سلسله مراتب سایت شما مهم هستند.

سئو داخلیبه عنوان مثال، در آدرس فوق:

  • blog ساب دامین است
  • hubspot.com دامنه است
  • sales دایرکتوری برای sales blog است
  • و startups نشان دهنده مسیر خاص به آن پست بلاگ

چند نکته در مورد چگونگی نوشتن URL های سئو پسند:

  • کلمات اضافی و غیر ضروری را حذف کنید.
  • فقط از یک یا دو کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • در صورت امکان از HTTPS استفاده کنید، زیرا گوگل از آن به عنوان یک عامل رتبه بندی مثبت استفاده می‌کند.

۸) لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی (Internal linking) به زبان ساده یعنی زمانی که از یک صفحه سایت تان به صفحه دیگر در همان سایت لینک می‌دهید.

لینک سازی داخلی برای سئو داخلی اهمیت دارد چرا که لینکهای داخلی خوانندگان را به صفحات دیگر در وب سایت شما می‌فرستد، مدت زمان باقی ماندن آنها را افزایش داده و بنابراین گوگل سایت شما را با ارزش و مفید می‌داند. همچنین، هر چه بازدیدکنندگان زمان بیشتری در وب سایت شما بمانند، گوگل زمان بیشتری برای پایش و ایندکس کردن صفحات سایت شما خواهد داشت. این در نهایت به گوگل کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در مورد وب سایت شما بدست آورد و به طور بالقوه آن را در صفحات نتایج جستجو بالاتر رتبه بندی کند.

۹) قابلیت نمایش در موبایل

طراحی وب واکنش‌گرا (Responsive web design) یک روش طراحی وب است که هدف آن نمایش مطلوب صفحه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از تلفن‌های همراه و تبلت ها تا نمایشگر کامپیوترهای رومیزی است (ویکی‌پدیا).

آیا می دانستید که حتی در جستجوهایی که توسط کامپیوتر انجام می‌شود گوگل به نشان دادن سایت هایی علاقمند است که برای موبایل بهینه شده اند؟ واکنش گرایی و قابل نمایش بودن در تلفن های همراه بسیار مهم است.

انتخاب هاست، طراحی سایت و قالب، و طرح بندی محتوا بطوری که که قابل خواندن و بررسی در دستگاه های تلفن همراه باشد بسیار مهم است. اگر از آمادگی سایتتان برای نمایش در تلفنهای همراه اطمینان ندارید، از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید.

سئو داخلی چیست۱۰) سرعت سایت

چه در موبایل یا در کامپیوتر، سایت شما باید بتواند سریعا لود شود. در سئو داخلی سرعت یکی از عوامل اصلی است.

گوگل اول و مهمتر از همه به تجربه کاربری اهمیت می‌دهد. اگر سایت شما به آرامی یا به طور تصادفی بارگیری شود، احتمالا بازدیدکنندگان را فراری خواهد داد و گوگل این را می‌داند. علاوه بر این، سرعت سایت می‌تواند بر روی نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه تاثیر بگذارد.

سرعت وب سایت خود را در هر زمان با استفاده از ابزار Google’s PageSpeed Insights بررسی کنید.

توجه: واکنش گرایی موبایل و سرعت وبسایت نیز مباحث سئو تکنیکال هستند، اما من آنها را در سئو داخلی هم در نظر گرفته‌ام زیرا بهینه سازی آنها بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

منبع HubSpot

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.