طرح جدید فاویکون برای نتایج جستجوی موبایل

0 214

امروزه بسیاری از کاربران که در گوگل جستجو می کنند از دستگاه های تلفن همراه خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که گوگل دائما تجربه کاربری جستجوی موبایل خود را بهبود می‌بخشد. هنگامی که آن را با آنچه قبلا دیده اید مقایسه کنید، تجربه کاربری موبایل تغییرات قابل توجهی داشته است برخی باعث بهتر شدن و احتمالا برخی باعث بدتر شدن آن شده اند. آیا این آخرین به روز رسانی طراحی باعث می‌شود تجربه کاربری تلفن همراه بهتر شود یا بدتر؟ بیایید آن را بررسی کنیم.

فاویکون چیست ؟

Favicon: فاویکون، فاوآیکن، فاوآیکون

یک فاویکون معمولا با یک وب سایت مرتبط است و اغلب به عنوان لوگو یا نماد آن در نظر گرفته می‌شود. این آیکون های کوچک هنوز هم در زبانه مرورگر نمایش داده می‌شوند تا برند یک وب سایت را نشان دهند و به کاربران کمک کنند تا سایت هایی را شناسایی کنند که برای آنها سودمند باشد. فاویکون در برگه مرورگر اینگونه دیده می‌شود:

فاویکون چیستاگر وب سایت شما یک فاویکون نداشته باشد، مرورگرها و موتورهای جستجو از یک نماد پیش فرض یا عمومی به جای فاویکون شما استفاده می کنند. پس اگر می‌خواهید برند خود را در شبکه وب بهبود بخشید، داشتن فاویکون یک الزام است.

فاوآیکون چیست
فاویکون برندهای مشهور

چگونه برای سایت خود فاویکون بسازیم؟

اگر سایت شما دارای فاویکون باشد، می‌تواند در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود.

چگونه سایت خود را واجد شرایط برای فاویکون در نتایج جستجو کنید:

۱) یک فاویکون را طبق دستورالعمل های زیر ایجاد کنید.

۲) تگ <link> را به هدر صفحه اصلی خود اضافه کنید با ترکیب یا نَحو زیر:

<link rel=”shortcut icon” href=”/path/to/favicon.ico”>

rel

میتواند هر یک از رشته های زیر باشد:

  • آیکون میانبر (shortcut icon)
  • آیکون (icon)
  • آیکون اپل تاچ (apple-touch-icon)
  • آیکون اپل تاچ از قبل فشرده شده (apple-touch-icon-precomposed)

href

URL فاویکون میتواند یک مسیر یا آدرس نسبی (smile.ico/) یا یک آدرس مطلق باشد مانند (https://example.com/smile.ico)، اما باید در همان دامنه به عنوان صفحه اصلی باشد.

۳) گوگل فاویکون را هر زمان که صفحه اصلی (homepage) شما را پایش می‌کند، جستجو و آپدیت می‌کند.

اگر شما تغییراتی در فاویکون خود انجام دهید و میخواهید درباره تغییرات به گوگل اطلاع دهید، می‌توانید درخواست نمایه سازی صفحه اصلی سایت خود را بدهید. به روز رسانی ها ممکن است چند روز یا بیشتر طول بکشد تا در نتایج جستجو ظاهر شوند.

دستورالعمل های فاویکون گوگل

اینها برخی از دستورالعمل های فاویکون گوگل هستند که باید آنها را در نظر داسته باشید:

۱) هر دو فاویکون و صفحه اصلی باید توسط گوگل قابل پایش (crawl) باشند یعنی آنها را نمی توان به برای گوگل مسدود کرد.

۲) فاویکون شما باید یک نماینده بصری از برند وبسایت شما باشد تا بتواند به کاربران کمک کند تا هنگام بررسی نتایج جستجو به سرعت سایت شما را شناسایی کنند.

۳) فاویکون شما باید مضربی از ۴۸ پیکسل مربع باشد، به عنوان مثال: ۴۸×۴۸ پیکسل، ۹۶×۹۶ پیکسل، ۱۴۴×۱۴۴ پیکسل و غیره.
البته فایل های SVG اندازه خاصی ندارند. از هر فرمت فاویکون معتبر پشتیبانی می‌شود. گوگل تصویر شما را به ۱۶×۱۶ پیکسل برای استفاده در نتایج جستجو تغییر خواهد داد، پس مطمئن شوید که در آن سایز رزولوشن خوبی داشته باشد.

توجه: فاویکون را با ابعاد ۱۶×۱۶ پیکسل ارائه نکنید.

۴) URL فاویکون باید ثابت باشد (URL را اغلب تغییر ندهید).

۵) گوگل هر فاویکونی را که نامناسب بداند نمایش نمی‌دهد، از جمله پورنوگرافی و نمادهای نفرت (مثلا swastikas یا نماد نازی). اگر این نوع تصاویر در فاویکون کشف شود، گوگل آن را با یک آیکون پیش فرض جایگزین می‌کند.

فاوآیکون چیست ؟

Favicon (کوتاه‌ شدهٔ favorites icon) یک آیکون بسیار کوچک (۱۶در۱۶ یا ۳۲در۳۲ یا ۶۴در۶۴ پیکسل) تخصیص داده شده به صفحات و وب گاه‌های اینترنتی است. مرورگر هنگام نمایش آن صفحه یا وب گاه، فاوآیکن مربوط به آن را نیز در کنار نشانی اش در مستطیل آدرس نمایش می‌دهد. فاوآیکون در محل نمایش Bookmark ها نیز در کنار نام صفحه نشان داده می‌شود (ویکی‌پدیا).

طرح جدید فاویکون در نتایج جستجوی موبایل

گوگل طرح جدید نتایج جستجوی موبایل خود که فاویکون را در بالای اسنیپت ها نشان می‌دهد را راه اندازی کرده است. با این حال در روزهای اخیر گوگل شروع به پنالتی کردن سایت هایی کرده است که فاویکون هایشان بر خلاف دستورالعمل های گوگل هستند.

جریمه دستکاری فاویکون چیست ؟

به طور خلاصه، فاویکون مورد نظر سایت در نتایج جستجوی موبایل به یک آیکون پیشفرض بازنشانی می‌شود. در اینجا دو مثال کاملا متفاوت ارائه شده است:

یکی از Bill Hartzer، که شخصی محترم در جامعه سئو است که نشان می دهد چگونه از فاویکون تبلیغاتی گوگل استفاده می‌کند تا گوگل را گول بزند (به نوعی شوخی کرده باشد)، و به این ترتیب گوگل آن را بازنشانی (reset) می‌کند.

قبل:

فاویکون چیستبعد:

فاویکون چیستمثال دیگر از یک گروه افراطی است که از لوگو نازی استفاده کرده و گوگل آن را حذف کرده است.

قبل:

فاویکون چیستبعد:

فاویکون چیستبه نظر نمی رسد که سایت از لحاظ رتبه یا قرار گرفتن در جستجو افت رتبه داشته باشد. فقط به نظر می رسد که توانایی نمایش فاویکون سفارشی را از دست می دهند.

این جریمه چقدر طول می کشد؟

جریمه چگونه صادر می شود؟

چگونه به صاحبان سایت اطلاع داده میشود؟

به نظر نمی‌رسد که صاحبان این سایتها در مورد موضوع جریمه فاویکون چیست اطلاعیه ای در سرچ کنسول گوگل دریافت کنند. در مورد مثال فاویکون نازی ها، احتمالا آنها حتی نمی دانستند که چنین جریمه ای توسط گوگل دریافت کرده اند.

این موضوع کاملا جدید است و منتظر هستیم که گوگل در آینده از طریق Search Console اعلام کند که اقدامات مورد نیاز و مبتنی بر دستور العمل های گوگل در مورد فاویکون چیست.

شما همچنین نمی‌توانید این تخلفها را با یک فرم خاص به گوگل گزارش کنید. با این حال می‌توانید از یک فرم عمومی استفاده کنید اما شاید یک فرم جدید برای این کار اضافه شود.

پس اگر فاویکون خود را به چیزی مطابق با دستورالعمل گوگل تغییر دهید، چقدر طول میکشد که گوگل فاویکون جدید را نشان دهد؟

هنوز مشخص نیست و هیچ راه واقعی برای اطلاع دادن به گوگل وجود ندارد که شما آن را تغییر داده اید.

در هر صورت، اینها اولین جریمه ها یا اقدامات در مورد فاویکون گوگل هستند که تا این تاریخ صادر شده است.

منبع Search Engine Roundtable SEO HACKER Search Engine Roundtable

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.