انواع سئو چیست؟ کاربرد سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) فرآیند افزایش کیفیت و کمیت میزان ترافیک وب سایت با افزایش دیده شدن سایت یا صفحه وب برای کاربران یک موتور جستجو است. سئو به بهبود نتایج ارگانیک اشاره دارد و شامل ترافیک مستقیم و تبلیغات نیست.
وب سایتهایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه اول نتایج جستجو را دارند بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآوردند و این بازدیدکنندگان میتوانند به مشتری تبدیل شوند.
انواع سئو چیست؟
چهار نوع اصلی از سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد که همه آنها به شما کمک می کند که در نتایج جستجو بهتر دیده شوید:
سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
سئو منفی (Negative SEO)
تفاوت انواع سئو در زمان، هزینه، ریسک و ارزش است.
سئو کلاه سیاه چیست
سئو کلاه سیاه از شیوه هایی بر خلاف رهنمودهای موتور جستجو استفاده میکند، بنابراین آنها این ریسک را بهمراه دارند که وب سایت و یا محتوای شما از نتایج جستجو حذف شود.
سئو کلاه سیاه شما را سریعتر به جایگاه مورد نظرتان میرساند. این کار معمولا ارزان تر است زیرا شما در حال حرکت در مسیری بر خلاف قوانین گوگل وبمستر هستید.
در واقع، بسیاری از تاکتیک های کلاه سیاه به طور خاص در دستورالعمل ها به عنوان کارهایی بیان شده اند که نباید انجام دهید.
سئو کلاه سیاه به سرعت ارزش بوجود می آورد، اما خطر زیادی دارد چون این ارزش نمیتواند و نخواهد توانست پایدار بماند.
تکنیکهای سئو کلاه سیاه
۱ – پر کردن صفحه با کلمات کلیدی یا پنهان کردن آنها
۲ – سرقت ادبی
۳ – خرید بک لینک
۴ – محتوای کپی شده
۵ – پنهان کردن متن یا (Cloaking):
کلاکینگ Cloaking یک تکنیک سئو است که در آن محتوای ارائه شده به ربات خزنده موتور جستجو با آنچه در مرورگر کاربر ارائه شده متفاوت است. این پنهانکاری نوعی تکنیک اسپم است برای گول زدن موتورهای جستجو که به سایت یا صفحه مورد نظر رتبه بالاتری بدهد.
۶ – تکنیک PBN یا شبکه بلاگ شخصی:
تکنیک PBN مخفف کلمه Private Blog Network است که در آن از شبکه ای از سایتهای با اعتبار دامنه بالا و با ارزش استفاده میشود و برای وبسایتی که می خواهیم رتبه آن را افزایش یابد لینک سازی میشود. این تکنیک رسیک بالایی دارد چون در صورتی که اینکار غیر اصولی انجام شود گوگل وبسایت مورد نظر را پنالتی خواهد کرد.
سئو کلاه سفید چیست
تکنیکهای های سئو کلاه سفید به شدت به دستور العمل های موتور جستجو پایبند است. آنها به احتمال زیاد از تغییرات الگوریتم های آینده تأثیر منفی نگیرند، زیرا شما بر اساس قوانین بازی می کنید. بدست آوردن نتیجه بیشتر طول میکشد، زیرا شما از تقلب و مسیرهای میانبر اجتناب میکنید اما سئو کلاه سفید، ریسک کمتری را به همراه دارد و در طول زمان، ارزش، ماندگاری و پایداری دارد.
بیشتر شرکت های معتبر سئو و بازاریابی محتوا مانند از تکنیک کلاه سفید استفاده میکنند.
تکنیکهای سئو کلاه سفید
۱ – نوشتن مطالب مرتبط و مفید برای مخاطب
۲ – ترفیع و تبلیغ کردن محتوا در شبکه های اجتماعی
۳ – استراتژی سئو
۴ – تحقیقات کلمه کلیدی
۵ – سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال
۶ – بک لینک طبیعی
سئو کلاه خاکستری چیست
سئو کلاه خاکستری بین تکنیک های کلاه سیاه و کلاه سفید قرار دارد زیرا تاکتیکها و تکنیکهای آن معمولا در دستورالعمل گوگل نیست. شما باید در مورد اتخاذ این روش هم احتیاط کنید.
فقط به این دلیل که تکنیک خاصی توسط گوگل به عنوان فریبنده و بر خلاف قوانین نامیده نشده است، تضمینی بر این نیست که در رتبه شما تاثیر منفی نخواهد گذاشت. در واقع گوگل میگوید:
وبمستر هایی که انرژی خود را صرف پایبندی به اصول اساسی میکنند و تجربه کاربری بسیار بهتری را فراهم میکنند، نسبت به کسانی که وقت خود را صرف سو استفاده از نقص ها میکنند رتبه بهتری بدست خواهند آورد.
تکنیکهای سئو کلاه خاکستری
۱ – تکنیک Clickbait یا طعمه کلیک:
این روش شامل استفاده از عنوان ها و محتوایی است که هدف اصلی آن جلب توجه و تشویق کاربر به کلیک بر روی یک لینک یا صفحه خاص است و ارزشی ارائه نمیکند. با استفاده از این تکنیک، معمولا مخاطب کنجکاو شده و با کلیک بر روی آن لینک وارد سایت مقصد طعمه میشود.
۲ – محتوایی که کمی تغییر داده شده
۳ – تبادل لینک
۴ – تبلیغات پولی و بی ارزش برای کاربر
۵ – پرداخت پول برای کامنت گرفتن
سئو منفی چیست
سئو منفی اجرای روش های سئو کلاه سیاه و یا خاکستری در وب سایت شخصی دیگر با هدف آسیب رساندن است. رقبای شما آسیب میبینند و باعث میشود که شما در نتایج جستجو بالا بیایید.
تکنیکهای سئو منفی
۱ – ایجاد لینک های غیر طبیعی و اسپم به وب سایت رقیب
۲ – سرقت مطالب آنها
۳ – ارسال نظرات منفی
۴ – هک کردن سایت و تغییر محتوای آن
مقایسه تصویری انواع مختلف سئو
تصویر زیر مقایسه بصری انواع سئو (کلاه سفید، سیاه و خاکستری) است.
سئو داخلی و سئو خارجی
شما همچنین ممکن است اصطلاحات سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) را شنیده باشید. این اصطلاحات به موضوع تلاش بهینه سازی شما اشاره میکنند و میتوانند هر کدام از تکنیک های سئو کلاه سفید، خاکستری و یا کلاه سیاه را استفاده کنند.
سئو داخلی چیست
سئو داخلی بر وب سایت و محتوای شما متمرکز است. هدف آن اطمینان از این است که موتورهای جستجو و جستجوکنندگان میتوانند به راحتی مطالب شما را پیدا و درک کنند. سئو داخلی به طور عمده به گوگل و بازدید کنندگان کمک میکند که تصمیم بگیرند که آیا محتوای شما مناسب و بالقوه مفید است.
تکنیک های سئو داخلی
- تگ های عنوان (title tags)
- متا تگ ها (meta tags)
- متا توضیحات (meta descriptions)
- عنوان ها (headings)
- پاراگراف ها
- تصاویر
- URL ها
- لینک های داخلی و خروجی
سئو خارجی چیست
سئو خارجی شامل تکنیکهایی است که خارج از سایت و به منظور بهینه سازی آن انجام میشود. سئو خارجی بر روی دریافت سیگنال از دیگر سایت ها به سایت شما متمرکز است.
تکنیک های سئو خارجی
- بک لینک یا لینک بیلدینگ
- سیگنال از شبکه های اجتماعی
- فروم ها
- منشن یا اشاره به برند
داستان کلاه های انواع سئو چیست؟
بر اساس ویکی پدیا، در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۴۰ فیلمهای غربی ساخته شده در ایالات متحده دارای شخصیت هایی با کلاه سفید (که اغلب توسط قهرمانان پوشیده میشد) و کلاه سیاه (مخصوص افراد شرور) بود. این کار به صورت نمادین به معنای تقابل خوب در برابر بد است.
در مورد سئو هم همینطور است. تخصیص کلاه سفید به معنای ارائه خدمات و تاکتیک های خوب سئو است. سئو کلاه سیاه دقیقا بر عکس این موضوع است. در زندگی واقعی، خاکستری بسیار بیشتری وجود دارد. در کل این تاریخچه این نوع نامگذاری است.
سوالات متداول انواع سئو
سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو فرایند افزایش کیفیت و کمیت میزان ترافیک وب سایت با افزایش دیده شدن سایت یا صفحه وب برای کاربران یک موتور جستجو است. سئو به بهبود نتایج ارگانیک اشاره دارد و شامل ترافیک مستقیم و تبلیغات نیست.
انواع سئو چیست؟
سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، سئو منفی
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه شامل شیوه هایی بر خلاف رهنمودهای موتور جستجو و با ریسک زیاد است که وب سایت و یا محتوای شما از نتایج جستجو حذف شود. تکنیکهای آن شامل خرید بک لینک، پنهان کردن متن، پر کردن صفحه با کلمات کلیدی یا پنهان کردن آنها و تکنیک شبکه بلاگ شخصی میشود.
سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید روشهای پایبند به دستور العمل های موتور جستجو است اما بدست آوردن نتیجه از آن بیشتر طول میکشد. تکنیکهای آن شامل سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال، تحقیقات کلمه کلیدی و بک لینک طبیعی میشود.
سئو کلاه خاکستری چیست؟
میتوان گفت سئو کلاه خاکستری بین تکنیک های کلاه سیاه و سفید قرار دارد و از تکنیک هایی مانند تبادل لینک و طعمه کلیک استفاده میکند که اگر گوگل متوجه شود سایت شما را جریمه می کند.
سئو منفی چیست؟
سئو منفی اجرای روش های سئو کلاه سیاه و یا خاکستری در وب سایت شخصی دیگر با هدف آسیب رساندن است. تکنیکهای آن شامل ایجاد لینک های غیر طبیعی و اسپم، سرقت مطالب آنها و ارسال نظرات منفی میشود.