سئو مگ
آموزش رایگان و حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

Buzz Marketing چیست؟

0 1,220

روز یکشنبه، قسمت اول فصل آخر سریال بازی تاج و تخت نه تنها طرفدارانش را به مدت یک ساعت به شادترین مردم جهان تبدیل کرد، بلکه HBO رکورد بیشترین تعداد بینندگان یک قسمت یک سریال با رکورد ۱۷.۴ میلیون نفر را شکست.

جدا از بحث شکستن رکورد تعداد بینندگان، اینکه طرفدارانش ۲۰ ماه منتظر تماشای این قسمت بوده اند واقعا شگفت انگیز است.

Game of Thrones یکی از بهترین سریالهای تلویزیونی است که تاکنون ساخته شده است.

با این حال، شیوه داستان سرایی ماهرانه Game Of Thrones تنها دلیل آن نیست که فصل هشت سریال رکورد تماشا را شکست.

تیم بازاریابی و تبلیغاتی این سریال همهمه زیادی برای فصل نهایی خود به راه انداخت و این همهمه را به مدت دو سال با موفقیت ادامه داد.

Buzz Marketing چیست

Buzz: وزوز، شایعه، همهمه، پر از سر و صدا و فعالیت بودن

Buzz Marketing: بازاریابی Buzz، بازاریابی همهمه ای، بازاریابی سر و صدا

بازاریابی همهمه ای یا Buzz Marketing یک استراتژی بازاریابی ویروسی است که محتوای خلاقانه، رویدادهای تعاملی و اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی را برای بدست آوردن حداکثر بهره وری بکار میبرد تا برای محصول یا خدمتی که قرار است عرضه شود بازاریابی دهان به دهان و انتظار و اشتیاق ایجاد کند.

دو ماه قبل از پخش آخرین فصل بازی تاج و تخت، شرکت Bud Light یک تبلیغ باد نایت را وسط مسابقه Super Bowl 53 پخش کرد. اما در اواسط این پیام بازرگانی، مخاطبان فورا متوجه شدند که این فقط یک آگهی خنده دار باد نایت نیست. در واقع آن تبلیغ دراماتیک بازی تاج و تخت بود.

 

از آنجایی که تقریبا هر طرفدار بازی تاج و تخت پیشنهاد تماشای آن را به تمام دوستان خود میدهد، که منجر به بازاریابی دهان به دهان خیلی زیادی می شود، این سریال واقعا نیاز به هیچ اینفلوئنسری برای تبلیغ ندارد.

نتیجه معکوس گرفتن از Buzz Marketing

Buzz مارکتینگ ممکن است به عنوان موثرترین راه برای ایجاد هیجان حداکثری در هنگام ارائه محصول جدید به نظر برسد اما قبل از اینکه شروع به راه اندازی کمپین بازاریابی همهمه ای بعدی خود کنید، مهم است که به خاطر داشته باشید که محصول یا سرویس جدیدی که شما برای آن همهمه ایجاد می کنید باید انتظارات مجموعه کمپین های شما را برآورده سازد.

در غیر این صورت، مشتریانتان را ناامید می‌کنید، اعتمادشان را از دست می‌دهید و به ارزش ویژه برند (Brand Equity) خود آسیب می‌رسانید.

Buzz Marketing چیستبه عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷، کارآفرین بیلی مک فارلند و رپر جا رول، یک جشنواره موسیقی به نام Fyre Festival در باهاما را برنامه ریزی کردند.

برای ایجاد همهمه حداکثری برای این رویداد، به برخی از مشهورترین اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی مانند Kendall Jenner، Bella Hadid و Emily Ratajkowski پول دادند تا با پرواز به باهاما بیایند، در ویدیوی تبلیغاتی بازی کنند و ویدیو را در پروفایل اینستاگرام های خودشان قرار دهند.

با کمک برخی از فعالیت های ویژه جشنواره، ویلا های لوکس و غذاهای لذیذ، جشنواره Fyre بیش از ۴۰۰۰ بلیط فروخت.

متاسفانه برای شرکت کنندگان، فعالیت های بازاریابی و خود فستیوال چیزی جز کلاهبرداری نبود. به جای ویلاهای لوکس و غذاهای لذیذ که مهمانان هزاران دلار برای آنها پول پرداخت کرده بودند، مک فارلند و جا رول آنها را در چادر اسکان داده و به آنها ساندویچ پنیر دادند.

بدتر از همه، هیچ سرویس تلفن همراه، سرویس بهداشتی سیار یا آب جاری در جشنواره وجود نداشت، بنابراین اساسا هزاران نفر بدون هیچ امکاناتی در این جزیره گیر افتاده بودند. و هنگامی که حقیقت درباره فستیوال در سراسر شبکه های اجتماعی پخش شد، همه فعالیت های آن لغو شد.

مدت کوتاهی پس از این افتضاح، شرکت مادر یعنی Fayre Media تعطیل شد و بیلی مک فارلند به شش سال زندان محکوم شد و مجبور شد ۲۶ میلیون دلار به سرمایه گذاران شرکت غرامت پرداخت کند.

برای Buzz Marketing فقط داشتن ایده کافی نیست

کمپین های Buzz Marketing سریال بازی تاج و تخت و فستیوال فایر این حقیقت در مورد استراتژی بازاریابی ویروسی را نشان میدهد که شما می توانید برای تبلیغات محصول یا خدمات جدید خود سرو صدای زیادی در جهان ایجاد کنید، اما اگر این کار انتظارات کمپین buzz مارکتینگ شما را برآورده نکند، مشتریان شما احساس می‌کنند گول خورده اند، اعتمادشان به شما از بین میرود و اعتبار برند شما نابود می‌شود.

منبع Hubspot

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.