آموزش استفاده از تگ هدر برای سال ۲۰۱۹

0 28

همانند گذشته، در سال ۲۰۱۹ نیز تگ های هدر در رتبه بندی صفحه های سایت در گوگل تاثیر می‌گذارند. اگر شما تازه کار هستید و نمیدانید کاربرد تگ هدر چیست یا چند تگ H1 میتوان بکار برد به یک تگ H1 در صفحه اکتفا کنید و بقیه عنوان های متن را H2 قرار دهید. هر چند اجباری در کار نیست.

Header Tag: تگ هدر

Heading: عنوان

برای آگاهی از اینکه نحوه استفاده صحیح از تگ هدر چیست ادامه این مقاله سئو مگ را مطالعه فرمایید.

تگ هدر چیستتگ هدر چیست

تگ های هدر HTML، برای تمایز عنوان اصلی (H1) و عنوان های فرعی یا زیرین (H2 تا H6) یک صفحه از بقیه محتوا استفاده می‌شوند. وبمسترها این تگ ها را با نام های تگ عنوان یا تگ هدر میشناسند.

در HTML (سیستم نشانه گذاری که صفحات وب را ایجاد می کند) سازمان W3C عنوان ها (Headings) را به صورت زیر تشریح می کند:

شش تگ عنوان، H1 تا H6، عنوان هر بخش را نشان می دهند. اگرچه ترتیب و نحوه قرار گرفتن عنوان ها توسط HTML محدود نمی شود، اما متون نباید سطوح را جابجا کنند (به عنوان مثال از H1 به H3 بروند)، زیرا تبدیل کردن چنین اسنادی به اشکال دیگر اغلب مشکل است.

شش سطح تگ عنوان در HTML داریم که H1 مهمترین و H6 به عنوان کم اهمیت ترین در نظر گرفته شده است. منبع: (W3C)

دلایل استفاده از تگ هدر چیست

عنوان ها به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کنند تا متن را بخوانند و درک کنند. آنها به عنوان نشانه هایی برای خوانندگان عمل می‌کنند و به افراد کمک میکنند که درک کنند یک پست یا صفحه در مورد چه موضوعی است. عنوان ها همچنین مشخص می‌کنند که کدام بخش از محتوای شما مهم هستند و چگونه بهم پیوسته اند.

۱) از عنوان ها برای نمایش ساختار متن استفاده کنید

تگ های هدر ساختار و موضوع مقاله شما را نشان می‌دهند. هر هدر یا عنوان باید به خواننده ایده ای از اطلاعاتی که میتواند از متن پاراگراف زیر آن بدست آورد، ارائه دهد.

یک روش مفید برای فهم اینکه تگ هدر چیست مقایسه آنها با فهرست مطالب یک کتاب غیر داستانی است:

  • H1 شما موضوع صفحه شما را معرفی می کند، درست همانطور که عنوان به خواننده می‌گوید که کتاب در مورد چه چیزی است.
  • H2 ها شبیه به فصول کتاب هستند، که موضوعات اصلی که در هر قسمت ارائه شده را توصیف می‌کنند.
  • هدرهای بعدی، H3 تا H6، به عنوان هدرهای اضافی در هر بخش هستند، دقیقا مانند یک فصل کتاب که ممکن است به چند موضوع فرعی تقسیم شود.

برای متون وب، اطمینان حاصل کنید که عناوین شما برای خواننده حاوی اطلاعات مفید و جذاب است.

۲) از هدرها برای تفکیک کردن متن استفاده کنید

یک مقاله قابل اسکن شدن (بررسی سریع و اجمالی) یک مقاله قابل خواندن است، و یک مقاله قابل خواندن در موتورهای جستجو عملکرد بهتری خواهد داشت.

قابلیت اسکن شدن (Scannability) برای موفقیت یک مقاله مهم است، چیزی که نشریاتی مانند Forbes آن را “عامل نادیده گرفته شده بازاریابی محتوا” نامیده اند. داده ها این ادعا را حمایت می کنند.

فقط ۱۶ درصد از کاربران اینترنت مقاله ها را کلمه به کلمه می‌خوانند. بقیه اسکن می‌کنند.

افراد محتوای قابل اسکن شدن را دوست دارند. با توجه به تحقیقات مشابه، مقاله ای که قابل اسکن شدن است، ۵۸ درصد احتمال بیشتری دارد که برای خوانندگان جذاب باشد.

هنگامی که یک مقاله قابل اسکن شدن است، کاربران ممکن است آن را بخوانند، به جای اینکه به صفحه نتایج گوگل برگردند. بعلاوه، احتمال بیشتری دارد که آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

گرچه سیگنال های شبکه های اجتماعی یک عامل رتبه بندی مستقیم نیستند، اما هرچه یک مقاله بیشتر به اشتراک گذاشته شود، احتمال بیشتری دارد که بک لینک بدست آورد که یک عامل رتبه بندی است.

۳) کلمات کلیدی را در تگ های هدر بکار ببرید

در حالی که تاثیر هدرها در سئو به اندازه بک لینک از یک سایتِ معتبر نیست، با این حال گوگل از آنها برای فهمیدن موضوع صفحه شما استفاده می‌کند.

عنوان ها به شما یک فرصت عالی برای استفاده از کلمه کلیدی تمرکزی (یا مترادف های آن) می‌دهد تا دقیقا مشخص شود که موضوع صفحه چیست. اما مهم است که بیش از حد از آنها استفاده نکنیم. استفاده از عنوان ها نباید غیر طبیعی باشد یا عجیب به نظر برسند، و اگر چنین است، احتمالا به این دلیل است که شما سعی در بهینه سازی بیش از حد دارید.

هنگام انتخاب عنوان ها ابتدا باید کاربر را مد نظر قرار دهید. از عنوان ها برای ساختاردهی به محتوای خود و توصیف موضوع هر بخش استفاده کنید. اگر عناوین به کاربران در فهم موضوع مقاله شما کمک کنند، به گوگل نیز کمک می‌کنند تا بتواند آن را درک کند.

۴) از تگها برای بهینه سازی اسنیپت ویژه بهره ببرید

Featured Snippets: پاسخ برجسته گوگل، پاسخ ویژه، نتایج برجسته، اسنیپت ویژه

تنها جایی که به نظر می رسد تگ های هدر تاثیر مثبتی بر سئو دارند اسنیپت ویژه است. به دو روش زیر:

  1. اولین روش بهینه سازی تگ هدر برای کلمه کلیدی طولانی در جستجوی صوتی است و سپس باید به طور مستقیم در زیر آن با قرار دادن متن در تگ های پاراگراف <p> به آن پاسخ داد.
  2. روش دوم، استفاده از عنوان های فرعی و کوچکتر برای نمایش آیتم های مختلف فهرست است. گوگل از این هدر ها برای ایجاد فهرست خاص و شماره گذاری شده به صورت اسنیپت ویژه استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، سایت Pear Analytics این اسنیپت ویژه را برای “تگ h1 چیست” به دست آورد، زمانی که گوگل متن پاراگراف زیر H1 بهینه سازی شده با کلمه کلیدی را برای آن انتخاب کرد.

کاربرد تگ هدر در اسنیپت ویژهو این مثالی دیگر برای سناریوی فهرست (روش دوم) است.

تگ هدر چیستعبارت “best essential oil for first aid” را جستجو کنید و گوگل فهرست پاسخ ها را با استفاده از تگ های H3 وبلاگ Natural Living Ideas به شما نشان می‌دهد.

چگونگی استفاده از تگ های هدر برای سئو

  • تگ h1 را در بالای صفحه خود قرار دهید
  • از کلماتی که مردم در هنگام جستجو بکار می‌برند و محتوای شما در مورد آن هست استفاده کنید
  • اگر هدف شما پاسخ دادن به یک سوال است، سوال را در تگ h1 قرار دهید
  • اگر شما در حال نوشتن یک راهنمای چگونگی (how-to guide) هستید، هر مرحله آن را با یک تگ H2 قرار دهید
  • برای مقالات دیگر از کلمات کلیدی LSI و سایر کلمات مرتبط از لحاظ معنایی با تگ های h2 تا h6 استفاده کنید

مثال زیر نیز به لحاظ معنایی صحیح است:

<h1>زمین</h1>
<h2>آسیا</h2>
<h3>خاور میانه</h3>
<h4>ایران</h4>
<h5>خراسان رضوی</h5>
<h6>مشهد</h6>

یا برعکس.

شما می توانید از تگ های H6 ،H5 ،H4 ،H3 ،H2 به تعداد دلخواه در هر صفحه استفاده کنید.

چگونگی استفاده از عنوان ها در WordPress

هنگام ویرایش یک مقاله در وردپرس، معمولا سطوح مختلف عنوانها را در ویرایشگر متن مشاهده می‌کنید، از تیتر ۱ تا تیتر ۶. اینها بر اساس سایز و اهمیت مرتب شده است. تیتر ۲ مهم تر از تیتر ۴ است.

تگ هدر چیستدر عمل، این تیترها به تگهای هدر HTML تبدیل می شوند؛ از H1 تا H6. تم یا قالب سایت شما احتمالا از این تگ های HTML در الگوهای خود نیز استفاده می‌کند.

به همین دلیل، وقتی ما در مورد چگونگی ساختار دادن به عنوان ها و محتوا صحبت می‌کنیم، در مورد تگ های H1، تگ های H2 و غیره صحبت میکنیم. ما به کد HTML که در متن قرار می‌گیرد اشاره می‌کنیم.

آیا ترتیب تگ های عنوان مهم است؟

شما می توانید از همه آنها استفاده کنید. یا می توانید هر تعدادی از آنها که مورد نیاز است را استفاده کنید. شما نیازی به استفاده از همه شش تگ HTML برای ساختار دادن به صفحات خود ندارید. گوگل با HTML تفکیک شده در وب آشنایی دارد.

سازمان W3C توصیه های ظریفتری را ارائه می‌دهد:

اسناد نباید ترتیب سطوح را برهم بزنند (مثلا از H1 به H3 بروند)، زیرا تبدیل چنین اسنادی به شکل های دیگر اغلب مشکل خواهد بود.

این مثال به لحاظ معنایی صحیح است:

<h1>مبانی طراحی وب سایت<h1>
<p>مقداری متن</p>
<h2>تگ HTML چیست</h2>
<p>مقداری متن</p>
<h2>زبان CSS چیست</h2>
<p>مقداری متن</p>

من همیشه تنها از یک تگ H1 در هر صفحه استفاده می‌کنم. در مورد دسترس‌پذیری وب (web accessibility) و سئو محتاط هستم و دوست دارم کارها را به روش ساده و اصولی انجام بدهم تا بتوانم بر سایر مسائل مهم تمرکز کنم.

چند تگ H1 در یک صفحه برای سئو مفید است؟

سوال: “چه تعداد تگ h1 باید در یک صفحه وب استفاده شود؟”

پاسخ: “هر تعداد که می خواهید.” جان مولر، گوگل

با این حال، این بدان معنا نیست که بهترین روش سئو استفاده از چندین H1 در یک صفحه است.

فایل pdf گوگل (نسبتا قدیمی اما در عین حال مرتبط) در مورد سئو نشان می دهد که گوگل انتظار تغییرات و تفاوت ها در استفاده از وب را دارد و آنها را پردازش می‌کند، هرچند مثالها هرگز استفاده چندگانه از H1 را نشان نمی‌دهد.

سازمان W3C اینگونه توصیه می کند:

عنوان ها را بر اساس رده (یا سطح) آنها استفاده کنید. مهمترین عنوان دارای رتبه ۱ (<h1>)، و کم اهمیت ترین عنوان رتبه ۶ (<h6>) است. عنوانهای با رتبه برابر یا رتبه بالاتر یک بخش جدید را شروع می‌کنند، عنوانهای با رتبه پایین تر، بخش های جدیدی مربوط به بخش های بالایی را شروع می کنند.

وسط دادن یک عنوان می تواند گیج کننده باشد و در صورت امکان باید از آن اجتناب شود: مطمئن شوید که <h2> مستقیما با تگ <h4> دنبال نشده است.

شایان ذکر است که در نمونه های آموزشی خود، سازمان W3C تنها از یک مورد از H1 استفاده می‌کند.

و در مثال زیر:

تگ هدر چیستدر نهایت، به طور کلی تعداد تگ H1 به سایت مورد نظر شما و مخاطبان آن بستگی دارد. بعلاوه سعی کنید در کل سایت یک رویه ثابت را برای به حداکثر رساندن قابلیت استفاده بکار ببرید.

ابتدا برای کاربر خود طراحی را انجام دهید چون گوگل به اندازه کافی هوشمند است تا کیفیت شما را تشخیص دهد. من ترجیح می دهم آن را ساده نگه دارم و صفحات را به گوگل در فرمت ساده ای ارائه کنم که گوگل بتواند آنها را بخواند و بر اساس آن رتبه بدهد.

بینگ، موتور جستجوی راه اندازی شده توسط شرکت مایکروسافت، به صورت شفاف و مختصر در راهنمای وبمستر خود پیشنهاد داده است که:

تگ H1 و H2 و دیگر تگ های H برای نمایش ساختار محتوا در صفحه بکار می روند.

فقط یک تگ <H1> در هر صفحه. منبع: (Bing Webmaster Guidelines)

چگونه میتوان تگهای عنوان یک سایت را بررسی کرد؟

شما می توانید از ابزارهای زیر برای بررسی تگ های عنوان هر سایت استفاده کنید:

SEMRush (به ویژه ابزار SEMRush Audit Tool)

SiteBulb Crawler

DeepCrawl

Screaming Frog

SEO Powersuite Website Auditor

نتیجه گیری

در این مطلب به صورت جامع به بررسی تگ های هدر و اینکه کاربرد تگ هدر چیست پرداخته شد. به طور خلاصه، یک تگ H1 در صفحه کار را آسان و مرتب می‌سازد. با این حال، اگر برای مخاطبان سایت مشکلی ایجاد نکند، می‌توانید از هر تعدادی که دوست دارید استفاده کنید. همانطور که در مورد دیگر فاکتورهای سئو صادق است، از قرار دادن بیش از حد کلمات کلیدی در عنوان ها برای گول زدن گوگل و مخاطبان خود جدا پرهیز کنید.

منبع تکمیلی: woorank

منبع Hobo-Web Yoast Search Engine Journal

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.