چگونه به گوگل بگوییم محتوای ما آپدیت شده است!

0 300

‌چگونه به گوگل بفهمانیم که محتوای یک پست یا مقاله سایت آپدیت شده است؟

شاهد آن هستیم که در برخی موارد گوگل خودش محتوای آپدیت شده را انتخاب می کند در حالی که در بعضی موارد بروز رسانی نادیده گرفته میشود.

آیا قاعده ای وجود دارد در مورد اینکه چه مقدار از پست یا مقاله باید آپدیت شود تا گوگل تشخیص دهد بروز رسانی رخ داده است؟

کاربرد fetch as googleدر مورد اینکه چه مقدار از محتوا باید آپدیت شود قاعده ای وجود ندارد، اما شما می توانید از عقل سلیم خود استفاده کنید.

اگر چند کلمه یا یک تاریخ را تغییر دهید یا مثلا فقط یک تصویر اضافه کنید، شما واقعا محتوا را تغییر نداده اید.

به طور مثال برخی سعی می‌کنند گوگل را با جابجا کردن پاراگراف ها بازی دهند. گوگل به این موضوع آگاه است و به شما پاداشی نمی دهد.

با این حال، اگر مقاله ای مانند “سئو در سال ۲۰۱۸” داشته باشید و آن را به “سئو در سال ۲۰۱۹” آپدیت کرده و در واقع بیشتر محتوایش را تغییر دهید، راههایی وجود دارد تا به گوگل کمک کنید سریع تر از آن آگاه شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا باید متفاوت باشد.

شما نمی‌توانید همان پیش بینی هایی که برای سال ۲۰۱۸ داشته اید را ارسال کنید و فقط ترتیب آنها را عوض کنید.

شما نمی‌توانید سه مورد از چهار مورد را استفاده کنید و فقط یکی را تغییر دهید. با این کار موفق نمی‌شوید.

بیایید از یک آزمایش واقعی استفاده کنیم. اگر این مقاله را از طریق ایمیل برای خوانندگان وفادار ارسال کنم، آیا آنها در آن ارزشی پیدا می کنند یا با ارسال همان چیزی که قبلا نیز فرستاده ام باعث ناراحتی شان می‌شوم؟

گوگل نیز احتمالا واکنش مشابهی دارد.

اگر محتوای شما تغییر کرد نیازی به انجام این آزمون نیست. بهترین کاری که می توانید انجام دهید اینست که به Google Search Console بروید و Sitemap را که حاوی آن صفحه است ارسال کنید.

گوگل معمولا چند روز بعد صفحه جدید را در نظر می‌گیرد.

کاربرد Fetch as Google در سرچ کنسول قدیم

کاربرد fetch as google

اگر نیاز داشتید که سریعا ایندکس شوید، در سرچ کنسول قبلی گوگل به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد Search Console شوید
  2. بر روی سایت خود کلیک کنید تا وارد Dashboard شوید
  3. از قسمت Crawl بر روی گزینه Fetch as Google کلیک کنید
  4. URL صفحه ای که می خواهید ایندکس شود را وارد کنید، گزینه Fetch and Render را بزنید

 

شما می توانید صفحه اصلی (homepage) خود را با خالی گذاشتن کادر fetch کنید، و یا آدرس صفحه ای که می‌خواهید را در کادر وارد کنید.

هنگامی که از گزینه «Fetch and Render» استفاده می‌کنید، گوگل در مورد عناصری که ربات های خزنده نمی‌توانند آن را ببیند یا دیدن آنها مسدود شده به شما خبر می‌دهد.

اغلب Fetch as Google باعث خواهد شد آن صفحه در عرض چند ساعت کراول شود.

آموزش ویدئویی Fetch as Google در کنسول قدیم

 

مشکلات Fetch as Google

اجازه دهید یک سایت را با برخی مشکلات بررسی کنیم. پس از اتمام fetch، این تصویر را می بینید:

کاربرد fetch as google

Partial یا “جزئی” به این معنی است که گوگل توانسته بخشی از سایت شما را بدون هیچ مشکلی کراول کند، اما بخش های دیگری وجود داشته که نتوانسته ببیند. 

اگر بر روی فهرست کلیک کنید (مثلا در مورد این تصویر)، می‌توانید ببینید که کدام صفحات مشکل دار هستند.

کاربرد fetch as google

خوشبختانه این خطا، تنها یک تصویر کوچک است که قابل دسترسی نیست. احتمالا بارگیری آن بیش از حد طول کشیده یا فایل آن معیوب (broken) است. به همین راحتی حل شد. اما در مورد اینگونه مسائل باید مراقب باشید و مشکلات را رفع کنید، مخصوصا اگر عناصری را از وب سایت های دیگر ارسال می‌کنید (مانند ویدئوها، اسلایدها، لینک های متنی و غیره).

مسائل دیگر در مورد اسکریپتهایی است که ممکن است در حال اجرا باشند. شما همچنین می توانید فایل robots.txt خود را بررسی کنید و آن را ویرایش کنید تا مطمئن شوید که گوگل همه آنچه که می خواهید ببیند را می‌بیند و از دیدن چیزهایی که نمی خواهید منع شده است. (همچنین یک ابزار بررسی کننده robots.txt در Webmaster Tools وجود دارد.)

کدهای دیگری که گوگل ممکن است برگرداند عبارتند از:

  • هدایت شده (redirected): جاوا اسکریپت یا robots.txt ربات گوگل را به یک صفحه دیگر ارجاع داده اند
  • یافت نشد (not found): اگرچه گوگل به سایت شما دسترسی دارد، اما نمی تواند صفحاتی را که مشخص کرده اید پیدا کند
  • مجاز نیست (not authorized): گوگل به سایت شما دسترسی دارد، اما کراول شدن صفحه را مسدود کرده اید
  • DNS یافت نشد: نام دامنه ای که وارد کرده اید ثبت نشده یا قابل دسترس نیست
  • بلاک شده: فایل robots.txt شما گوگل را از دسترسی به صفحه مسدود کرده است.
  • robots.txt قابل دسترسی نیست: فایل robots.txt شما گم شده است
  • غیرقابل دسترس (unreachable): گوگل به سرور شما دسترسی داشته، اما به صفحه مورد نظر نرسیده است. احتمالا timed out شده است
  • موقتا غیرقابل دسترس (temporary unreachable): مانند قبلی، اما در این مورد فقط یک مسئله موقت است.
  • خطا: از fetch کردن صفحه توسط گوگل جلوگیری شد.

حرف آخر

بهترین کاری که باید انجام دهید این است که صفحات خود را قابل کراول شدن نگه دارید. اگر تغییری در یک صفحه خاص ایجاد کردید، حداقل یک بار آن را fetch as google کنید تا مطمئن شوید که در دسترس است وبرای ربات گوگل قابل دسترسی و بدون مشکل است.

از این قابلیت سوء استفاده نکنید، اگر همه صفحات خود را همزمان بارگذاری کنید، اهمیت همه آنها را کاهش می‌دهید.

استفاده از Fetch as Google برای صفحات ایندکس شده و با محتوای ثابت تاثیری بر رتبه سایت شما در گوگل نخواهد داشت.

به خاطر داشته باشید، گوگل به طور کلی به شما اعتماد خواهد کرد تا زمانی که کاری کنید که این اعتماد از بین برود.

منبع: Search English Journal

منبع: SEMrush

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.