چگونه به گوگل بگوییم محتوای ما آپدیت شده است!
چگونه به گوگل بفهمانیم که محتوای یک پست یا مقاله سایت آپدیت شده است؟ در این مقاله وبسایت سئو مگ ابتدا کاربرد fetch as google در کنسول جستجوی گوگل را بررسی کرده ایم و در ادامه راه حل مشکلات آن ارائه شده است.
شاهد آن هستیم که در برخی موارد گوگل خودش محتوای آپدیت شده را انتخاب میکند در حالی که در بعضی موارد بروز رسانی نادیده گرفته میشود.
آپدیت محتوا
آیا قاعده ای وجود دارد در مورد اینکه چه مقدار از پست یا مقاله باید آپدیت شود تا گوگل تشخیص دهد بروز رسانی رخ داده است؟
در مورد اینکه چه مقدار از محتوا باید آپدیت شود قاعده ای وجود ندارد، اما شما می توانید از عقل سلیم خود استفاده کنید.
اگر چند کلمه یا یک تاریخ را تغییر دهید یا مثلا فقط یک تصویر اضافه کنید، شما واقعا محتوا را تغییر نداده اید.
به طور مثال برخی سعی میکنند گوگل را با جابجا کردن پاراگراف ها بازی دهند. گوگل به این موضوع آگاه است و به شما پاداشی نمی دهد.
این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا باید متفاوت باشد.
کاربرد Fetch as Google در سرچ کنسول قدیم
اگر نیاز داشتید که سریعا ایندکس شوید، در سرچ کنسول گوگل به ترتیب زیر عمل کنید:
- وارد Search Console شوید
- بر روی سایت خود کلیک کنید تا وارد Dashboard شوید
- از قسمت Crawl بر روی گزینه Fetch as Google کلیک کنید
- URL صفحه ای که می خواهید ایندکس شود را وارد کنید، گزینه Fetch and Render را بزنید
شما می توانید صفحه اصلی (homepage) خود را با خالی گذاشتن کادر fetch کنید، و یا آدرس صفحه ای که میخواهید را در کادر وارد کنید.
هنگامی که از گزینه «Fetch and Render» استفاده میکنید، گوگل در مورد عناصری که ربات های خزنده نمیتوانند آن را ببیند یا دیدن آنها مسدود شده به شما خبر میدهد.
اغلب Fetch as Google باعث خواهد شد آن صفحه در عرض چند ساعت کراول شود.
مشکلات Fetch as Google
اجازه دهید یک سایت را با برخی مشکلات بررسی کنیم. پس از اتمام fetch، این تصویر را می بینید:
Partial یا “جزئی” به این معنی است که گوگل توانسته بخشی از سایت شما را بدون هیچ مشکلی کراول کند، اما بخش های دیگری وجود داشته که نتوانسته ببیند.
اگر بر روی فهرست کلیک کنید (مثلا در مورد این تصویر)، میتوانید ببینید که کدام صفحات مشکل دار هستند.
خوشبختانه این خطا، تنها یک تصویر کوچک است که قابل دسترسی نیست. احتمالا بارگیری آن بیش از حد طول کشیده یا فایل آن معیوب (broken) است. به همین راحتی حل شد. اما در مورد اینگونه مسائل باید مراقب باشید و مشکلات را رفع کنید، مخصوصا اگر عناصری را از وب سایت های دیگر ارسال میکنید (مانند ویدئوها، اسلایدها، لینک های متنی و غیره).
مسائل دیگر در مورد اسکریپتهایی است که ممکن است در حال اجرا باشند. شما همچنین می توانید فایل robots.txt خود را بررسی کنید و آن را ویرایش کنید تا مطمئن شوید که گوگل همه آنچه که می خواهید ببیند را میبیند و از دیدن چیزهایی که نمی خواهید منع شده است. (همچنین یک ابزار بررسی کننده robots.txt در Webmaster Tools وجود دارد.)
آموزش ویدئویی Fetch as Google
سرچ کنسول جدید
برای یادگیری حذف لینکهای ایندکس شده در سرچ کنسول جدید به این مطلب مراجعه کنید.
کلام آخر
بهترین کاری که باید انجام دهید این است که صفحات خود را قابل کراول شدن نگه دارید. اگر تغییری در یک صفحه خاص ایجاد کردید، حداقل یک بار آن را fetch as google کنید تا مطمئن شوید که در دسترس است وبرای ربات گوگل قابل دسترسی و بدون مشکل است.
از این قابلیت سوء استفاده نکنید، اگر همه صفحات خود را همزمان بارگذاری کنید، اهمیت همه آنها را کاهش میدهید.
استفاده از Fetch as Google برای صفحات ایندکس شده و با محتوای ثابت تاثیری بر رتبه سایت شما در گوگل نخواهد داشت.
به خاطر داشته باشید، گوگل به طور کلی به شما اعتماد خواهد کرد تا زمانی که کاری کنید که این اعتماد از بین برود.