متا تگ چیست؟ کدام متا تگ ها برای سئو مهم است؟
متا تگ چیست ؟
متا تگ ها کدهایی هستند که به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند و اطلاعات مهمی در مورد صفحه های سایت شما به موتورهای جستجو میدهند، اطلاعاتی مانند اینکه باید چگونه صفحه را در نتایج جستجو نمایش دهند.
آنها همچنین به مرورگرها میگویند که چگونه صفحه را به بازدید کنندگان سایت نشان دهند. این اطلاعات متا دیتا (metadata) نامیده میشود و اگرچه در صفحه سایت نمایش داده نمیشود اما توسط موتورهای جستجو و خزنده های وب قابل خواندن است.
بعبارت دیگر، هر صفحه وب دارای متا تگ است، اما آنها فقط در کد HTML قابل مشاهده هستند.
متا تگ های مهم در سئو کدام اند؟
در این راهنمای جامع علاوه بر یادگیری اینکه متا تگ چیست نحوه استفاده از شش متا تگ مهم برای سئو را یاد میگیرید:
- متا تگ عنوان
- توضیحات متا یا متا تگ توضیحات
- متا تگ robots
- متا تگ viewport
- متا تگ charset
- متا تگ refresh redirect
در پایان مقاله با متا تگ کیورد و اپن گراف هم آشنا میشوید.
۱) متا تگ عنوان (Meta title)
تگ عنوان یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه را مشخص میکند. تگ های عنوان در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به صورت عنوان قابل کلیک برای یک نتیجه مشخص نمایش داده میشوند و از نظر قابلیت استفاده، سئو و به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مهم هستند.
نکته: گوگل همیشه تگ عنوان را نشان نمیدهد. بعضی اوقات ممکن است عنوان متفاوتی را نشان دهد.
چرا تگ عنوان برای سئو مهم است؟
گوگل به بهترین شکل توضیح می دهد:
تگ عنوان برای فهم سریع محتوای یک نتیجه و دلیل مرتبط بودن آن با جستجوی کاربران بسیار مهم هستند. عنوان اغلب اولین چیزی است که در تصمیم گیری برای کلیک کردن بر روی یک نتیجه تاثیرگذار است، بنابراین استفاده از عناوین توصیفی با کیفیت و جذاب در صفحات وب مهم است.
بهترین روش استفاده از تگ عنوان
- برای هر صفحه یک تگ عنوان منحصر به فرد بنویسید
- مختصر، اما توصیفی باشد
- از بکار بردن عناوین عمومی و مبهم خودداری کنید
- در عناوین انگلیسی کاربرد حروف بزرگ و کوچک را رعایت کنید
- عنوانی جذاب و شایسته کلیک شدن انتخاب کنید نه عنوانی گول زننده
- در صورت امکان کلمه کلیدی مورد نظر خود را در عنوان بکار ببرید
- کمتر از ۶۰ کاراکتر باشد
چگونه یک تگ عنوان را به صفحه خود اضافه کنیم
کد زیر را در قسمت <head> صفحه خود قرار دهید:
<title>This is the title of the page.</title>
اگر از WordPress استفاده می کنید، افزونه های سئو مانند Yoast را نصب کنید. قسمتی را برای تنظیم تگ عنوان در صفحه یا ویرایشگر پست مشاهده کنید. البته اکثر قالبهای وردپرس قسمتی برای اضافه کردن عنوان یا title صفحه دارند.

سایر سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) مانند Squarespace و Wix قابلیت های مشابه داخلی دارند.
چگونه خطاهای رایج تگ عنوان را پیدا و رفع کنیم
چهار مشکل رایج برای تگ عنوان وجود دارد:
خطا | توضیح |
خیلی طولانی یا خیلی کوتاه است | گوگل می گوید در حالی که آنها را توصیفی و مختصر می نویسید سعی کنید از عناوین طولانی و مبهم استفاده نکنید. |
وجود ندارد | گوگل می گوید هر صفحه باید یک تگ عنوان داشته باشد. |
چند تگ عنوان در یک صفحه | اگر بیشتر از یک تگ در یک صفحه وجود داشته باشد، موتورهای جستجو ممکن است عنوان دیگری را نشان دهند. |
عناوین تکراری در چند صفحه | گوگل میگوید داشتن عناوین توصیفی و مشخص برای هر صفحه در سایت شما مهم است. |
برای چک کردن صفحه برای دو مشکل نخست، URL را در یک ابزار رایگان مانند SERPSim وارد کنید.
اگر عنوانی را نشان نداد، باید یک عنوان اضافه کنید.
اگر شمارنده تعداد کاراکترها قرمز است، باید عنوان کوتاه شود.
برای بررسی تگهای تکراری و صفحه های دارای چند عنوان، سایت خود را با ابزار Ahrefs بررسی کنید.
از آنجا، گزارش On page را برای خطای چند عنوان بررسی کنید:
با حذف یکی از تگها از صفحات مذکور، این موارد را برطرف کنید.
در مرحله بعدی، به گزارش محتوای Duplicate (تکراری) بروید و به دنبال تگهای عنوان با خطای “Bad duplicate” بگردید:
تگهای عنوان را در صفحات مشخص شده مجددا بازنویسی کنید تا آنها را منحصر بفرد کنید.
توجه داشته باشید که همین گزارش، صفحه های با تگ عنوان خیلی طولانی، خیلی کوتاه، گم شده یا خالی را نیز نشان میدهد.
۲) توضیحات متا (Meta Description)
توضیحات متا یا متا تگ توضیحات خلاصه محتوای صفحه است. موتورهای جستجو غالباً در نتایج جستجو از آن برای اسنیپت ها استفاده میکنند.

نکته: گوگل همیشه توضیحات متای تعیین شده شما را نشان نمیدهد. بعضی اوقات آنها اسنیپت متفاوتی را نشان میدهند.
چرا توضیحات متا برای سئو مهم است؟
گوگل متا تگ توضیحات را اینگونه معرفی میکند:
یک متا تگ توضیحات معمولاً باید چکیده ای کوتاه و مربوط به محتوای یک صفحه خاص باشد که کاربران را آگاه و علاقمند سازد. توضیحات متا چیزی است که کاربر را متقاعد میکند که صفحه سایت دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن است.
با این وجود توضیحات متا یک فاکتور مستقیم رتبه بندی نیست. گوگل میگوید:
با وجود اینکه ما گاهی اوقات از توضیحات متا برای نشان دادن اسنیپت ها استفاده میکنیم، اما هنوز در رتبه بندی خود از آن استفاده نمیکنیم.
نحوه نوشتن توضیحات متا و طول توضیحات متا
- برای هر صفحه توضیحات یکتایی بنویسید
- سعی کنید مطالب را بطور دقیق خلاصه کنید
- از توضیحات عمومی اجتناب کنید
- برای محتوای انگلیسی از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید
- توضیحی بنویسید شایسته کلیک گرفتن، نه برای گول زدن کاربر
- آن را با قصد جستجوی کاربران مطابقت دهید
- در صورت امکان کلمه کلیدی مورد نظر خود را در آن استفاده کنید
- کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد
نحوه اضافه کردن متا دیسکریپشن به صفحه
کد زیر را در قسمت <head> صفحه خود قرار دهید:
<meta name="description" content="Place the meta description text here.">
اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید به راحتی در Yoast این کار را انجام دهید.

سایر سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) مانند Squarespace و Wix قابلیت های مشابه داخلی دارند.
چگونه خطاهای متداول توضیحات متا را پیدا و رفع کنیم
چهار مشکل رایج در رابطه با توضیحات متا همانند موارد تگ عنوان است:
خطا | توضیح |
خیلی طولانی / خیلی کوتاه است | گوگل میگوید هیچ محدودیتی برای طول توضیحات متا وجود ندارد، اما اسنیپتها در نتایج جستجو در صورت نیاز کوتاه می شوند، معمولا متناسب با عرض دستگاه ها |
وجود ندارد | مطمئن شوید که هر صفحه سایت شما توضیحات متا دارد |
چند توضیحات متا در یک صفحه | بیش از یک تگ ممکن است موتورهای جستجو را گیج کند |
توضیحات متا تکراری در چند صفحه | گوگل میگوید توضیحات مربوط به صفحات مختلف باید متفاوت باشد |
دو خطای اول را به صورت صفحه به صفحه با SERPSim یا Yoast بررسی کنید.
وب سایت خود را با ابزار Ahrefs تست کنید و گزارش On page را بررسی کنید تا سه خطای اول را در تمام صفحات بررسی کنید.
گزارش محتوای تکراری (Duplicate content) را برای توضیحات متا در تمام صفحات بررسی کنید.
از همان اصلاحات تگ عنوان استفاده کنید.
ویدئوی آموزش متا تگ عنوان و توضیحات متا
در ویدئوی روش و زمان لازم برای ایجاد متا تگ عنوان و توضیحات متا برای هر صفحه سایت را با زیرنویس فارسی مشاهده کنید. حتما در هنگام تماشا زیر نویس را فعال کنید.
۳) متا تگ robots یا متا روباتس (Meta Robots)
متا تگ robots به موتورهای جستجو میگوید که آیا باید صفحات شما را کراول کند و چگونه اینکار را انجام دهند.
Syntax متا تگ robots چیست
سینتکس (Syntax) در واقع قواعد نحوی و نوشتاری یک زبان برنامه نویسی است، یعنی دستورات یک زبان برنامه نویسی باید به چه شکلی نوشته شوند.
<meta name=”robots” content="index, follow">
چرا متا تگ robots برای سئو مهم است؟
استفاده از مشخصه (attribute) اشتباه در متا تگ روباتس میتواند تأثیر فاجعه آمیزی بر حضور سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. تلاش های سئو شما به درک این تگ و استفاده موثر از آن بستگی دارد.
دستور العمل های ربات های متا
دستور العمل های ربات های متا (یا متا تگ robots) قطعه های کدی هستند که دستورالعمل هایی برای کراولرها برای نحوه کراول کردن یا ایندکس کردن محتوای صفحه وب را ارائه میدهند.
دستورالعملهای فایل robots.txt به رباتها پیشنهاداتی در مورد نحوه کروال کردن صفحات یک وبسایت میدهند، در حالی که دستورالعملهای ربات های متا دستورالعملهای بیشتر و محکم تری در مورد نحوه خزیدن و ایندکس کردن محتوای صفحه ارائه میدهند.
با توجه به اهمیت این موضوع، پارامترها یا مقادیری (value) که میتوانید در این تگ استفاده کنید عبارتند از:
Value | توضیح |
index | به رباتها میگوید که صفحه را ایندکس کنند |
noindex | به رباتها میگوید که صفحه را ایندکس نکنند |
follow | به رباتها میگوید که لینکهای موجود در صفحه را کراول کرده، و اینکه شما به آنها اعتبار میدهید |
nofollow | به رباتها میگوید که لینکهای موجود در صفحه را کراول نکنند، و هیچ اعتباری به آنها منتقل نشود |
میتوانید این موارد را به هر یک از روش های زیر ترکیب کنید:
<meta name=”robots” content="noindex, nofollow">
<meta name=”robots” content="index, follow">
<meta name=”robots” content="noindex, follow">
<meta name=”robots” content="index, nofollow">
همچنین می توانید از کد زیر استفاده کنید، که به معنی هر دوی noindex و nofollow است.
<meta name=”robots” content="none">
نکته: تنظیم نکردن متا تگ robots نیز معادل ایندکس و فالو است.
نکته: گوگل تگهای nofollow را به عنوان پیشنهاد میبیند، نه دستورالعمل.
پارامترهای دیگری مانند noarchive ، noimageindex ، nosnippet و غیره نیز وجود دارد که به طور مختصر عبارتند از:
Value | توضیح |
nosnippet | این پارامتر به موتور جستجو میگوید که در صحفه نتایج جستجو یک اسنیپت (یعنی متا توضیحات) از این صحفه را نشان ندهد |
noimageindex | به کراولرها میگوید که عکسهای صحفه را ایندکس نکنند |
noarchive | به موتور های جستجو می فهماند نباید یک لینک ذخیرهشده (cache) را به این صفحه در نتایج جستجو نشان دهند |
nocache | این مقدار مانند noarchive میباشد با این تفاوت که فقط توسط اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس استفاده میشود |
Unavailable_after | موتورهای جستجو نباید این صفحه را پس از یک تاریخ خاص ایندکس کنند |
استفاده صحیح از متا تگ robots:
- فقط هنگامی که می خواهید روش کراول گوگل از صفحه محدود شود، از این تگ استفاده کنید
- صفحات را با متا تگهای robots در robots.txt مسدود نکنید
چگونه یک متا تگ robots را به صفحه خود اضافه کنیم
از میان کدهای بالا کد مناسب را در قسمت <head> صفحه خود قرار دهید.
در وردپرس، از تنظیمات پیشرفته Yoast برای تنظیم تگهای روبات های متا استفاده کنید:

اکثر CMS ها گزینه های مشابه داخلی دارند.
نحوه تشخیص و رفع خطاهای متداول متا تگ robots
سه اشتباه معمول در مورد متا تگ روباتس وجود دارد:
خطا | توضیح |
صفحات Noindexed شده توسط robots.txt مسدود شده است | این مانع دیده شدن متا تگ noindex توسط گوگل میشود، بنابراین ممکن است URL را ایندکس کنند |
متا تگ Noindex | این مانع از ایندکس شدن صفحه توسط گوگل میشود، بنابراین هیچگونه ترافیک ارگانیکی دریافت نخواهید کرد |
متا تگ Nofollow | این مشکل مانع از کراول کردن لینکهای موجود در صفحه میشود که از کشف و ایندکس شدن مطالب مهم جلوگیری میکند. همچنین از انتقال PageRank به آن صفحات جلوگیری می کند – که ممکن است مطلوب نباشد |
می توانید با استفاده از گزارش Coverage در سرچ کنسول گوگل، دو مسئله اول را بررسی کنید.
برای یافتن صفحات ایندکس شده ای که ممکن است روی متا تگ noindex تنظیم شده باشند، روی برگه Valid with warnings کلیک کرده و به دنبال اخطار Indexed, though blocked by robots.txt بگردید:

کد منبع (source code) این صفحات را برای تگ noindex رباتهای متا بررسی کنید. بسته به کاری که میخواهید انجام دهید، مسدود شدن توسط robots.txt یا متا تگ noindex را حذف کنید.
برای یافتن متا تگهای noindex، بر روی برگه Excluded کلیک کرده و به دنبال صفحات Excluded by ‘noindex’ tag (به معنی حذف شده با تگ noindex) باشید:
متا تگ robots را از هر صفحه ای که باید ایندکس شود حذف کنید.
برای یافتن صفحات دارای متا تگ روبات nofollow، سایت را با ابزار بررسی سایت Ahrefs کراول کنید و گزارش Indexability را برای اخطارهای Nofollow page بررسی کنید.
تگ را حذف کنید مگر اینکه نمیخواهید موتورهای جستجو لینکهای موجود در صفحه را کراول کنند.
۴) متا تگ viewport
یک متا تگ viewport به مرورگر دستورالعمل هایی در مورد چگونگی کنترل ابعاد صفحه و مقیاس بندی صفحه ارائه میدهد یعنی چگونه صفحه را در اندازه های مختلف رندر و ارائه کند (مثلاً نسخه دسک تاپ / تبلت / موبایل).
چرا متا تگ viewport برای سئو مهم است؟
گوگل می گوید: حضور این تگ به گوگل نشان میدهد که این صفحه با تلفن همراه سازگار (mobile-friendly) است. این موضوع مهم است زیرا گوگل از سال ۲۰۱۵ به صفحات وب سازگار با موبایل رتبه بالاتری میدهد.
در تصاویر زیر چگونگی نمایش یک صفحه در موبایل با و بدون متا تگ viewport را مشاهده میکنید:

بسیاری از افراد وقتی نسخه دسکتاپ یک صفحه روی موبایل لود شود، به نتایج جستجو برمیگردند. چون نوع نمایش صفحه آزار دهنده است و خواندن مطلب سخت است. این کار میتواند سیگنال های منفی را به گوگل ارسال کند و به آنها بگوید که مورد نامطلوبی در مورد صفحه شما وجود دارد.
نکته: فقط متا تگ viewport برای ایجاد وب سایتی سازگار با موبایل کافی نیست. وب سایت شما باید از طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو هم استفاده کند.
استفاده صحیح از متا تگ viewport
- از متا تگ viewport در تمام صفحات وب استفاده کنید.
- از تگ “standard” استفاده کنید، مگر اینکه بدانید که چه کاری انجام می دهید (در ادامه توضیح داده شده است)
چگونه یک متا تگ viewport را به صفحه خود اضافه کنیم
کد زیر را در قسمت <head> صفحه خود قرار دهید:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
توجه داشته باشید که مشخصه content لازم نیست روی width=device-width, initial-scale=1.0 تنظیم شود، اما این رایج ترین و روش صحیح کاربرد آن برای اکثر صفحات است.
نحوه تشخیص و رفع خطاهای رایج متا تگ viewport
از آنجا که اکثر CMS ها و قالبها تگ viewport را بطور خودکار تنظیم میکنند، مشکلات مربوط به متا تگ viewport در اکثر وب سایت های مدرن کمتر رخ میدهند.
با این وجود می توانید با استفاده از گزارش Mobile Usability در سرچ کنسول گوگل مشکلات را بررسی کنید.
این گزارش صفحات با مشکلات قابلیت استفاده در دستگاه های تلفن همراه را نشان می دهد. اگر این مسئله حتی تا حدی به عدم وجود یک متا تگ viewport مربوط باشد، خطای Viewport not set را نشان میدهد.
با افزودن متا تگ viewport مناسب به هر صفحه تحت تأثیر قرار گرفته، این مشکل را برطرف کنید.
توجه
اضافه کردن یک متا تگ viewport، مشکلات اساسی نمایش در موبایل، که ناشی از استایل های CSS است که برای عرضهای مختلف نوشته نشده اند، برطرف نمیشوند.
اگر اضافه کردن یک متا تگ viewport مشکل را حل نکرد، با یک دولوپر و طراح سایت مشورت کنید.
از کنسول جستجوی گوگل استفاده نمی کنید؟! پس از روش زیر استفاده کنید.
متا تگ viewport تقریباً همیشه در سطح سایت تنظیم میشود و معمولاً درون تم بصورت کد گذاری شده قرار میگیرد.
برای بررسی صفحه اصلی سایت خود برای متا تگ viewport از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید.
اگر این تگ در صفحه اصلی شما نیست، احتمالاً در هیچ جای دیگری از سایت شما هم نیست.
توجه داشته باشید که این روش بدون نقصی نیست و همیشه باید در صورت امکان از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.
۵) متا تگ charset
متا تگ charset رمزگذاری کاراکتر برای صفحه وب را تعیین می کند. به عبارت دیگر این تگ به مرورگر می گوید که چگونه متن صفحه وب شما نمایش داده شود.
صدها مجموعه کاراکتر متفاوت وجود دارد، اما دو مجموعه رایج در وب عبارتند از:
- UTF ‑ ۸ – رمزگذاری کاراکتر برای یونیکد
- ISO-8859-1 – رمزگذاری کاراکتر برای الفبای لاتین
لیست کامل متا تگهای charset را ببینید.
چرا متا تگ charset برای سئو مهم است؟
استفاده از رمزگذاری کاراکتر نادرست میتواند باعث شود برخی از کاراکترها در مرورگر به درستی نمایش داده نشوند.

مشکلات فرمت کاراکتر برای تجربه کاربری بد است و میتواند باعث شود صفحات شما کاملاً بهم ریخته به نظر برسند.
این امر می تواند منجر به مشکلات سئو مانند موارد زیر شود:
- افراد مایل به لینک دادن به صفحه شما نیستند.
- نرخ خروج بالا، زمان در صفحه کم و زمان ماندگاری در سایت کم.
- موتورهای جستجو محتوای شما را نمیفهمند.
زمان ماندگاری در سایت یا Dwell Time چیست؟
از لحظه ای که کاربر به یک سایت وارد شده تا زمانی که مجددا به صفحه نتایج گوگل بازگشته و نتیجه دیگری را انتخاب کند یا عبارت جدیدی را جستجو کند زمان ماندگاری در سایت یا Dwell Time محاسبه میشود. هر چقدر زمان ماندگاری یک کاربر در یک صفحه سایت بیشتر باشد، از نظر گوگل میزان رضایت کاربر از آن صفحه بیشتر است.
اما بیایید در مورد این تگ واقع بین باشیم:
غیر از اینکه صفحه به دلیل مشکلات متا تگ charset به شدت بهم ریخته باشد، که بعید به نظر می رسد، تأثیر آن بر سئو سایت جزئی است.
با این وجود شایان ذکر است که گوگل توصیه میکند در صورت امکان از Unicode / UTF ‑ ۸ استفاده شود.
استفاده صحیح از متا تگ charset
- از متا تگ charset در تمام صفحات وب استفاده کنید
- در صورت امکان از UTF ‑ ۸ استفاده کنید
- از نحو (syntax) صحیح برای نسخه HTML خود استفاده کنید (به ادامه متن توجه کنید).
چگونه متا تگ charset را به صفحه سایت خود اضافه کنیم
کد زیر را در قسمت <head> صفحه وب خود قرار دهید:
<meta charset=UTF-8">
اگر از HTML4 یا پایین تر استفاده می کنید، از کد زیر استفاده کنید:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=UTF-8">
اگر مطمئن نیستید از کدام نسخه HTML استفاده میکنید، در کد منبع (source code) خود به دنبال <doctype html!> بگردید. اگر این کد وجود داشته باشد، از HTML5 استفاده میکنید.
نحوه تشخیص و رفع خطاهای متداول متا تگ charset
اکثر وب سایت ها از انکودینگ کاراکتر UTF ‑ ۸ یا ISO-8859-1 استفاده میکنند.
اولی نسبت به دومی ارجح است.
به همین دلیل، ارزش دارد که بررسی کنید کدام صفحات سایت شما از انکودینگ UTF ‑ ۸ استفاده نمیکنند. شما میتوانید این کار را در ابزار بررسی سایت Ahrefs انجام دهید. به Page Explorer بروید، سپس از این تنظیمات استفاده کنید:
اگر جستجو نتیجه ای در بر داشت، هرکدام از آنها را به طور دستی برای مشکلات رمزگذاری کاراکتر بررسی کنید.
و در صورت امکان به رمزگذاری UTF ‑ ۸ تغییر دهید. این کار ممکن است مشکل را حل کند، اما نه همیشه. با این حال، اگر اصلا از متا تگ charset استفاده نمیکنید، مرورگر مجبور خواهد شد حدس بزند و ممکن است متن بهم ریختهای را به کاربران نشان دهد.
۶) متا تگ رفرش ریدایرکت (Meta refresh redirect)
Meta Refresh : متا تگ رفرش (تگ ارجاع به آدرس دیگر)
یک متا تگ رفرش به مرورگر میگوید که کاربر را پس از مدت زمان مشخصی به URL دیگری هدایت کند. تگ Meta Refresh یک نوع ریدایرکت یا تغییر مسیر است که به جای سطح سرور، در سطح صفحه اجرا میشود.
چرا متا تگ refresh redirect برای سئو مهم است؟
متا تگ رفرش ریدایرکت برای سئو از این نظر مهم است که شما نباید از آنها استفاده کنید، حتی اگر گوگل آنها را درک کند و به آنها احترام بگذارد. این نوع ریدایرکت معمولا کندتر است و به عنوان یک تکنیک SEO توصیه نمیگردد.
چند دلیل برای این امر وجود دارد:
- توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمیشود
- میتواند برای کاربر گیج کننده باشد (و نگرانی های امنیتی را افزایش دهد)
- قبل از دیدن URL مقصد، صفحات نیاز به تجزیه (parsing) دارند، که میتواند مدتی طول بکشد
هنگامی که هیچ تگ کانونیکالی در صفحه موجود نباشد مشکل احتمالی دیگری بوجود میآید، همانطور که جان مولر در این توییت توضیح میدهد:
ریدایرکت ۳۰۱ یا ۳۰۲ در اصل فقط یک نشان دهنده این است که کدام URL نسخه کانونیکال است، پس مهم است که اطمینان حاصل کنید از تگ کانونیکال بدرستی استفاده شده است (جان مولر، ۲ مارس ۲۰۱۸).
استفاده صحیح از متا تگ refresh redirect
- از متا تگ رفرش استفاده نکنید! مگر اینکه کاملاً ضروری باشد
- به جای آن از یک ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید
چگونه یک متا تگ رفرش را به صفحه خود اضافه کنیم (اگر واقعاً نیاز باشد)
کد زیر را در قسمت <head> صفحه خود قرار دهید:
<meta http-equiv="refresh" content="5;url="https://example.com/">
مشخصه محتوا (content) تأخیر زمان بر حسب ثانیه را مشخص میکند. مشخصه URL ریدایرکت را مشخص می کند.
تشخیص خطاهای رایج متا تگ refresh redirect و رفع آنها
استفاده از متا تگ رفرش روش بدی است، بنابراین بهتر است آنها را در صورت امکان حذف کنید.
برای یافتن آنها، سایت خود را با ابزار بررسی سایت Ahrefs کروال کنید و گزارش Internal pages را بررسی کنید. به دنبال خطای Meta refresh redirect بگردید.
در صورت امکان آنها را با ریدایرکت ۳۰۱ یا ۳۰۲ جایگزین کنید.
اگر ممکن نیست، وجود یک تگ کانونیکال را بررسی کنید و مطمئن شوید که آن تگ به نسخه کانونیکال صفحه ارجاع میدهد.
تا اینجا یاد گرفتیم که متا تگ چیست و انواع متا تگ های سئو کدام است. در ادامه به دلیل اهیمت دو متا تگ دیگر را هم بررسی کردهایم.
۷) متا تگ کیورد (meta keywords)
برخی از مقاله ها میگویند متا تگ کیورد را با لیستی از کلمات کلیدی هدف پر کنید. این یک توصیه بیمعنی و بالقوه بدی است. گوگل از سال ۲۰۰۹ تاکنون از متا تگ کلمات کلیدی برای رتبه بندی استفاده نمیکند، زیرا:
[…] متا تگ های کیورد به سرعت به مکانی تبدیل شد که افراد بتواند آن را پر از کلمات کلیدی غیر مرتبط کنند، بدون اینکه یک بازدید کننده معمولی سایت آن کلمات کلیدی را ببیند. از آنجایی که متا تگ های کلمات کلیدی زیاد مورد سوء استفاده قرار گرفتند، گوگل مدت ها پیش شروع به بی اعتنایی به متا تگ کیورد کرده است.
موتور جستجوی بینگ در سال ۲۰۱۱ یک قدم جلوتر رفت و اعلام کرد از متا تگ کیورد به عنوان سیگنال اسپم استفاده میکند. بنابراین، اگر صفحات سایت شما پر از کلمات کلیدی باشد، امکان دارد در بینگ اسپم شناخته شوند.
به همین دلیل، بهتر است متا تگ کیورد را از سایت خود حذف کنید.
برای این کار، سایت خود را با ابزار برسی سایت Ahrefs کراول کنید، سپس این تنظیمات را به Page Explorer اضافه کنید:
متا تگ کیورد را از صفحه های مطابقت داده شده حذف کنید.
توجه داشته باشید که در بیشتر مواقع حذف این تگها آسان است، زیرا بسیاری از سایت ها متا تگ کیورد در سطح سایت را در CMS خود تنظیم میکنند. حذف متا تگ از تمام صفحات با حذف یک آن قطعه کد می تواند انجام شود.
۸) متا تگ اپن گراف (Open Graph Meta Tags)
متا تگ اپن گراف تکه-کدها یا اسنیپت هایی از کد هستند که نحوه نمایش URL ها هنگام اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را کنترل میکنند. آنها بخشی از پروتکل Open Graph Facebook هستند و توسط سایر سایتهای رسانه های اجتماعی از جمله LinkedIn و Twitter نیز استفاده می شوند (در صورت نبودن Twitter Cards)
به زودی مقاله کاملی در مورد متا تگ اپن گراف در سئو مگ منتشر میکنم.
کلام آخر
متا تگ ها آنقدر پیچیده نیستند. شناختن متا تگهایی که در این مطلب آموزش داده شد برای جلوگیری از هرگونه اشتباه تاثیر گذار در سئو و خطر پنالتی شدن کافی است.
سوالات متداول در مورد متا تگ چیست
متا تگ چیست؟
متا تگ ها کدهایی هستند که به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند و اطلاعات مهمی در مورد صفحه های سایت شما به موتورهای جستجو میدهند.
متا دیتا (metadata) چیست؟
متا تگ ها به مرورگرها میگویند که چگونه صفحه را به بازدید کنندگان سایت نشان دهند. این اطلاعات متا دیتا نامیده میشود و اگرچه در صفحه سایت نمایش داده نمیشود اما توسط موتورهای جستجو و خزنده های وب قابل خواندن است.
انواع متا تگ های سئو چیست؟
متا تگ عنوان، توضیحات متا یا متا تگ توضیحات، متا تگ robots، متا تگ viewport، متا تگ charset، متا تگ رفرش ریدایرکت از مهمترین متا تگ ها در سئو هستند.
طول توضیحات متا یا تعداد کاراکتر مجاز برای متا دیسکریپشن چقدر است؟
استاندارد رایج برای توضیحات متا ۱۶۰ کاراکتر است اما محدودیتی ندارد و گوگل معمولا بیشتر از این تعداد را نمایش نمیدهد.
آیا متا تگ کیورد در سئو تاثیر گذار است؟
خیر، گوگل مدت ها پیش اعلام کرده که به دلیل سو استفاده وبمسترها از متا تگ کیورد این تگ دیگر تاثیری در سئو ندارد.
بسیار عالی👌👌👌
با سلام
خیلی ممنون از لطف شما
ارادت