سئو مگ
آموزش رایگان و حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

Google Discover چیست و روش بهینه سازی آن

0 244

هرچند Google Discover ویژگی جدیدی نیست، اما نشانگر شروع دوران جدیدی در سئو است، ترافیک بدون جستجو.

از سال ۲۰۱۸، ناشران آنلاین شاهد افزایش ناگهانی ترافیک موبایل به وب سایتهای خود بودند. گرچه ممکن است فکر کنید این افزایش فقط به دلیل رشد روزافزون کاربران موبایل در اینترنت است، اما سئوکاران و استراتژیست های محتوا یک عامل دیگر را شناسایی کرده‌اند:

Google Discover (گوگل دیسکاور)

گوگل می‌تواند خلاصه ای از صفحه شما را در قالب یک کارت در Discover به کاربران نشان دهد، این ویژگی یک فهرست قابل اسکرول کردن شامل موضوعاتی است که کاربران می‌توانند در موبایلهای خود از آن بهره ببرند.

گوگل دیسکاور
نمونه گوگل دیسکاور

Discover (که قبلاً با عنوان Feed شناخته می‌شد) به یک ویژگی برجسته در برنامه موبایل Google Chrome و در خود در دستگاه های اندروید تبدیل شده است.

مشابه فیدهای فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر، گوگل هم یک فید به شما ارائه می‌کند.

Google Discover چیست ؟

گوگل دیسکاور که در سپتامبر سال ۲۰۱۸ راه اندازی شده است، یک ویژگی در اپ گوگل است که بر اساس جستجوی قبلی کاربران در گوگل محتوایی را در قالب کارت به آنها توصیه می‌کند. این ویژگی ترکیبی از اخبار و محتوای همیشه سبز را نشان می‌دهد و بیشتر بر عوامل بصری مانند فیلم ها و عکسها متمرکز است.

دیسکاور انواع مختلف محتوا را به کاربران نشان می‌دهد، این محتوا براساس تعامل کابر با محصولات گوگل یا محتوایی است که کاربران مستقیما دنبال می‌کنند. مثلا کسی که بیشتر پیگیر اخبار ورزشی است و بطور مداوم سایتهای نود، ورزش سه یا طرفداری را چک می‌کند در فید گوگل دیسکاور بیشتر محتوای ورزشی خواهد دید.

و گوگل بیان کرده که فید محدود به آنچه در همان روز منتشر شده نیست، اگر بنظر گوگل محتواهای قدیمی تر نیز برای کاربر جذاب است دیسکاور آنها را نیز نشان خواهد داد.

به عنوان مثال در تصویر زیر گوگل دیسکاور محتوای با تاریخ ۱ سال گذشته را به من پیشنهاد کرده است. 

Google Discover چیست

گوگل Discover به چند زبان

در طراحی جدید، گوگل دیسکاور اکنون برای افرادی که به چند زبان صحبت می‌کنند مفیدتر خواهد بود. مثلا ممکن است دوست داشته باشید اخبار اقتصادی و سیاسی را به زبان فارسی مطالعه کرده و مقالات تخصصی یا ورزشی را به زبان انگلیسی بخوانید (به تصویر بالا دقت کنید). بنابراین برای هر کدام از این زبانها محتوای مورد علاقه خود را مشاهده خواهید کرد.

انواع محتوای Google Discover چیست

دیسکاور از ویدیوها، نتایج ورزشی، اخبار سرگرمی (مانند نسخه جدید فیلمها)، قیمت سهام، اطلاعات مربوط به رویدادها (مانند نامزدهای یک مراسم مانند اسکار، یا نامزدهای یک جشنواره موسیقی) و موارد دیگر استفاده می‌کند. discover یک منبع محتوا بر اساس علایق شماست.

بطور خلاصه دیسکاور یک منبع اطلاعاتی است که شامل موارد زیر است:

  • اخبار
  • مقالات
  • ویدئوها
  • تبلیغات
  • نتایج غنی ویژه گوگل مانند نتایج زنده ورزشی

حال که دیدیم Google Discover چیست و با محتوای آن آشنا شدیم، بهترین روشهای بهینه سازی محتوای سایت برای قرار گرفتن در فید دیسکاور کاربران را بررسی می‌کنیم.

بهینه سازی محتوا برای گوگل Discover

محتوای دیسکاور توسط الگوریتم رتبه بندی می‌شود بر اساس محتوایی که گوگل فکر می‌کند برای کاربر جالب تر است.

هر چه تطابق بین محتوای مقاله و علایق کاربر بیشتر باشد رتبه محتوا بالاتر خواهد بود.

در این بخش شش نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند در دیسکاور قرار بگیرید

۱) محتوای مفید و مورد علاقه کاربران را تولید کنید

گوگل می گوید تولید کنندگان محتوا باید محتوایی ایجاد کنند که مردم از آن لذت ببرند.

گوگل توصیه می کند که از دستورالعمل های گوگل وبمستر پیروی کنید تا مطمئن شوید صفحات شما به درستی ایندکس شده و به راحتی در دسترس کاربران قرار میگیرند.

به تگهای خاص یا داده های ساختار یافته نیازی نیست.

ایجاد انواع محتوا در مورد یک موضوع و لینک دهی داخلی بین این صفحات، راهی عالی است برای گفتن به گوگل که این مطالب به هم مرتبط است. به این ترتیب، هنگامی که یک کاربر در نتایج عادی ارگانیک به صفحه A می رود، احتمال دارد که صفحه B را در فید گوگل Discover خود مشاهده کند.

۲) بهینه سازی تصاویر را فراموش نکنید

در کنار ایجاد و لینک دهی به محتوا گوگل می‌گوید بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید اضافه کردن و بهینه سازی تصاویر با کیفیت بالا به محتوا یا وب سایت شما است.

برای بهینه سازی آنها برای الگوریتمهای Discover و Search، حتما موارد زیر را انجام دهید:

  • حتما تصاویر را فشرده سازی کنید (فقط برای بهبود سرعت سایت خود به CDN متکی نباشید)
  • نام فایل تصویر باید توصیفی و متناسب با تصویر باشد
  • متن جایگزین تصویر مناسب بنویسید
  • یک کپشن توصیفی بنویسید

۳) ویدئوهای بیشتری تولید کنید

گوگل Discover بر عناصر تصویری متکی است و هدف آن غرق شدن افراد در محتوایی است که برای آنها جالب است.

از آنجا که مشاهده آنلاین ویدئو و فیلم در نسل جدید در حال افزایش است، جای تعجب نیست که الگوریتم های Google Discover و Google search از این نوع محتوا حمایت می‌کنند.

از آنجا که گوگل Discover بر ویدیو و ترکیبی از محتوای همیشه سبز و محتوای بروز تأکید دارد باید انواع مختلفی از پست های ویدئویی منتشر کنید:

  • ویدئوهای آموزشی
  • دمو یا نسخه نمایشی محصولات
  • مصاحبه با پیشگامان صنعت
  • فیلم های کوتاه در مورد روندهای اخیر صنعت
  • وبینار

علاوه بر این بیشتر افراد ترجیح میدهند از طریق ویدیو در مورد برندها آگاه شوند.

۴) ترکیبی از محتوای جدید و همیشه سبز ایجاد کنید

گوگل اعلام کرده است که گوگل دیسکاور به مخاطبان ترکیبی از محتوای بروز و محتوای همیشه سبز را نشان می‌دهد. دیسکاور به کاربران این امکان را می‌دهد که علاوه بر دنبال کردن روندهای فعلی و پُر بازدید از نکات، فیلمها یا عکسهای همیشه سبز نیز بی بهره نمانند.

جدای از گوگل Discover ترکیبی از محتوای رایج و همیشه سبز به تقویت قدرت برند شما به عنوان یک تولید کننده محتوا نیز کمک می‌کند.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content، محتوایی است که به سرعت قدیمی نمی‌شود و برای مدت طولانی، معنا و مفهوم و کاربرد خود را حفظ می‌کند.

۵) از دستورالعمل های Google News پیروی کنید

گوگل می‌گوید داستان ها و محتوای نشان داده شده در Discover باید از دستورالعمل ها و خط مشی های Google News پیروی کند.

الزامات گوگل نیوز شامل انتشار محتوای اصلی، به حداقل رساندن تبلیغات در محتوا و نوشتن شفاف است بطوری خواننده بتواند به راحتی بفهمد چه کسی این متن را نوشته، در چه تاریخی منتشر شده، و در کجا از منابع خارجی استفاده شده است. در اینجا فهرست کامل خط مشی های Google News آورده شده است.

۶) سایت و محتوای خود را برای نمایش در تلفن همراه بهینه کنید

اگر قبلاً این کار را نکرده اید مطمئن شوید که محتوا را در سایتی منتشر می‌کنید که در موبایل ها و تبلت ها به راحتی خوانده شده و از نظر بصری خوشایند باشد.

اگر و هنگامی که افراد محتوای شما را در Google Discover پیدا کنند، از یک دستگاه همراه روی آن کلیک خواهند کرد. اگر محتوا کاربردی یا با موبایل سازگار نباشد ممکن است به سرعت از صفحه شما خارج شوند.

سایت بهینه سازی شده برای نمایش در تلفنهای همراه نه تنها باعث بهبود رتبه جستجو و در نتیجه اعتبار شما در نظر گوگل می‌شود، بلکه باعث می‌شود سایت شما برای افرادی که از طریق گوگل دیسکاور وارد می‌شوند یکپارچه تر و جذاب تر نیز باشد.

چگونه بر عملکرد خود در Discover نظارت کنیم؟

اگر در Discover محتوا دارید، می‌توانید عملکرد خود را با استفاده از Performance Report for Discover بررسی کنید. این گزارش تعداد نمایش، کلیک و CTR را برای هر یک از مطالب شما که در ۱۶ ماه گذشته در Discover ظاهر شده است را نشان می‌دهد، مادامی که داده های شما به حداقل آستانه تعداد نمایش (impression) برسد.

مانند هر نوع ترافیک از جستجوی ارگانیک می‌توانید از سرچ کسنول گوگل استفاده کنید تا عملکرد محتوای خود را در Discover ببینید.

در بخش Performance می‌توانید آمار Discover را پیدا کنید.

گزارش عملکرد برای Discover
گزارش عملکرد برای گوگل Discover

کلام آخر

بطور خلاصه دو توصیه بسیار مهم گوگل برای بهبود رتبه و عملکرد محتوای شما در گوگل Discover عبارتند از:

  1. ارسال مطالبی کاربردی و جذاب برای کاربران
  2. استفاده از تصاویر با کیفیت بالا در محتوا

ناشران محتوایی که بجای تصاویر کوچک (اصطلاحا بند انگشتی) از تصاویر بزرگ استفاده کرده‌اند، افزایش ۵ درصدی در نرخ کلیک، افزایش ۳ درصدی در زمان ماندن در صفحات و افزایش ۳ درصدی رضایت کاربر از کارت های دیسکاور را تجربه کرده‌اند.

سوالات رایج در مورد Discover چیست

Google Discover چیست؟

Google Discover نام جدید Google Feed است و موضوعات و اخبار مربوط به آیتمهای مورد علاقه شما را نشان می‌دهد.

گوگل Discover چه مواردی را نشان می‌دهد؟

اطلاعاتی در مورد علایق شما، مانند تیم ورزشی یا سایت خبری مورد علاقه

چرا در سرچ کنسول گزارش عملکرد Discover نمی بینم؟

احتمالا به این دلیل است که سایت شما به حداقل تعداد نمایش یا ایمپرشن در گوگل Discover نرسیده است.

منبع Search Console Help Hupspot Search Engine Journal

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.