استراتژی رسیدن به صفحه اول گوگل با ۴ تکنیک مهم
استراتژی رسیدن به صفحه اول گوگل بر اساس تجزیه و تحلیل نتایجی تدوین میشود که برای کلمات کلیدی مورد نظر ما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده میشوند.
اگر کسب و کاری را اداره میکنید وقتی افراد به جستجوی کلمات کلیدی خاصی میپردازند، حتما میخواهید در نتایج صفحه اول گوگل ظاهر شوید.
به عنوان مثال، اگر شما ارائه کننده خدمات لوله بازکنی در تهران هستید، میخواهید وقتی افراد “لوله بازکنی نیاوران” یا “لوله بازکنی در تهران” را جستجو میکنند سایت و صفحات شما در نتایج صفحه اول نشان داده شود.
اکثر افراد روی اولین نتیجه کلیک میکنند، بنابراین ظاهر شدن در رتبه اول گوگل معمولا به معنای ترافیک، لید و مشتری بیشتر است.
چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم
برای آوردن سایت به صفحه اول گوگل فرایندهای این نمودار را دنبال کنید:

در نمودار بالا به چهار نوع نتیجه در صفحه اول نتایج موتور جستجوی گوگل اشاره شده است که برای درک بهتر در تصویر زیر به نمایش درآمده اند.

چگونه در سرچ گوگل اول باشیم؟
برای رسیدن به صفحه اول گوگل بر طبق نمودار بالا چهار روش زیر ارائه شد:
- تبلیغات گوگل ادز Google Ads
- سئو محلی Local SEO
- اسنیپت ویژه Featured Snippet
- سئو SEO
در ادامه هر کدام از این ۴ مورد از انواع نتایج گوگل را بررسی میکنیم.
رتبه اول در سرچ گوگل با تبلیغات گوگل ادز
اگر تبلیغات را در بالای نتایج برای کلمه کلیدی هدف خود مشاهده میکنید، تنها راه درست برای نمایش در رتبه اول گوگل پرداخت هزینه تبلیغات است.
فقط کافیست برای تبلیغات گوگل ادز ثبت نام کنید و یک کمپین جستجو را ایجاد و مدیریت کنید.
تبلیغات گوگل ادز بر اساس PPC کار میکند. عبارت PPC یا Pay Per Click، به معنی پرداخت به ازای هر کلیک است. در این روش، تبلیغ دهنده به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغش مبلغی را به گوگل پرداخت میکند.
در این روش تبلیغ دهنده عبارات یا کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل ادز وارد میکند تا تبلیغاتش برای کسانی که این کلمات را جستجو میکنند نشان داده شود.
اگر در تهران لوله باز کن هستید، میتوانید برای کلمات کلیدی مانند “لوله بازکنی تهران” و “لوله بازکنی ونک” پیشنهاد دهید.
بعلاوه میتوانید هدفگذاری جغرافیایی را هم اضافه کنید، تا تبلیغ شما برای افرادی که در محل کسب و کار شما زندگی نمیکنند نمایش داده نشود.
البته توجه داشته باشید که پیشنهاد دادن برای یک کلمه کلیدی به این معنی نیست که همیشه در بالای بخش تبلیغات گوگل ظاهر خواهید شد. اگر افراد دیگر مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای یک کلیک باشند، احتمال اینکه پایین بیایید یا اصلا نشان داده نشوید وجود دارد.
همچنین مهم است که صفحه فرود و متن تبلیغ شما با کلمه کلیدی مورد نظر مطابقت داشته باشد. امتیاز کیفی گوگل در این مورد به شما کمک میکند. به گفته گوگل امتیازات بالاتر به طور معمول منجر به کاهش هزینه ها و موقعیت بهتر تبلیغ میشوند.

با این وجود در حالی که تبلیغات یک روش خارق العاده برای نمایش سریع در صدر نتایج گوگل است، اما در تبلیغات هر چقدر پول بدهی، همان اندازه آش میخوری. به محض پایان یافتن بودجه کمپین های خود جایگاه خود در ابتدای نتایج را از دست میدهید.
سئو یا تبلیغات در گوگل ادوردز
همچنین نتایج تحقیقات و بررسی ها نشان میدهد نتایج ارگانیک نسبت به تبلیغات، کلیک بیشتری بدست میآورند. بنابراین قرار گرفتن در رتبه اول گوگل با تبلیغات گوگل ادز همیشه مساوی با کلیک بیشتر نیست. دلیلش این است که اکثر افراد ترجیح میدهند روی نتایج ارگانیک کلیک کنند.
به عنوان مثال ، اگر بهترین VPN را جستجو کنیم، در بالای نتایج چهار تبلیغ مشاهده میکنیم:
اما اگر این کلمه کلیدی را در ابزار Keywords Explorer سایت Ahrefs بررسی کنیم، فقط ۱۹ درصد از کلیکها بر روی نتایج تبلیغات گوگل ادز است. اکثر کلیکها بر روی نتایج جستجوی ارگانیک هستند که در پایین صفحه قرار دارند.
اگر این مورد برای کلمه کلیدی مورد نظر شما هم صادق است، بهتر است به جای آن یا در کنار آن روی سئو هم سرمایه گذاری داشته باشید.
قرار گرفتن در صفحه اول گوگل با سئو محلی
هنگام جستجوی کلمه کلیدیهای مربوط به مشاغل محلی، اغلب در ابتدای نتایج بسته نقشه گوگل یا مپ پک (map pack) نمایش داده میشود.
برخلاف اکثر نتایج جستجو، لیست پک نقشه شما را به لیست Google My Business آن کسب و کار میبرد و نه به وب سایت آن شغل.
سرویس Google My Business یک لیست تجاری رایگان از گوگل است که در آن میتوانید تمام جزئیات اساسی و مهم در مورد شغل خود را ذکر کنید:
- زمان باز بودن
- آدرس
- شماره تلفن
- وب سایت و موارد دیگر
همچنین جایی است که مشتریان میتوانند در مورد کسب و کار نظر دهند.
اگر میخواهید در نتایج پک نقشه گوگل ظاهر شوید و در Google My Business ثبت نام نکرده باشید، این اولین اولویت شما است.
با این حال، اکثر مشاغل فقط با ثبت نام در گوگل مای بیزینس نمیتوانند در مپ پک گوگل ظاهر نمیشوند. هدف گوگل این است که بهترین و معتبرترین مشاغل محلی را در نتایج گوگل مپ رتبه بندی کند، بنابراین شما باید از تاکتیک های سئو محلی استفاده کنید تا بهترین فرصت برای حضور در این نتایج را بدست آورید.
سئو محلی چیست؟
سئو محلی یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو است که به کسب و کار شما کمک می کند تا در نتایج جستجوی محلی در گوگل بیشتر دیده شود. هر شغلی که دارای موقعیت فیزیکی باشد یا در یک منطقه جغرافیایی ارائه خدمت کند می تواند از سئو محلی بهره مند شود.
انجام موارد زیر باعث بهبود سئو سایت محلی میشود:
- کسب و کارتان را در لیست Google My Business ثبت و بهینه سازی کنید
- نقشه گوگل را در وب سایت خود قرار دهید
- سایت خود را در دایرکتوریهای محلی ثبت کنید
- مشتریان خود را تشویق کنید تا در مورد خدمات یا محصولات شما نظر بدهند
- آدرس کسب و کارتان را در فوتر سایت قرار دهید تا در تمام صفحات دیده شود
حضور در صفحه اول گوگل با اسنیپت ویژه
اسنیپت ویژه کادرهایی متنی هستند که برای برخی از کلمات کلیدی و جستجوها در بالای نتایج گوگل نمایش داده میشوند.
هدف آنها این است که به سرعت برای پرسش یک فرد پاسخی ارائه کنند.
اسنیپت های ویژه شامل موارد زیر هستند:
- اطلاعات نقل شده از یک وب سایت
- لینکی به صفحه سایت
- عنوان صفحه
- آدرس URL صفحه
محتوای نقل قول شده در اسنیپت ویژه میتواند یک پاراگراف، یک فهرست، مجموعه ای از مراحل یا یک جدول باشد.

اگر برای یک کلمه کلیدی یا عبارات در صفحه اول هستید و گوگل برای آن کلمه کلیدی یا پرسش اسنیپت ویژهای را نشان میدهد، احتمالا با سئو داخلی بتوانید آن جایگاه را تصاحب کنید.
میتوانید رتبه فعلی خود را در گوگل یا با ابزار رایگان بررسی رتبه Ahrefs بررسی کنید. کافیست کلمه کلیدی، کشور و دامنه خود را وارد کنید.

با فرض اینکه در بین ۱۰ رتبه برتر قرار دارید باید اطمینان حاصل کنید که صفحه شما برای اسنیپت بهینه سازی شده است.
برای آشنایی با انواع نتایج غنی (Rich Result) و دسته بندی آنها این مقاله را مطالعه کنید.
ابتدا مطمئن شوید که صفحه شما اطلاعاتی که گوگل میخواهد در اسنیپت نشان دهد را فراهم میکند. به عنوان مثال، اگر به اسنیپت ویژه برای کلمه کلیدی “وبلاگ نویسی مهمان” نگاه کنید متوجه میشوید که اسنیپت یک تعریف از این عبارت است.
مثلا شما یک پست برای وبلاگ نویسی مهمان (Guest blogging) در جایگاه ۷ نتایج گوگل دارید، اما در مقاله خود این اصطلاح را تعریف نکردهاید، پس احتمالا تصاحب اسنیپت آن برای شما غیرممکن خواهد بود. برای واجد شرایط بودن، نیاز به نوشتن و اضافه کردن تعریفی به صفحه دارید.
سپس، مطمئن شوید که اطلاعات در همان قالبی است که گوگل آن را ترجیح میدهد. این فرمت بسته به کلمه کلیدی متفاوت است. برای “وبلاگ نویسی مهمان” اسنیپت یک پاراگراف کوتاه است. برای “نحوه انجام افیلیت مارکتینگ” این اسنیپت یک فهرست شماره گذاری شده است.
نحوه پیدا کردن فرصتهای اسنیپت ویژه
دامنه خود را در سایت اکسپلورر Ahrefs وارد کنید، به گزارش Organic keywords بروید، سپس برای کلمات کلیدی دارای اسنیپت ویژه در نتایج با رتبه ۲ تا ۱۰ فیلتر را فعال کنید.
به عنوان مثال، سایت ahrefs برای کلمه کلیدی google search operators در رتبه دوم قرار دارد اما اسنیپت آن در اختیار سایت دیگری است.
با کمی بهینه سازی در بخش سئو داخلی، احتمالا میتوان آن را تغییر داد.
چگونگی رسیدن به صفحه اول گوگل با سئو
اگر نتایج ارگانیک معمولی را در بالای نتایج گوگل مشاهده میکنید، باید در سئو سرمایه گذاری کنید.
به عنوان نقطه شروع، بهترین روشهای سئو را انجام داده و سایتی داشته باشید که:
- سازگار با موبایل باشد (موبایل فرندلی)
- سریع لود شود
- استفاده از آن آسان باشد (ناوبری شفاف، UX خوب ، و غیره)
- امن باشد (یعنی از HTTPS استفاده کند)
- به خوبی ساختار یافته باشد
- سایر مشکلات سئو تکنیکال را نداشته باشد
با این حال، بهترین شیوهها و بهینه سازیها به ندرت برای حضور در صفحه اول گوگل کافی خواهند بود. اگر اصول اولیه را رعایت کرده باشید اما هنوز رتبه خوبی ندارید، توصیه های این نمودار را انجام دهید:

مراحل سئو سایت
در ادامه نحوه اجرای مراحل سئو سایت برای رتبه گرفتن در صفحه اول از ابتدا تا پایان توضیح داده شده است:
- رقابت را بررسی کنید
- صفحه خود را با هدف جستجو مطابقت دهید
- موضوع را به طور کامل پوشش دهید
- بک لینک با کیفیت بالا بسازید
- لینکهای داخلی اضافه کنید
گام اول: رقابت را بررسی کنید
رتبه اول در سرچ گوگل یک بازی تک نفره نیست. هر سایتی در صفحه اول رقیب شماست. برای رسیدن به جایگاه شماره یک باید از آنها سبقت بگیرید. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید بررسی قدرت رقبا نسبت به وب سایت خودتان است.
برای انجام این کار، کلمه کلیدی خود را جستجو کرده و سایتهای صفحه اول را پیدا کنید.
اگر این کار را برای کلمه کلیدی “کفش ورزشی زنانه” انجام دهیم، نتایج برتر در اختیار برندهای بزرگی مانند دیجی کالا، دیجی استایل و ایمالز قرار دارد.
اگر یک برند بزرگ نیستید، احتمال پیشی گرفتن از این سایتها بسیار چالش برانگیز و سخت خواهد بود.
برای کلمات کلیدی مانند “کفش ورزشی زنانه ارزان” رقابت کمی امیدوارکنندهتر به نظر میرسند. چند برند کمتر شناخته شده در صفحه اول وجود دارند.
اگر در این مرحله کار دشوار به نظر میرسد، بهتر است به دنبال کلمه کلیدی متفاوتی باشید. حداقل اگر خواهان رتبه گرفتن در کوتاه مدت و یا میان مدت هستید.
گام دوم: صفحه خود را با هدف جستجو مطابقت دهید
هر جستجو هدفی دارد. مثلا اگر “نکات وبلاگ نویسی” را جستجو کنید، متوجه خواهید شد که همه صفحات برتر فهرست نامرتب (unordered list) شامل نکات مربوط را دارند.
به منظور بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل، باید محتوایی تولید کنید که افراد به دنبال آن هستند. میتوانید این کار را با جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر خود و شناسایی سه C هدف جستجو انجام دهید:
۱) نوع محتوا (Content type):
آیا صفحات با رتبه بالا اکثرا پست های بلاگ، صفحات محصول، صفحات دسته بندی کالا یا صفحات فرود هستند؟
۲) قالب محتوا (Content format):
آیا صفحات در صدر نتایج اکثرا راهنماهای چگونگی، راهنماهای گام به گام، مقاله های شامل فهرست شماره دار، بخش نظرات، انتقادات، مقایسه ها یا موارد دیگر هستند؟
۳) زاویه محتوا (Content angle):
آیا یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد غالب وجود دارد که توسط صفحات برتر استفاده میشود؟ (به عنوان مثال، برای مبتدیان، در سال ۲۰۲۰ و غیره)
گام سوم: موضوع را به طور کامل پوشش دهید
گوگل همواره در تلاش است به صفحاتی رتبه بدهد که اطلاعات مورد نظر جستجوکنندگان را پوشش میدهند. اما از کجا بفهمید گوگل چه سوال ها و زیرعنوانهایی را برای یک کلمه کلیدی مهم میداند؟
بهترین نقطه شروع بررسی دقیق صفحههای برتر برای یافتن اشتراکات است. به عنوان مثال، سه صفحه با رتبه برتر برای “رژیم غذایی پالئو” همه در مورد غذاهایی که باید بخوریم صحبت میکنند. این بررسی به ما میگوید که احتمالا این موارد همان چیزی است که اکثر افرادی که به دنبال این کلمه کلیدی هستند میخواهند بدانند.
همچنین میتوانید چند صفحه برتر را در بخش Content Gap ابزار Ahrefs وارد کنید تا کلمات کلیدی مشترک را پیدا کنید. فقط URLهای صفحه را وارد کنید و قسمت پایینی را خالی بگذارید.

اگر این کار را برای سه صفحه برتر برای “رژیم غذایی پالئو” انجام دهیم، صدها کلمه کلیدی رایج میبینیم.
گرچه اکثر آنها مانند “رژیم paleo” و “رژیم paleolithic” فقط روشهای مختلف جستجوی همان عبارت هستند، چند کلمه کلیدی وجود دارد که نشان دهنده موضوعات فرعی است مانند “رژیم paleo چیست” ، “غذاهای رژیم paleo” و “چرا paleo برای شما بد است”.
اگر بخواهید برای رژیم پالئو رتبه بدست آورید، بهتر است در مورد این موارد صحبت کنید.
گام چهارم: بک لینک با کیفیت بسازید
بک لینک ها یک فاکتور بسیار مهم رتبه بندی هستند. وبسایت ahrefs با مطالعه بیش از یک میلیارد صفحه رابطه مثبتی بین بک لینک و ترافیک ارگانیک پیدا کرده است.
اما از کجا بفهمید برای رسیدن به صفحه اول گوگل به چند بک لینک نیاز دارید؟
کلمه کلیدی خود را در جستجوگر نتایج Ahrefs وارد کنید و ببینید چند دامنه به نتیجه های برتر صفحه اول لینک داده اند.
توجه داشته باشید که کمیت و تعداد بک لینکها تنها فاکتور مهم نیست. شاید فقط با چند لینک با کیفیت بالاتر بتوانید از صفحه ای با تعداد زیادی لینک با کیفیت متوسط پیشی بگیرید.
گام پنجم: ساخت لینک داخلی
بک لینکها تنها راه تقویت اعتبار یک صفحه وب نیست. لینکهای داخلی مرتبط از سایر صفحات سایت شما نیز به اعتبار آنها کمک میکنند. اگر فکر میکنید به اندازه کافی بک لینک با کیفیت ساختهاید و هنوز رتبه اول را کسب نکرده اید، لینک سازی داخلی را انجام دهید.
چگونه میتوانید فرصت های لینک سازی داخلی مرتبط را پیدا کنید؟ کافی است عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید تا صفحاتی در سایت تان که از آن کلمه کلیدی یا عبارت استفاده کرده اند را پیدا کنید.
site:yourwebsite.com “keyword”
به عنوان مثال، اگر بخواهم لینک داخلی مرتبط به صفحه “انواع سئو” سایتم اضافه کنم اینگونه جستجو میکنم.
این مطالب شامل عبارت “انواع سئو” هستند اما ممکن است به آن لینک ندهند. این یک فرصت عالی برای اضافه کردن لینک داخلی است.
کلام آخر
گرچه نمایش سایت در صفحه اول گوگل کار ساده ای نیست، اما آپولو هوا کردن هم نیست. فقط کافی است بفهمید که چه نوع نتایجی در صدر نشان داده میشوند و با راهکارهای ارائه شده در این مطلب سعی کنید سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید.