روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت | افزایش نرخ تبدیل
هر فرد میتواند یک وب سایت را برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارد، راه اندازی کند. برخی این کار را با اهداف اجتماعی یا سیاسی انجام میدهند، در حالی که بسیاری از افراد این کار را برای کسب درآمد انجام میدهند. دانستن روانشناسی رنگ در طراحی سایت یکی از مهارتهای پایه ای و مهم دیجتال مارکتر ها است.
هدف هر چه باشد، وبمسترها اساسا نگران نرخ تبدیل هستند. تبدیل (Conversion) میتواند برای هر وبسایتی متفاوت باشد.
به عنوان مثال برای یک سایت، ثبت نام در وبسایت و فعالسازی حساب کاربری، عضویت در خبرنامه، و یا تکمیل و ارسال اطلاعات در فرم تماس اهداف مورد نظر هستند. شاید این اقدامات در وبسایتی دیگر خرید، دانلود اپلیکیشن یا هدفی کاملا متفاوت باشد.
نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟
منظور از نرخ تبدیل این است که هنگامی که یک کاربر از وارد سایت شما شده است همان کاری را انجام دهد که شما از او میخواهید.
نرخ تبدیل تعداد تبدیل ها تقسیم بر تعداد بازدیدکنندگان است. به عنوان مثال، اگر یک سایت فروشگاهی در یک ماه ۲۰۰ بازدیدکننده دریافت کند و ۵۰ فروش داشته باشد ، نرخ تبدیل آن ۵۰ تقسیم بر ۲۰۰ یا ۲۵٪ خواهد بود.
در حالی که افزایش ترافیک و رتبه بالاتر در نتایج جستجو شاخصهای مهم موفقیت وب سایت هستند، هیچ چیز مانند نرخ تبدیل به یک وبمستر کمک نمیکند که بفهمد آیا کارش را درست انجام میدهد.
شما میتوانید ترافیک زیاد و رتبه های بالای گوگل را در اختیار داشته باشید ولی با این حال تعداد کم یا هیچ نرخ تبدیلی نداشته باشید!
عوامل زیادی بر میزان نرخ تبدیل تاثیر می گذارند. با این حال، افراد زیادی نمیدانند که روانشناسی رنگ در طراحی سایت یکی از مهمترین آنهاست.
رنگ ها ظاهر یک وب سایت را زیبا می کنند، اما کار آنها بیش از این است. رنگ های مورد استفاده در وب سایت شما همچنین میتواند در بازدید کنندگان واکنش ها، احساسات و نگرش های خاصی ایجاد کنند.
روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ، مطالعه رنگها به عنوان عامل تعیین کننده رفتار انسان است. بعبارت دیگر به عنوان یک گرایش از رشته روانشناسی رفتاری، روانشناسی رنگ ها به دنبال این است که چگونه رنگ بر رفتار انسان تاثیر میگذارد.
این رشته رنگها و احساسات، نگرش ها و ارزش های مرتبط با آنها را مطالعه میکند.
رنگ بر روی برداشتهایی که ملموس نیستند (مانند طعم غذا) تأثیر میگذارد. بعلاوه در پزشکی رنگها همچنین میتوانند اثربخشی دارونماها را افزایش دهند. به عنوان مثال، قرص های قرمز یا نارنجی معمولا به عنوان محرک استفاده می شوند.
رنگ میتواند بر روی یک فرد تأثیر بگذارد. با این حال، به یاد داشته باشید که این تأثیرات بین افراد متفاوت است. عواملی مانند جنسیت، سن و فرهنگ میتوانند بر نحوه درک فرد از رنگ تأثیر بگذارند.
نقش رنگ در طراحی سایت
روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از بازاریابان رنگ را بخش مهمی از بازاریابی می دانند، زیرا از رنگ میتوان برای تأثیرگذاری بر احساسات مصرف کنندگان و درک کالا و خدمات استفاده کرد. شرکت ها همچنین هنگام تصمیم گیری درمورد لوگوی برند به رنگ توجه ویژه ای دارند.
به نظر می رسد هنگامی که رنگ لوگو برند با شخصیت کالاها یا خدمات مطابقت دارد این لوگوها مشتری بیشتری را جذب می کنند، مانند رنگ صورتی که به شدت در برندینگ Victoria’s Secret استفاده می شود.
رنگها برای نمایش اجناس در ویترین فروشگاه ها نیز مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد که علیرغم اینکه رنگ های سردتر مطلوب تر هستند، رنگ های گرم در جذب خریداران بهتر هستند.
روانشناسی رنگ آبی
آبی همیشه با آرامش و متانت پیوند خورده است. بعلاوه یک رنگ سرد است و اعتقاد بر این است که رنگ آبی میتواند فشار خون و ضربان قلب را پایین بیاورد.
به عنوان یک اصطلاح در زبان انگلیسی، آبی مترادف با غم و اندوه است.
آبی یک رنگ محبوب برای کسب و کارها است؛ زیرا این رنگ نشان دهنده ثبات، قابلیت اطمینان، امنیت، هوش و اعتماد است، کیفیت هایی که سازمانها مایل به داشتن و ارائه کردن به جامعه هستند.
روانشناسی رنگ قرمز
اگر یک بازاریاب هستید و می خواهید حس فوریت و نیاز شدید ایجاد کنید، هیچ رنگی بهتر از قرمز وجود ندارد.
مثلا یک آگهی برای حراج کل اجناس، با یک پس زمینه بسیار قرمز می تواند حس مسابقه را در افراد تحریک کند. به احتمال زیاد، آنها به بخش فروش مراجعه خواهند کرد تا تخفیف های ارائه شده از دست نروند.
قرمز همچنین معمولا به عنوان رنگ شور و هیجان شناخته میشود، که می تواند عشق، حسادت و خطر را بیان کند.
روانشناسی رنگ زرد
به عنوان رنگ آفتاب، زرد به طور طبیعی به افراد حس شادابی و خوش بینی را القا میکند.
علاوه بر آن بعضی از مردم ادعا می کنند که دیدن هر چیز زرد رنگی باعث میشود که آنها کمی احساس جوانتر بودن کنند.
با این حال استفاده بیش از حد از رنگ زرد میتواند خسته کننده و غافلگیر کننده باشد. هنگام طراحی وب سایت خود، در استفاده از رنگ زرد زیاده روی نکنید.
روانشناسی رنگ نارنجی
هنگامی که زرد و قرمز را مخلوط می کنید رنگ نارنجی بوجود می آید. در نتیجه، پیوندهای هر دو رنگ در مورد نارنجی نیز صدق میکند.
مانند زرد، نارنجی نیز حس شادی در افراد بوجود می آورد. بعلاوه مثل رنگ قرمز احساس فوریت را نیز ایجاد میکند.
اگر مایل به جلب توجه بازدیدکنندگان باشید نارنجی یک رنگ عالی برای استفاده است. به همین دلیل است که بسیاری از طراحان وب ترجیح می دهند از دکمه های کال تو اکشن یا فراخوان عمل (Call To Action) نارنجی استفاده کنند.
روانشناسی رنگ سفید
در کشورهای غربی، سفید تا حد زیادی با بی گناهی یا خلوص ارتباط دارد. همچنین با پاکیزگی و بهداشت مرتبط است، که احتمالا به همین دلیل است که بیشتر در صنعت مراقبت های بهداشتی استفاده میشود.
لباس فرم سفید و دیوارهای سفید در تجهیزات پزشکی مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها و آزمایشگاه ها استاندارد است.
روانشناسی رنگ سبز
استفاده از سبز تقریبا برای آگهی های تبلیغاتی، وب سایت ها و سایر مواد بازاریابی برای هر چیزی که مربوط به نگرانی های زیست محیطی میشود، مورد توجه است.
سبز، با این حال، با قاطعیت تصمیم نیز همراه است.
مانند آبی، سبز چشم نواز است و باعث آرامش، صلح و تمدد اعصاب می شود.
روانشناسی رنگ سیاه
اغلب سیاه ممکن است با مرگ، عذاب و غم و اندوه همراه باشد، اما بیشتر از آن است.
رنگ سیاه دارای ظرافت و پیچیدگی است که باعث می شود انتخابی محبوب برای تبلیغات لوازم آرایشی، مد و محصولات لوکس باشد.
دلیلی وجود دارد که چرا عبارت سیاه زیبا است ابداع شده است.
سیاه برای القای قدرت و جسارت نیز عالی است.
رنگ شناسی در طراحی سایت
روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت برای طراحان وب و بازاریابان، در درک رنگها و رفتارهای انسانی مرتبط با هر رنگ یک عنصر کلیدی برای موفقیت است.
تا زمانی که آنها رنگ ها را به صورت عاقلانه انتخاب کنند، احتمال بیشتری وجود دارد تا واکنش های مورد انتظارشان مانند نرخ تبدیل را به دست آورند.
با این حال، باید گفت که پیوند های رفتاری ساخته شده توسط روانشناسی رنگ، به هیچ وجه بی عیب نیستند. ترجیحات شخصی و تجربیات ما باعث میشود رنگ ها را متفاوت ببینیم و به آنها واکنش نشان دهیم.
با این حال، تداعی هایی که توسط روانشناسی رنگ تعریف شده اند، به حقیقت نزدیک هستند. روانشناسی رنگ به طور کلی پیوندهای رفتاری درستی در مورد رنگ ها ارائه میدهند، چیزی که طراحان وب و بازاریابان از دست نمیدهند. اگر این تداعی ها نزدیک به واقعیت نبودند، این افراد روانشناسی رنگ را برای کار خود اعمال نمیکردند.
بهترین ترکیب رنگ برای طراحی سایت
اگر کسب و کار شما میتواند در زمینه های ذکر شده در این مقاله طبقه بندی شود، طبیعی است که شما رنگ هایی را انتخاب کنید که با آنها مرتبط است: سبز برای عوامل محیط زیستی یا محصولات، سفید برای نگرانی های مربوط به مراقبت های بهداشتی، و غیره.
با این حال، به طور کلی ابتدا باید بازار هدف خود را بررسی کنید، زیرا این بهترین روش برای تعیین رنگی است که باعث خواهد شد بازدیدکنندگان به نحوی که شما مایل هستید واکنش نشان دهند. تحقیق شما باید جنسیت، سن، فرهنگ تربیتی و سایر عوامل ضروری را در نظر بگیرد.
به عنوان مثال، زنان و مردان، ترجیحات رنگی خود را دارند. اگر شما به یکی یا هر دو آنها میفروشید، پس نیاز است که بفمهید چه رنگ هایی را دوست دارند و طرح یا اسکیم را در طراحی وب سایت خود اعمال کنید.
اگر وب سایت شما برای کودکان طراحی شده باشد، میتوانید در طراحی وب از رنگ های پر جنب و جوش مانند زرد، سبز و حتی قرمز استفاده کنید.
انجام آزمون A / B همچنین یک راه عالی برای پیدا کردن این است که چه ترکیبات رنگی بهترین عملکرد را برای تولید لید و در نهایت تبدیل شدن به خریدار دارد.