تگ canonical چیست؟

0 188

هر چه یک وبسایت بزرگتر شود، جلوگیری از تکراری یا تقریبا تکراری شدن صفحات سخت تر می‌شود. این کار می تواند مسئله محتوای تکراری را ایجاد کند. اگر شما دو صفحه مشابه داشته باشید و آنها هر دو واجد شرایط رتبه برای یک کلمه کلیدی خاص هستند، موتور جستجو به سادگی نمی داند که به کدام یک از دو URL باید ترافیک را ارسال کند. برای حل این مشکل، شما می توانید URL دلخواه خود را انتخاب کنید.

یک تگ کانونیکال (یا rel=”canonical) راهی است برای گفتن به موتورهای جستجو که یک URL خاص نشان دهنده کپی اصلی یک صفحه است. استفاده از تگ کانونیکال مانع از بروز مشکلات ناشی از محتوای مشابه یا تکراری (duplicate) در چندین URL می‌شود. به طور کلی تگ canonical به موتورهای جستجو می گوید که می‌خواهید کدام نسخه از یک آدرس اینترنتی (URL) در نتایج جستجو نمایش داده شود.

نحوه تشخیص کانونیکال URL

یک کانونیکال URL در منبع یا سورس (source) یک صفحه وب، با جستجوی “rel=”canonical قابل مشاهده است. این چیزی است که فقط موتورهای جستجو آن را می‌بینند، و بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نخواهند گذاشت.

مثال۱: صفحه ای که دارای این تگ باشد، باید به عنوان تکرار یا نسخه دوم یک URL خاص تلقی شود

تگ canonical چیست

مثال ۲: این کد به نسخه اصلی مقاله که برای اولین بار در وب سایت دیگری منتشر شده، اشاره می‌کند.

تگ canonical چیست

محتوا مشابه، چند URL

تگ canonical چیست

مثلا شما ممکن است یک پست یا محصول داشته باشید که در دو دسته قرار دارد و با دو URL وجود دارد، مانند:

/https://example.com/black-shoes/black-and-red-shoes

/https://example.com/red-shoes/black-and-red-shoes

اگر هر دوی این URL ها برای یک محصول مشابه باشد، انتخاب یکی به عنوان URL کانونیکال به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان می دهد که کدام یک را در نتایج جستجو نمایش دهند.

کانونیکال ها همچنین شما را قادر می سازد تا موتورهای جستجو را به نسخه اصلی مقاله بفرستید. بعبارت دیگر، شما یک پست برای شخص دیگری نوشته اید که در وب سایت اش منتشر شده است. اگر می خواهید آن را در سایت خود نیز منتشر کنید، می توانید با یک تگ کانونیکال به نسخه اصلی این کار را انجام دهید.

چرا canonical مهم است؟

محتوای تکراری یک موضوع پیچیده است، اما زمانی که موتورهای جستجو URL های زیادی با محتوای یکسان (یا بسیار مشابه) را کراول می‌کنند، می‌تواند منجر به برخی مشکلات سئو شود.

  1. اگر ربات های خزنده موتورهای جستجو باید در میان محتوای تکراری بیش از حد بگردند، ممکن است برخی از محتوای منحصر به فرد شما را از دست بدهند.
  2. محتوای تکراری در مقیاس بالا ممکن است رتبه شما را کاهش دهد.
  3. حتی اگر محتوای شما رتبه بگیرد، موتورهای جستجو ممکن است یک URL اشتباهی را به عنوان محتوای اصلی انتخاب کنند.

استفاده از کانونیکال به شما کمک می کند محتوای تکراری خود را کنترل کنید.

مشکلات URL ها

ممکن است فکر کنید “چرا یک نفر یک صفحه را تکرار می کند؟” و اشتباها فرض کنید که استفاده از کانونیکال چیزی مهمی نیست که شما باید نگران اش باشید. مشکل این است که ما، به عنوان انسان، تمایل داریم که محتوای یک صفحه را به عنوان یک مفهوم در نظر بگیریم، مانند صفحه اصلی سایت. با این حال، برای موتورهای جستجو، هر URL منحصر به فرد یک صفحه جداگانه است.

به عنوان مثال، رباتهای خزنده جستجو ممکن است بتوانند به صفحه اصلی (homepage) شما در تمام موارد زیر دست پیدا کنند:

http://www.example.com

https://www.example.com

http://example.com

http://example.com/index.php

…http://example.com/index.php?r

برای یک انسان، تمام این URL ها یک صفحه واحد را نشان می دهند. با این حال، برای یک ربات خزنده، هر یک از این URL ها یک صفحه منحصر به فرد است. حتی در این مثال محدود، ما می بینیم پنج نسخه از صفحه اصلی در بازی وجود دارد. با این وجود، در واقع، این فقط یک نمونه کوچک از اختلالاتی است که ممکن است با آن روبرو شوید.

سیستم های مدیریت محتوای مدرن (CMS) و وب سایت های کد نویسی شده پویا، مشکل را بیشتر هم افزایش می دهند. بسیاری از سایت ها به طور خودکار تگ ها را اضافه می کنند، مسیرهای متعدد (و URL های متعدد) به یک محتوا می دهند و پارامترهای URL را برای جستجو، انواع، قیمت و غیره اضافه می‌کنند. شما ممکن است هزاران URL تکراری را در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه آن نباشید.

بهترین استفاده از تگ کانونیکال

مسائل محتوای تکراری ممکن است بسیار مشکل آفرین باشند، اما در اینجا، چند نکته مهم ارائه شده که هنگام استفاده از تگ canonical باید در نظر گرفته شود:

۱) تگ های کانونیکال می‌توانند خود ارجاع باشند

اگر یک تگ کانونیکال به URL فعلی اشاره کند مشکلی وجود ندارد. به عبارت دیگر، اگر URL های الف، ب و پ حاوی محتوای تکراری باشند، و الف نسخه کانونیکال باشد، می توان تگی که به الف اشاره می‌کند را در صفحه الف گذاشت.

۲) یک تگ کانونیکال در صفحه اصلی خود قرار دهید

با توجه به اینکه تکرار در صفحه اصلی بسیار رایج است و افراد ممکن است به روش های گوناگون به صفحه اصلی شما لینک بدهند (که از کنترل شما خارج است)، معمولا ایده خوبی است که یک تگ کانونیکال را در صفحه اصلی قالب خود قرار دهید تا از مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کنید.

تگ canonical چیست
صفحه اصلی moz.com دارای یک تگ کانونیکال خود ارجاع است

۳) تگ های کانونیکال پویای خود را گاه بگاه بررسی کنید

گاهی اوقات کد بد باعث می شود یک سایت برای هر نسخه از URL یک تگ کانونیکال متفاوت بنویسد (که به طور کامل باعث از دست رفتن تگ کانونیکال می‌شود). URL ها را گاه بگاه چک کنید، مخصوصا در مورد سایت های تجارت الکترونیک و سایت های مدیریت شده توسط CMS ها.

۴) از سیگنال های ترکیبی اجتناب کنید

موتورهای جستجو ممکن است یک تگ کانونیکال را نادیده بگیرند یا آن را نادرست تفسیر کنند اگر سیگنال های ترکیبی ارسال کنید. به عبارت دیگر، از صفحه A به صفحه B و سپس از صفحه B به صفحه A تگ کانونیکال ندهید. به همین ترتیب از صفحه A به صفحه B کانونیکال ندهید و سپس صفحه B را بر روی صفحه A ریدایرکت نکنید. به طور کلی و در صورت امکان ایده ی خوبی نیست که از تگ های کانونیکال به صورت زنجیره ای (A-–>B, B-–>C, C–->D) استفاده کرد. سیگنال های واضح ارسال کنید، در غیر اینصورت موتورهای جستجو را مجبور می‌کنید انتخاب های بدی داشته باشند.

۵) کنونیکال دادن برای محتوای تقریبا تکراری را محتاطانه انجام دهید

اکثر افراد کانونیکال ها را فقط در مورد محتوای کاملا تکراری در نظر می‌گیرند. ممکن است از تگ کانونیکال در صفحه های با محتوای تقریبا تکراری هم استفاده کرد، اما باید با احتیاط انجام شود. بحث های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما معمولا مشکلی ندارد که از تگ های کانونیکال استفاده کرد برای صفحات بسیار مشابه مانند صفحه محصولی که فقط قیمت، مکان یا برخی ویژگی های کوچک محصول متفاوت است. به یاد داشته باشید که نسخه های غیر کانونیکال آن صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشند، و اگر صفحات بیش از حد متفاوت باشند، موتورهای جستجو ممکن است تگ را نادیده بگیرند.

۶) محتوای تکراری در چندین دامین را کانونیکال کنید

اگر دو سایت را کنترل می کنید، می توانید از تگ کانونیکال در هر دو دامنه استفاده کنید. بعنوان مثال شما یک شرکت چاپ و نشر هستید که اغلب یک مقاله را در چندین سایت منتشر می‌کند. با استفاده از تگ کانونیکال، قدرت رتبه گرفتن را فقط بر روی یک سایت متمرکز خواهید کرد. به یاد داشته باشید که استفاده از کانونیکال باعث جلوگیری از رتبه بندی سایت های غیر کانونیکال خواهد شد، بنابراین مطمئن شوید این استفاده با مورد کسب و کار شما منطبق است.

تگ canonical در مقابل ریدایرکت ۳۰۱

تگ canonical چیست

یکی از سؤالهای مطرح شده در مورد سئو این است که آیا تگ های کانونیکال لینک اکیوتی (Link Equity) و یا همان ارزش خالص لینک (PageRank و Authority و غیره) را مانند ریدایکرت های ۳۰۱ منتقل می‌کنند. به نظر می رسد در بیشتر موارد این کار را انجام دهند. در نظر داشته باشید که کانونیکال و ریدایرکت ۳۰۱ نتایج خیلی متفاوتی برای خزنده های جستجو و بازدیدکنندگان سایت تولید می کنند.

اگر صفحه A را به صفحه B ریدایرکت ۳۰۱ بکنید – بازدیدکنندگان بطور اتوماتیک به صفحه B می‌روند و هرگز صفحه A را نخواهند دید. اگر از صفحه A به صفحه B کانونیکال بدهید، موتورهای جستجو می فهمند صفحه B کانونیکال است اما افراد هر دو صفحه را می‌بینند.

مزایای ریدایرکت ۳۰۱ نسبت به rel = “canonical” چیست؟

در صورت انتخاب هر کدام اطمینان حاصل کنید که با نتیجه مطلوب و مورد نظر شما منطبق باشد.

منبع ۱: MOZ

منبع ۲: Yoast

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.