خانه تکانی بهاره در گوگل باعث ناراحتی سئوکاران شد

0 126

در این هفته، سئوکاران متوجه شدند که گوگل تگ rel=prev/next (که نشان می دهد یک صفحه وب بخشی از یک مجموعه بزرگتر از صفحات است) را چند سالی است از فرایند ایندکس کردن خود حذف کرده است. با توجه به این که صاحبان سایت ها، طراحان وب و سئو کارها تگ rel=prev/next را در طراحی سایت در نظر می‌گرفته اند و برای حفظ این ساختار زمان صرف می‌کرده اند، این اعلامیه دیر هنگام گوگل باعث ناراحتی سئوکاران شده است.

گوگل به صورت زیر این خبر را اعلام کرد:

خانه تکانی بهاره!

با بررسی و ارزیابی سیگنال های نمایه سازی، تصمیم گرفتیم تگ rel=prev/next را متوقف کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که کاربران محتوای تک صفحه ای را دوست دارند، در صورت امکان آن را هدف قرار دهید، اما محتوای چند بخشی نیز برای جستجوی گوگل خوب است. بدانید و آنچه را که بهتر است برای کاربران خودتان انجام دهید!

تگ rel=prev/next

درست قبل از آن، جان مولر از گوگل این جزئیات را در اختیار ما گذاشت:

ما متوجه شدیم که چندین سال از تگ rel=prev/next در ایندکس شدن استفاده نکرده ایم، بنابراین فکر کردیم که ممکن است اسناد را نیز حذف کنیم.

(John Mueller)

تگ rel=prev/next

مقاله های مرتبط

آیا دلیلی برای ناراحتی وجود دارد؟

برخی سئوکاران مشهور مانند Alan Bleiweiss و Jenny Halasz به این تغییر مقاومت کرده اند.

همیشه به همین منوال بوده است. هیچ کس نمی داند که کل سیستم (گوگل) چه کاری انجام می‌دهد یا چطور آن را انجام می‌دهد. اجزای بسیار زیادی در حال حرکت هستند بنابراین آنها نیاز به سیگنال های تقویتی دارند. درک معایب سیستم شان واقعا کار سختی نیست.

(Alan Bleiweiss)

در حالی که Bleiweiss اصرار دارد که گوگل به سیگنال های تقویتی مانند تگ های نشان دهنده ارتباط لینک برای ایندکس کردن مؤثر نیاز دارد، Halasz اشاره می کند که موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارند و شاید مهمتر از آن اینکه این تگ ها برای کاربرانی که بر تکنولوژی متکی هستند مانند هدایت کردن خوانندگان مطالب در صفحه نمایش مفید و کمک کننده هستند.

لطفا اقدامات استاندارد WCAG را فقط بخاطر اینکه گوگل اعلام کرده تغییر ندهید! موتورهای جستجوی دیگر و دلایل دیگری (مانند دسترسی) وجود دارد که باید در وبسایت هایی که هیچ ارتباطی با گوگل ندارند، کارهایی انجام دهید! از گوگل به دلیل عدم اشاره به استانداردهای دسترسی ناراحتم.

(Jenny Halasz)

دیگران به این سیاست دورویی گوگل به صورت زیر واکنش نشان داده اند.

اگر کاربران محتوای یک صفحه ای را دوست دارند، چرا نتایج جستجوی گوگل فقط در یک صفحه نیست؟

برخی فقط ناراحت نیستند که گوگل پشتیبانی از این تگ ها را متوقف کرده است، بلکه احساس می کنند که به آنها خیانت شده است، زیرا منابع خود را برای ایجاد این موضوع به عنوان بخشی از رابط کاربری خود صرف کرده اند بر این باور که این بهترین عمل است.

اهمیت تغییر در استفاده از تگ rel=prev/next چیست؟

همانطور که سیستم های جستجو تکامل می یابند، روشهایی که آنها از مارک آپ یا نشانه گذاری (markup) استفاده می کنند یا به آن متکی هستند نیز تغییر می کنند. این آخرین کاهش یا افزایش نخواهد بود. گوگل برای این اعلام دیر هنگام عذرخواهی کرد و اظهار داشت که تغییرات نشانه گذاری را به محض تغییر اعلام خواهد کرد.

تگ rel=prev/next

واکنشها حاکی از آن است که فقط به این دلیل که گوگل پشتیبانی از چیزی را متوقف می کند، به این معنی نیست که دیگر برای تجربه کاربری ارزشمند نیست و یا توسط سیستم عامل های دیگر قابل تشخیص نیست. گوگل عذرخواهی کرد و معتقد است که وب مسترها باید از این ویژگی به دلایلی غیر از نمایه سازی استفاده کنند. قبل از تصمیم گیری در مورد توقف استفاده از این ویژگی ها لازم است تاثیر گسترده ای که ممکن است بر روی نشانه گذاری داشته باشند را در نظر بگیرید.

منبع Search Engine Land

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.